2013-04-19, 20:19
Medlem
Hej,

Jag upplever det som att det är många som inte förstår privatekonomi. I denna tråd skulle man då få lägga fram sina egna tips på hur man får det att fungera bra.

Mina tips:
1. Skapa en budget (Första året följde jag och min flickvän knappt alls budgeten, mat kostade mer än vi trodde, och vi shoppade ofta, men allt med tiden, blev det grymt.)
2. Inkomster måste alltid vara högre än utgifter. Detta är ju faktiskt den uppenbara boven
3. Ändra din levnadsstil så du inte har okontrollerade summor.
Exempel:
3.a Fixa fast elavtal = du vet nästan exakt vad din nästa elräkning blir per mån.
3.b Fixa ett bra mobil abonnemang, där du vet vad din nästa räkning blir även fast det känns dyrt.
3.c M.m Allt som går att fästa i sten är bra!
4. Köp allt du vill äga. Om du vill ha en 60" tv. Köp den. Inte ta lån. Köp. Om du inte har pengarna, ska du troligtvis inte ha den. Undantag är väl kanske lägenhet/villa, fast jag planerar att spara till min och köpa en när jag har råd. Då behöver jag liksom inte oroa mig för den saken.
5. Bestäm dig för ett mål, och gör allt du kan för att ordna så du får det. Även om det tar 1-10 år.

Jag påstår att om du vet vad du har i månadskostnader varje månad, och inte hoppas att din nästa mobilräkning blir snäll, eller att bilen inte går sönder för att du inte har lagt undan pengar, kommer din ekonomi och din psykiska hälsa öka dramatiskt.

Om ni vill ha mer, skriv gärna något snällt, så kan jag skriva något ytterligare och seriösare.

Min ekonomi: Spar tillsammans med min flickvän undan runt 20.000 kr varje månad - fast vi äter vad vi vill, köper vad vi vill (i mån, vi planerar många köp). Har fasta kostnader på 21.000 - men dessa kan jag reglera omedelbart om någon av oss får sparken till 14.000.
Citera
2013-04-19, 20:52
Medlem
jossehhs avatar
Jag har ingen budget eller liknande, men sparar mycket och betalar allt som går så tidigt det går.
Har alla försäkringar årsvis, busskort årsvis, bankavgifter årsvis osv.
Det kostar väl egentligen lika mycket men det känns ändå bättre att ha betalt det och sedan slippa tänka på det. Skulle vilja betala allt årsvis men det går ju inte riktigt!
De enda räkningar som kommer varje månad är: hyra, el, mobil.

Så länge man tänker på vad man köper eller gör och sätter det i förhållande till annat, tex "ny mobil 8 000 kronor= 9 dagars jobb/1 hyra/3 månaders mat/en vecka på kanarieöarna" så tycker jag det är lättare att förstå om jag egentligen verkligen vill köpa det.

När vi köper hus tänker vi köpa ett som vi kan betala av inom minst 10 år, bor dock i göteborg så spara ihop till hela först skulle resultera i lägenhet till typ 55!
Citera
2013-04-19, 22:10
Medlem
www.youneedabudget.com är fantastiskt
Citera
2013-04-19, 23:58
Medlem
Mina enkla tips: Det här lilla tar väldigt lite tid varje månad.

1. Gör upp en budget. Den behöver inte vara så komplicerad.
Dela upp den i några få områden, t.ex:
Fasta avgifter (hyra och liknande).
Mat & Hushåll
Transport
Nöjen/Övrigt

2. När budgeten är gjort och du med andra ord vet hur mycket pengar du kommer göra av med:

Sätt in pengarna som blir över på ett sparkonto. Då vet du att det är pengarna på lönekontot som ska räcka månaden ut.

Ännu bättre kan vara att slänga sparpengarna till en högräntekonto, så de inte är tillgängliga lika lätt som ett vanligt sparkonto. Då minskar risken att du "stjäl" från sparkontot.

Sedan kan man gå vidare med andra grejer för att spara mer pengar:
- Handla mat smartare. Åk på billiga ställen, köp stora förpackningar, köp mindre kända märken, utnyttja rabatter osv.
- Utnyttja lågprisvaruhusen för köpa av städartiklar, hygien och annat.
- Kolla så att du inte betalar onödigt mycket för telefon.
- Köp en cykel. Bil är jävligt dyrt varje år.
- Sälj massa skit du inte behöver på blocket.
- Tänk igenom dina köp lite. Alla strököp blir stora summor när man räknar ihop allt.
Citera
2013-04-20, 14:21
Medlem
alpha-betas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Canucks
Mina enkla tips: Det här lilla tar väldigt lite tid varje månad.

1. Gör upp en budget. Den behöver inte vara så komplicerad.
Dela upp den i några få områden, t.ex:
Fasta avgifter (hyra och liknande).
Mat & Hushåll
Transport
Nöjen/Övrigt

2. När budgeten är gjort och du med andra ord vet hur mycket pengar du kommer göra av med:

Sätt in pengarna som blir över på ett sparkonto. Då vet du att det är pengarna på lönekontot som ska räcka månaden ut.

Ännu bättre kan vara att slänga sparpengarna till en högräntekonto, så de inte är tillgängliga lika lätt som ett vanligt sparkonto. Då minskar risken att du "stjäl" från sparkontot.

Sedan kan man gå vidare med andra grejer för att spara mer pengar:
- Handla mat smartare. Åk på billiga ställen, köp stora förpackningar, köp mindre kända märken, utnyttja rabatter osv.
- Utnyttja lågprisvaruhusen för köpa av städartiklar, hygien och annat.
- Kolla så att du inte betalar onödigt mycket för telefon.
- Köp en cykel. Bil är jävligt dyrt varje år.
- Sälj massa skit du inte behöver på blocket.
- Tänk igenom dina köp lite. Alla strököp blir stora summor när man räknar ihop allt.

Bra trådstart TS!

Det där med småutgifter anser jag vara en viktig del, strököper man några koppar kaffe från fik och andra småsaker mer eller mindre varje dag så är man snabbt uppe i tusentals kr varje månad. Jag har en förkärlek för finkaffe och köper en kopp varje morgon och en varje lunch, dessutom en kopp på lördag och söndag. Bara detta blir 20x2x5+2x20=240 kr i veckan. Till detta kan tilläggas att hämtmat bör undvikas, dyrt, dyrt!

En annan viktig sak är detta med sparande. Jag tror på att i stället för att spara det som blir över så sätter man av pengarna direkt när man för sin lön. Jag sparar 20-30% av min nettoinkomst av varje månadslön och resten går till fasta avgifter och mitt "roliga konto".
Senast redigerad av alpha-beta 2013-04-20 kl. 14:26.
Citera
2013-04-20, 14:54
Medlem
betala allt du köper med kontanter istället för med kort.
Citera
2013-04-21, 06:22
Medlem
Den här tanken är jättegod, men ligger inte det första problemet vid att man inte vet hur man lägger en budget.

Så här gör man:
1. Ta reda på alla dina fasta kostnader; Hyra, el, internet, telefon/mobil, försäkringar, tv-avgift, ev. lån + vad mer du har som måste betalas varje månad.
2. Ta kvitton. Ta kvitton på allt du köper och se vad du lägger dina pengar på.
3. När du kollat igenom dina kvitton så ser du hur mycket du lagt på mat och hushållsartiklar och nöjen, och vet ungefär vad du lägger på dessa.
4. Sortera ut vad i din budget som är onödigt, planera alla dina inköp.
5. När du sorterat bort det onödiga ser du hur mycket du behöver lägga på nödvändiga saker.
6. Plussa ihop dina fasta kostnader med mat och hushållsartiklar.

Det som blir över av din inkomst är det du kan lägga på nöjen/onödiga saker. Bio, alkohol m.m.

Det finns alltid kostnader att kapa. Det som är viktigt är att du väljer dina fasta kostnader efter din lön. Har du inte råd med internet så har du inte råd, har du inte råd med TV så har du inte råd. Har du inte råd att bo i en central 2:a i en större stad så har du inte råd.

Om du inte har tid/råd att undersöka dina utgifter genom att ta kvitton får du helt enkelt avvara en dag med ett anteckningsblock i matbutikerna. Vad kostar maten? Hushållsartiklarna? Hur ligger priserna hos olika butiker?

Räkna dina utgifter med överslag, ALLTID. Räkna dina inkomster med underslag, ALLTID.

Spara helst en 100-lapp i månaden, minst. Försök lägga ditt sparande i relation till hur mycket du har försökt skära ner kostnader, snålar du med rengöringsarticklar eller basvaror kan det bli en dyr smäll om du behöver inhandla allt i samma månad. Har du väldigt dyra risker för oförutsedda avgifter, dyr bil, husdjur som kan bli sjuka eller kanske bor i en bostadsrätt/villa där du måste stå för underhållet så är sparandet viktigare än en jacka som matchar dina nya märkesskor, även om du skulle ha råd med det utan att gå minus.

Mitt generella råd är att alltid ha 3 månadshyror sparade; el och de flesta andra abonnemang kan du avsluta på en månad, men hyr du lägenhet så är det alltid 3 månaders uppsägningstid, och en prick hos en hyresvärd är bra mycket värre än en prick för sen inbetalning. Kan du, ha gärna förutom dessa 3 månadshyror ven undansparat för fasta kostnader den uppsägningstid som är. Om du måste bryta ett abonnemang bör du lägga undan summan för detta också.

Mina råd är riktade mot de som har det lite snålt i kassan. Går man på soc kan man ju inte spara, men ändå lägga en budget. Följ inte riksnormen, den är helt snedvriden, lägg upp dina egna kostnader.

Hoppas det hjälper någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in