2013-04-19, 16:04
Medlem
deLuzes avatar
Jag ska laga lax med romsås enligt ett recept i dagens tidning men där står att man behöver Renée Voltaires lantbuljong. har aldrig hört talas om det, det fanns inte på Ica och jag har ingen lust att springa och leta i delikatessbutiker i stan - därför undrar jag om någon med koll kan säga om det går att byta ut mot någon annan sort.

För närvarande har jag Knorr Fond "du chef" Fish i skåpet. Kanske den duger

Tack på förhand
Citera
2013-04-19, 16:15
Medlem
zaimans avatar
http://shop.reneevoltaire.se/matprod...ng-p-100#!tab2

Kolla ingredienserna och försök para ihop det med en annan buljongsort, ser ut som vanlig grönsaksbuljong bara.
Citera
2013-04-19, 16:31
Medlem
Det smakar antagligen bättre med Knorrs fond du chef så kör på den. Var försiktig så att det inte blir för salt bara.
Citera
2013-04-19, 17:23
Medlem
Renée Voltaires lantbuljong är väldigt bra. Jag skulle ta kycklingbuljong istället, Kung Markatta om du hittar för den är jättebra, annars vilken som helst. Det är nästan den buljongen jag tycker gör sig bäst av de jästbaserade buljongerna man köper färdiga.
Citera
2013-04-19, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Renée Voltaires lantbuljong är väldigt bra. Jag skulle ta kycklingbuljong istället, Kung Markatta om du hittar för den är jättebra, annars vilken som helst. Det är nästan den buljongen jag tycker gör sig bäst av de jästbaserade buljongerna man köper färdiga.
. Lånar tråden lite, vilka färdiga buljonger och fonder rekomenderar ni av dom man kan köpa i affären, inte alltid man orkar koka egen :)
Citera
2013-04-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deLuze
Jag ska laga lax med romsås enligt ett recept i dagens tidning men där står att man behöver Renée Voltaires lantbuljong. har aldrig hört talas om det, det fanns inte på Ica och jag har ingen lust att springa och leta i delikatessbutiker i stan - därför undrar jag om någon med koll kan säga om det går att byta ut mot någon annan sort.

För närvarande har jag Knorr Fond "du chef" Fish i skåpet. Kanske den duger

Tack på förhand

Det är en vanlig grönsaksbuljong som säljs till det fyrdubbla priset för att "matkreatören" (eller vad hon nu kallar sig) har satt sitt namn på produkten. Jag har själv använt hennes buljonger men känner ingen större skillnad mot de vanligare fonderna från Knorr och allt vad de heter.

Citat:
Ursprungligen postat av jokiee
. Lånar tråden lite, vilka färdiga buljonger och fonder rekomenderar ni av dom man kan köpa i affären, inte alltid man orkar koka egen
Jag har en lanthandel i närheten där de säljer egenkokad fond. Den är superb. Annars fungerar Fond du chef eller annan fond på flaska som inte kommer från ett lågprismärke.
Citera
2013-04-19, 21:52
Medlem
deLuzes avatar
Tack för tipsen, gott folk
Citera
2013-04-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jokiee
. Lånar tråden lite, vilka färdiga buljonger och fonder rekomenderar ni av dom man kan köpa i affären, inte alltid man orkar koka egen

Just Kung Markattas tycker jag faktiskt är skaplig. Tror de bara har grönsaks-, kött- och kycklingbuljong.

I övrigt är jag på samma jakt som du. Jag kokar buljong varje vecka men skulle gärna haft bättre till vardagsmaten
Citera
2013-04-20, 17:05
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Just Kung Markattas tycker jag faktiskt är skaplig. Tror de bara har grönsaks-, kött- och kycklingbuljong.

I övrigt är jag på samma jakt som du. Jag kokar buljong varje vecka men skulle gärna haft bättre till vardagsmaten
Jag gillar också Kung Markatta. Jag har aldrig testat deras köttbuljong, men kyckling- och grönsaksbuljongen är överlägsna alla andra vanliga märken i vanliga butiker.
Jag brukade också göra egen fond när maken levde och ungarna fortfarande bodde hemma, men nu när jag är ensam, så kör jag på tärning. Jag har blivit lat och bekväm av mig.
Senast redigerad av Byline 2013-04-20 kl. 17:07.
Citera
2013-04-20, 17:30
Medlem
En snabb titt på Kung Markattas och Renée Voltaires grönsaksbuljong visar att de har i stort sätt identiska innehållsförteckningar men att Renée Voltaires variant är ca 50 % dyrare.
Citera
2013-04-22, 18:56
Medlem
wääuus avatar
Dendär "lantbuljongen" smakar exakt som balkankryddan Vegeta. Salt, morot, palsternacka, lite glutamat (i detta fallet jästextrakt och torkad libbsticka...) och socker. Jag skulle inte kalla det för en buljong, utan snarare för kryddsalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in