2005-05-26, 18:27
Medlem
NoNick2s avatar
Jag hyr en plats i ett stort garage, där porten öppnas med en elektronisk nyckel. Den stängs sedan automatiskt om ingen brutit fotocellen efter ca två minuter.

Ett antal gånger de två senaste månaderna har jag kommit till garaget och det har stått helt öppet. Jag har anmält felet till värden 3 gånger via telefon, samt 2 gånger via besök på deras kontor. Svaret jag fått de senaste två gångerna är att de har varit där och tittat, men inte hittat något fel.

Bilarna som står i garaget har tidigare drabbats av både skadegörelse och inbrott, detta vid ett flertal tillfällen. Därför böt de ut den gamla dörren som öppnades med vanlig nyckel, till den här porten som öppnas elektroniskt.

Därför tror jag att det bara är en tidsfråga innan stereon är borta, och undrar vad jag kan göra för att sätta lite press på värden så att vederbörande åtgärdar felet.

Kan jag deponera hyressumman hos hyresnämnden? I såna fall, hur går jag till väga?

Kan jag kräva värden på en eventuell självrisk om något händer med bilen i garaget som står öppet för alla och envar?

Tack på förhand!
Citera
2005-05-26, 22:26
Medlem
Hagriddens avatar
Du har i och med ditt hyresavtal en nyttjanderätt. För att du ska anse att din nyttjanderätt är utan brister förväntar du dig att garageporten stänger. I och med att garageporten inte stänger är det en brist i din nyttjanderätt. De sanktionsmöjligheter som lagen ger dig är självhjälp, hävning och skadestånd.

Köplagen ger dig rätt att säga upp hyresavtalet eftersom dina tillsägelser till hyresvärden är resultatlösa. Men som jag förstår det är det här inte det alternativ som du eftersträvar.

Eftersom det saknas en egenskap som är dig tillförsäkrad i ditt hyresavtal gäller köplagen 40 § där säljaren bär ett strikt skadeståndsansvar. Hyresvärden har ett presumtionsansvar eftersom du har påpekat bristen vid flera tillfällen. Eftersom du har en nedsättning av nyttan i din nyttjanderätt är ett skadestånd eller nedsättning av hyran inte orimlig. En viktig sak att komma ihåg här är att bevisbördan ligger hos dig som hyresgäst både när det gäller felet och skälet till ett eventuellt skadestånd. Om du skulle få inbrott i bilen måste du kunna bevisa att det beror på att garageporten har varit öppen. Som du förstår är det i realitet knappast möjligt.
Citera
2005-05-27, 15:24
Medlem
NoNick2s avatar
Tack Hagridden för ett utförligt och informativt svar.

Sambon har ringt värden i dag, och hotat både med hyresnämnden och självrisker, varpå de blev väldigt tillmötesgående och lovade dyrt och heligt att det skulle fixas direkt på måndag morgon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in