Systembolaget väljer att censurera ett danskt öl med en badande kvinna på etiketten. Istället ska nu flaskan prydas av en svart logga. Censur och trams. Tror systembolaget inte att vuxna människor klarar av att se en halvnaken tecknad kvinna på bild?
Det här är en direkt följd av det feministiska tramset som genomsyrar det offentliga Sverige.
Systembolaget väljer att censurera ett danskt öl med en badande kvinna på etiketten. Istället ska nu flaskan prydas av en svart logga. Censur och trams. Tror systembolaget inte att vuxna människor klarar av att se en halvnaken tecknad kvinna på bild?
Det här är en direkt följd av det feministiska tramset som genomsyrar det offentliga Sverige.
Av kommentarerna att döma så verkar ingen gilla systembolagets censurhysteri.. vad säger ni pojkar?
Nu är jag ingen pojke, men kommenterar ändå.
Det hela handlar om ett bryggeri som ville göra öl med de 7 dödssynderna, och etiketten som nu blev förbjuden är alltså synden "lust". Riktigt jävla lame av systemet att neka en etikett med en tecknad dam på
Så jävla löjligt, trodde man var tvungen att ha fyllt 20år för att handla på systemet Kan däremot inte säga att jag direkt är förvånad heller då det är Sverige vi lever i.
Fast det handlar inte om någon feministisk moralpanik, det är inte eventuell sexism som är problemet. Problemet är vår alkohollag som säger att särskild måttfullhet måste iaktas vid marknadsföring av sånt och då bedömmer man tydligen att en tecknad lättklädd kvinna är att gå för långt. Störtlöjligt förstås men inte ett feministiskt påfund.
Jag kan lätt föreställa mig att etiketter kan få kunder att välja vissa produkter före andra, det är inget problem, jag tror däremot inte att etiketter får folk att dricka mer än de annars hade planerat att göra. Det tror tydligen lagstiftarna eller så tolkar systembolaget lagen lite väl nitiskt. Man kan ju alltid hoppas att det här leder till en översyn av vissa föråldrade bestämmelser men jag tror inte uppmärksamheten blir tillräckligt stor.
Kvinnan är ju egentligen inte naken, eller ja, man får ju inte "se något". Dessutom framställs hon ju inte på ett "kvinnoförnedrande" sätt heller så jag förstår inte varför feminister skulle reagera?
Troligtvis bara systemet som fegar ur IFALL någon kund skulle bli upprörd.
Fast det handlar inte om någon feministisk moralpanik, det är inte eventuell sexism som är problemet. Problemet är vår alkohollag som säger att särskild måttfullhet måste iaktas vid marknadsföring av sånt och då bedömmer man tydligen att en tecknad lättklädd kvinna är att gå för långt. Störtlöjligt förstås men inte ett feministiskt påfund.
Jag kan lätt föreställa mig att etiketter kan få kunder att välja vissa produkter före andra, det är inget problem, jag tror däremot inte att etiketter får folk att dricka mer än de annars hade planerat att göra. Det tror tydligen lagstiftarna eller så tolkar systembolaget lagen lite väl nitiskt. Man kan ju alltid hoppas att det här leder till en översyn av vissa föråldrade bestämmelser men jag tror inte uppmärksamheten blir tillräckligt stor.
jo det är en följd av statsfeminismen. alkohollagen ger stort uttryme för tolkningar. hade inte vårt offentliga sverige genomsyrats av feminism/rädsla för feministisk hysteri så hade systembolaget gjort en annan tolkning av alkohollagen.
jo det är en följd av statsfeminismen. alkohollagen ger stort uttryme för tolkningar. hade inte vårt offentliga sverige genomsyrats av feminism/rädsla för feministisk hysteri så hade systembolaget gjort en annan tolkning av alkohollagen.
Men vad har det med feminism att göra? De är ju inte som att feminister förespråkar att nakenbilder på kvinnor aldrig får synas? Det handlar ju snarare om kontexten.
bara att inse, systembolagets tid är snart förbi.. att behandla vuxna människor som småflickor var modernt på 70-talet.. nu är folk trötta på kommunism..
Så jävla löjligt, trodde man var tvungen att ha fyllt 20år för att handla på systemet Kan däremot inte säga att jag direkt är förvånad heller då det är Sverige vi lever i.
Om det nu skulle vara ålder man utgick ifrån så finns det faktiskt ingen åldersgräns för att följa med in på systembolaget eller att se flaskan på bordet när den dricks.
Det här visar att det inte är just kvinnan i sig som är problemet utan vad alkoholen i framställningen förknippas med:
Citat:
För ett par veckor sedan ingrep Systembolaget och stoppade dels James Bonds pistol och dels musketören d'Artagnans värja som prydde varsin vinförpackning, Bollingers årgångschampagne respektive den vita boxen La Galope från Gascogne.
Vapen får inte associera till alkohol.
Nu har det hänt igen.
När whiskyproducenten Mackmyra bytte etikett på sin Brukswhisky fanns ett par skidor med.
Men så får det inte vara. Idrottsutövning får lika lite som vapen förknippas med sprit, resonerade Systembolaget
Om det nu skulle vara ålder man utgick ifrån så finns det faktiskt ingen åldersgräns för att följa med in på systembolaget eller att se flaskan på bordet när den dricks.
nej tänk om ett barn skulle få syn på en tecknad bild!! då får nog de sociala myndigheterna gripa in och omhänderta det stackars traumatiserade barnet.. men för livet!