• 1
  • 2
2013-04-19, 20:08
Bannlyst
Citat:
Debattören Bahareh Andersson var inbjuden till SVT Debatt för att diskutera händelserna kring Omar Mustafa. Men i sista stund blev hon avbokad. Detta efter ett ultimatum från Islamiska förbundet.

Det bekräftas alltså utav Mette Friberg, programchef på SVT Göteborg och är ansvarig utgivare av programmet.

Citat:
– Vi ville framför allt ha med Islamiska förbundet i debatten, och vi ansåg att det var väldigt viktigt.

Källan utav citaten som jag tog ifrån:
http://www.resume.se/nyheter/reklam/...rbundets-krav/

Övriga källor:
Anderssons senaste debattinlägg på SVT
Hennes Facebook-inlägg kring händelsen

* Var det rätt från SVT att utestänga Babareh Andersson?
* Varför ville inte att representanter från Islamiska Förbundet att hon skulle vara med?
* Vad blir konsekvenserna utav det hela?
* Övriga synpunkter?
Citera
2013-04-19, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.i.Rederiet
Detta har inget med censur att göra. Debattörer blir avbokade till varje program. Det handlar helt enkelt att ha rätt gäster för att debatten ska bli så bra som möjligt.

Bra enligt vad svt tycker är bra
Det blir ingen "bra" debatt om man får bara höra en sida, i så fall vet man inte ens vad ordet "debatt" innebär...

Detta är bara ett steg på hur vissa (islamistiska) grupper kontrollerar yttrandefriheten i Sverige och styr hela agendan.

SVT vars journalister är knähundar åt Miljöpartiet, gör allt i islams namn!
Citera
2013-04-19, 20:54
Medlem
mrshylocks avatar
Avpixlat slår på stora trumman igen. Fånigt, som tidigare påpekas bokas och avbokas debattörer hela tiden. Dessutom fanns ju åtminstone tre opponenter till Muhammedanerna (expojuden, läktarmussen och S-kvinnan).
Citera
2013-04-19, 21:03
Bannlyst
Citat:
Det här handlar om att vara ordförande i muslimska förbundet. Och jag har varit väldigt tydlig med...Och varför går det inte att förena det menar du? Vi har så fundamentalt olika värdegrunder..I vilka frågar till exempel?Många frågor. Islamska förbundet består av en väldigt konservativ syn när det gäller islam.

Orkar inte citera mer. Det räcker för att inse att du antingen inte har tittat på programmet eller att du trollar. Det var en debatt
Fast om du såg debatten, borde du vara medveten också om att Mohammed och Fatima tog över "debatten" rent ut sagt och dikterade vad allt handlade om. De tvekade knappast att bara förneka fakta om Mustafa och hans gärningar, och istället kalla det för förtal.

Där tyckte jag att programledaren kunde ha satt stopp för dom, men det är OT...

Förövrigt undrar jag vilka källor du har till när avbokningar sker regelmässigt när deltagare ställer ultimatum?

Citera
2013-04-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yusei
Fast om du såg debatten, borde du vara medveten också om att Mohammed och Fatima tog över "debatten" rent ut sagt och dikterade vad allt handlade om. De tvekade knappast att bara förneka fakta om Mustafa och hans gärningar, och istället kalla det för förtal.

Där tyckte jag att programledaren kunde ha satt stopp för dom, men det är OT...

Förövrigt undrar jag vilka källor du har till när avbokningar sker regelmässigt när deltagare ställer ultimatum?

Alltså... Du får givetvis ha din åsikt om hur debatten gick men personligen såg jag två personer som blev rätt så kraftigt ifrågasatta och även om jag brukar läsa och uppskattar att läsa Bahareh Anderssons debattinlägg på bl.a. Newsmill så tror jag inte det hade gjort någon större skillnad.

Tyckte de själva (Mohammed och Fatima) lyckades ganska bra med att visa att de anser sig avskilda från resten av samhället och vill ha det så, dvs. de vill ha ett separat "muslimskt samhälle". De propagerar ju dessutom för att bli särbehandlade, muslimer ska inte få kallas rasister/anti-semiter bara för man hatar judar exempelvis, däremot så var det självklart om man var europé... Rasistiskt tankesätt kanske?
Citera
2013-04-20, 00:08
Moderator
impieteers avatar
Diskutera topic och inte varandra.
/ Mod
Citera
2013-04-20, 01:33
Bannlyst
Religion oavsett härkomst skall ej påverka våra lagar och regler i samhället, spelar ingen roll om det är kristendom, islam, judendom osv osv osv... MEN nu är det så att ynkryggar böjer sig för rädsla av att få rasiststämpel av att uttala sig och inte lyssna på förbund som Islamiska Förbundet.

OT: Omar blev avsatt av rätt anledning, om någon dragit in en högerextrema som nämnt att vara muslim är en orsak till att dö, så skall ni nog se att det inte vore något annat än sidor och åter sidor på aftonbladet om att avsätta och troligen åtala.
Citera
2013-05-08, 07:39
Medlem
-matti-s avatar
Varför inte bara avskaffa islam och se det som en bra start i rätt riktning?
Citera
2013-05-08, 10:04
Medlem
Som sagt, källa på att debattörer blir avbokade ofta tack! Eller var det bara ett påhitt?

Men det som var anmärkningsvärt i det här fallet var väl inte att någon blev avbokad utan att det var Muslimska förbundet som krävde att Bahareh inte skulle få komma, och att SVT gick med på detta, eller?

Vore ju smidigt om S kunde kräva att M inte skulle få vara med i en partiledardebatt tex. Det är ju som tur är otänkbart. Men när det gäller muslimer, ja då gäller helt andra regler.
Citera
2013-05-08, 10:35
Medlem
Mrstoners avatar
varför inte bara avskaffa samtliga bibeltjänar-inriktningar och knäböjar-fasoner? Det hade vart ett riktigt stort kliv i rätt riktning.. Ingen religion är bättre än den andra....
Citera
2013-05-08, 13:12
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:
Det här handlar om att vara ordförande i muslimska förbundet. Och jag har varit väldigt tydlig med...Och varför går det inte att förena det menar du? Vi har så fundamentalt olika värdegrunder..I vilka frågar till exempel?Många frågor. Islamska förbundet består av en väldigt konservativ syn när det gäller islam.

Orkar inte citera mer. Det räcker för att inse att du antingen inte har tittat på programmet eller att du trollar. Det var en debatt

Nu har jag inget intresse av själv debatten i sig och bryr mig inte speciellt mycket om Islam i överlag, men jag måste bara flika in med att ha "så fundamentalt olika värdegrunder" är ju en perfekt grund för en debatt, oavsett ämne.
Citera
2013-05-08, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yusei
Religion oavsett härkomst skall ej påverka våra lagar och regler i samhället, spelar ingen roll om det är kristendom, islam, judendom osv osv osv... MEN nu är det så att ynkryggar böjer sig för rädsla av att få rasiststämpel av att uttala sig och inte lyssna på förbund som Islamiska Förbundet.

OT: Omar blev avsatt av rätt anledning, om någon dragit in en högerextrema som nämnt att vara muslim är en orsak till att dö, så skall ni nog se att det inte vore något annat än sidor och åter sidor på aftonbladet om att avsätta och troligen åtala.
Våra lagar är grundade på Kristendomen - Du skall ej döda, ej stjäla osv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in