• 1
  • 2
2013-04-18, 08:23
Medlem
Jag har mens just nu. Kan jag få det att sluta att blöda med en sådan där tablett som skjuter upp mensen?
Citera
2013-04-18, 08:56
Medlem
Moffins avatar
Det finns ju att köpa på apoteket piller som du äter tillfälligt de dagar du inte äter p-piller för att stoppa upp mensen. Har dock för mig att du kommer blöda mer sen då och att det kanske påverkar effekten p-pillrena har, dvs de skyddar inte längre mot graviditet en tid.

Fast det var många år sedan jag åt sådana så räkna inte med att jag minns helt korrekt Det är iaf inget du kan äta hela tiden utan det är bara för enstaka tillfälle. Om du ska på semester eller så.

Om du vill bli av med mensen helt kan du sätta in en p-stav. Många blir av med mensen helt då. Jag har haft det nu i nästan två år och blött en gång
Citera
2013-04-18, 09:28
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Finns ju väldigt många p-piller som man knappt blöder något alls av.
Du kanske skulle prata med en barnmorska om du känner att det kan vara något för dig.
Väldigt praktiskt!

Till ni som föreslog fogskum, nåt att fylla era käftar med kanske?
Citera
2013-04-18, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det finns ju att köpa på apoteket piller som du äter tillfälligt de dagar du inte äter p-piller för att stoppa upp mensen. Har dock för mig att du kommer blöda mer sen då och att det kanske påverkar effekten p-pillrena har, dvs de skyddar inte längre mot graviditet en tid.

Fast det var många år sedan jag åt sådana så räkna inte med att jag minns helt korrekt Det är iaf inget du kan äta hela tiden utan det är bara för enstaka tillfälle. Om du ska på semester eller så.

Om du vill bli av med mensen helt kan du sätta in en p-stav. Många blir av med mensen helt då. Jag har haft det nu i nästan två år och blött en gång

Jag har sådan där piller som ska skjuta upp mensen hemma. Mina fråga är: är det för sent att ta dom nu när mensen redan har kommit? Alltså jag vill att det ska sluta blöda NU PÅ EN GÅNG!
Citera
2013-04-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglor-i-mossen
Finns ju väldigt många p-piller som man knappt blöder något alls av.
Du kanske skulle prata med en barnmorska om du känner att det kan vara något för dig.
Väldigt praktiskt!

Till ni som föreslog fogskum, nåt att fylla era käftar med kanske?

Men jag vill att det ska sluta blöda nu på en gång. Alltså jag har mensen nu. Är det för sent att stoppa mensen nu? Har för mig att man ska ta tabletterna några dagar före mensen.
Citera
2013-04-18, 10:39
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 677a
Jag har sådan där piller som ska skjuta upp mensen hemma. Mina fråga är: är det för sent att ta dom nu när mensen redan har kommit? Alltså jag vill att det ska sluta blöda NU PÅ EN GÅNG!

Om du börjar ta dem nu så ska det sluta ganska fort. Kanske inte på fem minuter men någon dag iaf.

Får man fråga varför?
Citera
2013-04-18, 10:43
Medlem
Citat:
Om du börjar ta dem nu så ska det sluta ganska fort. Kanske inte på fem minuter men någon dag iaf.

Får man fråga varför?

Men är du säker? Har för mig att man måste ta tabletterna några dagar före mensen.
Citera
2013-04-18, 10:45
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Men är du säker? Har för mig att man måste ta tabletterna några dagar före mensen.

Vad heter tabletterna du har och var fick du dem ifrån?

Jag hade själv problem förut med att jag inte slutade blöda så fick utskrivet just sådana piller som skulle stoppa upp mensen under en kortare period. Så ja de fungerar även om du redan blöder.
Citera
2013-04-18, 11:37
Medlem
Citat:

Jag hade själv problem förut med att jag inte slutade blöda så fick utskrivet just sådana piller som skulle stoppa upp mensen under en kortare period. Så ja de fungerar även om du redan blöder.

Det är Primolut 5 mg
Citera
2013-04-18, 11:41
Medlem
Citat:

Så här står det på fass:

Menstruationsförskjutning
1 tablett Primolut-Nor 5 mg 2 gånger dagligen med början senast 3 dagar före väntad menstruation. Behandlingstiden bör ej överskrida 14 dagar. Blödning inträffar 2-3 dagar efter utsättande.
Citera
2013-04-18, 11:54
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Så här står det på fass:

Menstruationsförskjutning
1 tablett Primolut-Nor 5 mg 2 gånger dagligen med början senast 3 dagar före väntad menstruation. Behandlingstiden bör ej överskrida 14 dagar. Blödning inträffar 2-3 dagar efter utsättande.

Anledningen till att det står så är ju troligen för att du ska vara "garanterad" att du inte kommer att blöda. Nu gör du ju redan det men jag har svårt att se varför de då skulle tappa effekt.

Börja ät dem nu (men inte längre än max 14 dagar fortfarande) så borde det stoppa upp som vanligt, det är inte som att du kommer dö eller explodera för att du var lite för sen.

Varför är det så viktigt att du stoppar upp mensen nu med en gång?
Citera
2013-04-18, 12:02
Medlem
Citat:
Anledningen till att det står så är ju troligen för att du ska vara "garanterad" att du inte kommer att blöda. Nu gör du ju redan det men jag har svårt att se varför de då skulle tappa effekt.

Börja ät dem nu (men inte längre än max 14 dagar fortfarande) så borde det stoppa upp som vanligt, det är inte som att du kommer dö eller explodera för att du var lite för sen.

Varför är det så viktigt att du stoppar upp mensen nu med en gång?

Jag har hittills tagit en tablett. Hur länge måste jag ta dessa tabletter för att uppnå mitt mål?

Vad händer när jag slutar ta tabletterna? Kommer månadens mens tillbaka då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in