• 1
  • 2
2005-05-27, 18:15
Medlem
onemanarmys avatar
Gamnacken. Vlkommen till FB, sg att du hade hittat till min sida ocks.. Vlkommen dr med.

Eftersom att du r ute efter smllare och d avstr frn sprnkraft osv, s behver du sledes inte heller lika mycket krut.

Jag skulle vilja rekomendera att du gr BP men "CIA" metoden.
Strunta i morteln, kr ditt pilkol och svavel samt en aning dextrin (har fr mig att det r 2-4 g per 100g btach man ska ha) i din krutkvarn i ett dygn ungefr.
Ju lngre tid du kr den, ju bttre krut. Men med en bra kulkvarn rcker det gott och vl med ett dygn.

Sen r det bara att lsa KNO3 i varmt vatten, blanda i din kol/svavel/dextrinmix i det. Rr om en stund s att allting blandar sig. P med aceton, torka, och du br nu ha ett mkt bra krut som tom. kan mta sig mot det kommersiella. Du fr lsa mer i svartkrutstrdarna som bloodhound postade t dig.

n en gng, vlkommen.
Citera
2005-05-29, 22:07
Bannlyst
Follow up, tnkte ni kanske ville veta hur det gick med BP sats 1.0 BETA..

Gjorde som ni sa, fick mitt krut frdigt idag.
Jag bltte en trd i smeten och anvnde som stubin vid testet. Stubinen brann fint fram till pappret med 20g~ krut p. Tjoff! Hoppade till, det brann s in i! Ska prova att sprnga med det imorgon, hade inte papp-rren hemma.

Igen, tack ska ni ha fr hjlpen. Nu har jag lite att g efter.
Citera
2005-05-30, 20:48
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Black match-stubin som du gjorde had s vitt jag vet vissa svrigheter att brinna genom sm hl, s jag tror inte den stubinen r ngot vidare som antndning. Eller missuppfattar jag det hela, tnkte du inte anvnda stubin till laddningen?
Citera
2005-05-31, 15:00
Medlem
onemanarmys avatar
Eltandning for fan, eltandning..

btw> jag har 35 grader och klarbla himmel och nast intill gratis ol. Horde att ni har regn dar hemma i stugorna?

*massa roliga smileys, for jag hittar fan inget pa dett tangentbordet*
Citera
2005-05-31, 16:15
Medlem
On fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Eltandning for fan, eltandning..

btw> jag har 35 grader och klarbla himmel och nast intill gratis ol. Horde att ni har regn dar hemma i stugorna?

*massa roliga smileys, for jag hittar fan inget pa dett tangentbordet*

Brukar aldrig palla gra eltndning. Har inte gjort ngra smllare av strre kaliber nnu s det har inte behvt nnu.

Hr r det 12 varma grader, mulen himmel och regnar ganska fint. len kostar som frut. S du missar inget specielt .
Citera
2005-05-31, 17:03
Medlem
Det r ju JTTESVRT, inte, att fixa med eltndning.
Lite kopplings- och elementtrd och ett batteri. Det r dessutom lttare att f tag p n stubin.

#JAGRENSTACKAREUTANBRAKONTAKTER#
Citera
2005-05-31, 23:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelblomma
Det r ju JTTESVRT, inte, att fixa med eltndning.
Lite kopplings- och elementtrd och ett batteri. Det r dessutom lttare att f tag p n stubin.

#JAGRENSTACKAREUTANBRAKONTAKTER#

aaww jo det r ju det. Eltndning for teh win
Citera
2025-02-22, 10:40
Medlem
Pillevickens avatar
S vad r det bsta?
Gipsa ena nden?
Ska man packa krutet eller inte?
Ska det vara tomrum i smllaren?
Citera
  • 1