2013-04-18, 22:46
Medlem
Hej.

Min farsa har gått och skrivit på ett bostadsrätt kontrakt som kostade 1 mille(4500 kr i avgift) då han trodde att han hade fått lönelöfte från Swebank på 1,5 million. Men på grund av hans bristande kunskap innom det svenska spåket så hade han missförstått det hela med att han hade beviljats lånet.(vad jag själv tror, han säger att swedbank beviljade 1,5)

Så nu är kontraktet påskriven sedan 1 vecka och det han vill låna från banken är bara 800 000 kr, vilket Swebank tycker att han inte uppfyller kraven. Samma sak med SEB där jag gjorde en ansökan åt honnom via nätet.

Jag personligen tycker det är konstig då han har varit tillsvidaranställd sedan 3 år tillbaka med ett lön på mellan 22- 24000 kr EFTER skatt. Han och min mor bor tillsammans och det är bara han som får lön och min mor a-kassa, plus att han inte har några skulder överhuvudtaget.

Så som ni märker så besitter han/jag inte mycket kunskap innom köpe av fastigheter, bolån, konktrakhantering osv då detta är första gången som han ger sig in på ett sånt här stort köp och på det här brådskande, egoetiska sättet.

Vad bör han göra nu tycker ni? kan han dra ut sig från köpet då han inte har betalat handpenningen än? går det och ändå låna de pengarna om nån går i borgen för honnom? kan det verkligen vara så att
han hade beviljats lånelöfte och nu ångrar swedbank sig?

Med vänliga hälsningar och sorry för mindre bra svenska.
Senast redigerad av BFA 2013-04-18 kl. 22:51.
Citera
2013-04-18, 22:51
Medlem
mindgasms avatar
jag antar att det inte fanns en klausul i kontraktet som skyddade mot detta.

Han kan dra sig ut men riskera att tappa handpenningen!
Citera
2013-04-18, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mindgasm
jag antar att det inte fanns en klausul i kontraktet som skyddade mot detta.

Han kan dra sig ut men riskera att tappa handpenningen!

Har tyvärr inte sett kontraktet än, ska kika på den imorn. Faktum är att de vill så gärna ha bostaden, men vilken bank tycker du är mest hjälpsam när det gäller bolån? för jag känner många personer med mindre inkomst som har fått låna mer än så.
Citera
2013-04-18, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFA
Har tyvärr inte sett kontraktet än, ska kika på den imorn. Faktum är att de vill så gärna ha bostaden, men vilken bank tycker du är mest hjälpsam när det gäller bolån? för jag känner många personer med mindre inkomst som har fått låna mer än så.
Bluestep är kända för att ge lån till de som nekas på andra håll, däremot fordrar de en säkerhet i bostaden och en del andra villkor. De är dock genom detta generellt betydligt dyrare än andra långivare.

Vad är motiveringen till att andra banker nekar? Eller har din far nekat dem möjligheten till säkerhet i bostadsrätten?
Citera
2013-04-18, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Bluestep är kända för att ge lån till de som nekas på andra håll, däremot fordrar de en säkerhet i bostaden och en del andra villkor. De är dock genom detta generellt betydligt dyrare än andra långivare.

Vad är motiveringen till att andra banker nekar? Eller har din far nekat dem möjligheten till säkerhet i bostadsrätten?
Swedbanks krav var att min farsa skulle ha kvar 10 000 kr av sin lön efter alla avgifter, på sebs var det 13 000 kr vilket de menar att han inte klarar av. hur de räknar vet jag inte.

Googlade "säkerhet i bostadsrätt" då jag inte ens vet vad det är, ändå var det krånligt och förstå hur det hela går till.
Citera
2013-04-18, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BFA
Swedbanks krav var att min farsa skulle ha kvar 10 000 kr av sin lön efter alla avgifter, på sebs var det 13 000 kr vilket de menar att han inte klarar av. hur de räknar vet jag inte.

Googlade "säkerhet i bostadsrätt" då jag inte ens vet vad det är, ändå var det krånligt och förstå hur det hela går till.
Tala med bankerna så kan de hjälpa dig.
Säkerhet innebär att långivaren får rätten att sälja bostadsrätten om det är så att den som lånat med säkerhet ej kan betala sin skuld, detta är huvudregeln vid bostadslån, lån upp till ca 80 % av bostadens värde brukar accepteras. Pant i bostadsrätt sker bland annat genom denuntiation (meddelande) till bostadsrättsföreningen, men bankerna bör ha full koll på detta.
Citera
2013-04-19, 00:05
Medlem
Kolla med SBAB. På dina uppgifter låter det som ungefär min situation och dom hjälpte mig med både bolån och privatlån.
Citera
2013-04-19, 09:31
Medlem
Det han borde satsa på är att han inte blir godkänd av bostadsrättsföreningen, då slutar troligen kontraktet att gälla. Oftast finns det en klausul inskriven i kontraktet som upplöser det ifall han inte blir godkänd som köpare.

Att försöka få kontraktet upphävt pga att din pappa är en idiot, går nog inte. Möjligen om ni kan få en god man åt honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in