Jag hyr en plats i ett stort garage, där porten öppnas med en elektronisk nyckel. Den stängs sedan automatiskt om ingen brutit fotocellen efter ca två minuter.
Ett antal gånger de två senaste månaderna har jag kommit till garaget och det har stått helt öppet. Jag har anmält felet till värden 3 gånger via telefon, samt 2 gånger via besök på deras kontor. Svaret jag fått de senaste två gångerna är att de har varit där och tittat, men inte hittat något fel.
Bilarna som står i garaget har tidigare drabbats av både skadegörelse och inbrott, detta vid ett flertal tillfällen. Därför böt de ut den gamla dörren som öppnades med vanlig nyckel, till den här porten som öppnas elektroniskt.
Därför tror jag att det bara är en tidsfråga innan stereon är borta, och undrar vad jag kan göra för att sätta lite press på värden så att vederbörande åtgärdar felet.
Kan jag deponera hyressumman hos hyresnämnden? I såna fall, hur går jag till väga?
Kan jag kräva värden på en eventuell självrisk om något händer med bilen i garaget som står öppet för alla och envar?
Tack på förhand!