2005-05-26, 23:29
Bannlyst
Tjena, ny här på flashback. Har lite frågor rörande mestadels svartkrut, men också vad ni, vad jag har förstått har en del erfarenhet inom pyroteknik.

Jag har tänkt att göra svartkrut, har spenderat mycket tid på forumet nu dessa 3 dagar innan mitt konto har aktiverats, så svartkrut verkar enligt mig en bra start som hobby-pyrotekniker.

Jag har, vad jag tror, all utrustning för att göra ett fint krut.

Kalium Nitrat från granngården (Krista K plus)

Svavel från en lokal färghandlare

Kol som jag gjort själv av en gren Pil.

Samt mortel och stentrumlare.

Syftet är att göra mig en vanlig smällare. Jag vill ha något som smäller högt och har en go knall. Jag har förstått att man inte gör svartkrut på samma sätt som sockerkaka, det finns inga direkta "recept". Man får prova sig fram. Papp rör och cement eller liknanade att täta med har jag förberett. Problemet är nu stubinen. Besökte två järnhandlare idag som båda sa att dom slutat sälja tjärstubin, det lönade sig inte tydligen. Har släkt i småland, antar att jag får besöka krutbruket för att lättast köpa stubin.

Vad har jag missat? Krutet ska vad jag fattat, första mortla alla ingredienser, blanda dem, blöta med vatten, och sen tumla det över natten? Dextrin, varför? Ett måste?

Vore tacksam för lite tips, ämnet har alltid intresserat mig och vill ha lite hjälp så jag kan komma igång. Har förstått att TCAP är en lätt lösning, men villl inte krångla med det. Gillar mina fingrar helt enkelt.

Vet att det finns liknande trådar, men får inte kläm på det hela ändå. Frågar hellre två gånger än att det slutar illa.

Tack på förhand.
Citera
2005-05-27, 00:00
Medlem
Du kan göra stubiner själv genom att ta en lämplig tråd (bomullstråd?) och dränka in den i någon bra lösning som får den att brinna bra. Finns en hel tråd om det - "stora stubin-tråden" om jag minns rätt.
Citera
2005-05-27, 00:20
Medlem
Bloodhounds avatar
Grattis till att göra något som få nya användare lyckas med, skriva en vettig förstapost. Fortsätt i den stilen och alla här kommer att vara mer än glada att hjälpa dig.

Får dock säja att det redan finns trådar på ämnet. Det är nästan alltid bättre att posta i en befintlig tråd än att göra en ny. Dom innehåller nog all info du behöver och där kan du också ställa dina frågor. Har letat upp dom åt dig.

Den första stora svartkrutstråden.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=150316

Här är ett alternativt sätt till svartkrut som enligt mig verkar vettigare.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=163913

Här kan du läsa om stubin, lite inaktuell tråd och det finns nyare, men en del vettigt.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=135826

Lycka till
Citera
2005-05-27, 00:26
Medlem
[Pinkey]s avatar
Äntligen någon som lyckas skriva ett vettigt första inlägg. Grattis, det är en dygd vi ser allt för sällan här.

Det finns ju ett "recept" på svartkrut.
75% Kaliumnitrat
15% Kol
10% Svavel

sen hur man väjer att blanda ihop dom olika kemikalierna varierar. Personligen så kokar jag mitt i 80% vatten 20% etanol, tycker det funkar alldeles utmärkt.

Om du aldrig har gjort svartkrut förut så bör nog ditt första projekt vara något mindre komplicerat än ett papprör med cementpluggar. Om du bara är ute efter en ordentlig smäll så råder jag dig till att köpa lite rundstav och rulla dina egna rör. Ta vanliga papper, byggpapp, eller liknande, skryk på lim på pappret och rullra det runt rundstaven. Låt torka i 2 dagar och du har ett grymt starkt papprör. Häll i 30-50 gram svartkrut, limma fast träpluggar i båda ändarna, kan även spika om du vill, blir en jävla smäll vill jag lova . Stubin kan vara svårt att göra själv, ett tips kan vara att köpa lite billiga fyrverkerier och ta stubinen från dom, funkar jätte fint så länge inte ladningarna är allt för stora.
(dextrinet är till för att binda svartkrutet, antingen till hårda bollar, små kulor eller till raketmotorer.)

Hoppas du får till det, se bara till att inte spränga fingrarna av dig.
Citera
2005-05-27, 08:44
Medlem
Pyromaniac_s avatar
Ett väldigt enkelt sätt at skapa en rejäl smäll kan ju också vara att hålla ner 30-60 g BP i en PET-flaska. Smäller ordentligt det, speciellt om man använder de kraftigare retur-flaskorna (de med 4 kr pant) ^^
Citera
2005-05-27, 09:15
Bannlyst
sjysst respons

Tack ska ni ha!

Läste igenom länkarna, kollade lite på Williams sida, samt frogfots.
Krutet ligger i trumlaren, ska prova göra eget papper idag med. Kör med elektrisk tändning tills dess jag har varit på krutbruket.
Citera
2005-05-27, 10:13
Bannlyst
Bra inlägg! Välkommen!
Citera
2005-05-27, 10:25
Bannlyst
10 / 10 poäng på första inlägget. Fortsätt i denna stilen så har vi nog en ny god medlem
Citera
2005-05-27, 11:30
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gamnacken
Tack ska ni ha!

Läste igenom länkarna, kollade lite på Williams sida, samt frogfots.
Krutet ligger i trumlaren, ska prova göra eget papper idag med. Kör med elektrisk tändning tills dess jag har varit på krutbruket.

Om du maler alla kemikalier samtidigt, hoppas jag att din malmedia är gnistfritt sådant! Tex bly+ dess legeringar, mässing eller annan mjuk metall. Annars har du en jäkla smällare som du inte vet när den går av!

Bommulstråd doppad i svartkrut/dextrin (ca 3-5%)/vatten fungerar bra som stubin. Låt trådarna torka i ca 1 dag och klipp dem i lämpliga längder (=ca10cm eller mer).
Citera
2005-05-27, 11:47
Bannlyst
Jag tycker att man inte kan lita på hemmagjorda stubiner.
Citera
2005-05-27, 15:46
Medlem
Vad är det för fel på eltändningen som han (hon?) redan använder, mer än att det kan vara lite bökigt?
Citera
2005-05-27, 17:17
Medlem
Flavuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelblomma
Vad är det för fel på eltändningen som han (hon?) redan använder, mer än att det kan vara lite bökigt?

Eltändning är helt klart säkraste sättet att skjuta av hemmagjorda krevader med. Man bör aldrig lita på hemmagjorda stubiner fullt ut, därav ska man inte använda dem till allt för farliga saker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in