Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-02, 13:18
  #313
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
På skolgårdens mopedparkering fanns knappt några scooter-mopeder utöver de som tjejerna körde. Killarna körde Yamaha DT50 eller Honda MT5 (en evig fejd vilken av dessa som var bäst).

Känner igen detta extremt väl. De killar som fick välja moped valde mellan dessa två modeller, några andra alternativ fanns icke! Sen var det ganska många som körde äldre och billigare mopeder också, det var fullt accepterat och inget man blev mobbad för men förstahandsvalet var alltid antingen MT eller DT.
Citera
2023-01-02, 13:43
  #314
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Känner igen detta extremt väl. De killar som fick välja moped valde mellan dessa två modeller, några andra alternativ fanns icke! Sen var det ganska många som körde äldre och billigare mopeder också, det var fullt accepterat och inget man blev mobbad för men förstahandsvalet var alltid antingen MT eller DT.

Suzuki Ts fanns oxå men var mera sällsynt, fick en att sticka ut i mängden.
Citera
2023-01-02, 16:28
  #315
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Känner igen detta extremt väl. De killar som fick välja moped valde mellan dessa två modeller, några andra alternativ fanns icke! Sen var det ganska många som körde äldre och billigare mopeder också, det var fullt accepterat och inget man blev mobbad för men förstahandsvalet var alltid antingen MT eller DT.

Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Suzuki Ts fanns oxå men var mera sällsynt, fick en att sticka ut i mängden.
När jag var 15 så var det DT- eller MT-5 som var coolast. Det var dock bara fordonskillarna som brydde sig på riktigt. Många körda sina pappors gamla Zündapp eller Puch Dakota. Yamaha FS1 var inte ovanlig heller. Själv hade jag ingen, men vill helst ha en Honda MB50.
Citera
2023-01-02, 16:44
  #316
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
När jag var 15 så var det DT- eller MT-5 som var coolast. Det var dock bara fordonskillarna som brydde sig på riktigt. Många körda sina pappors gamla Zündapp eller Puch Dakota. Yamaha FS1 var inte ovanlig heller. Själv hade jag ingen, men vill helst ha en Honda MB50.

Yamaha FS1 och Suzuki K50 minns jag var rätt så vanliga i min skola också. De uppfattades som ganska vettiga mopeder, även om de ju inte var coolast. Crescent Compact vill jag minnas ansågs som lite småtöntigt, men det allra värsta var Jawa med trampor. Att komma körande på en Jawa som kille var helt uteslutet. För tjejer var det dock okej.
MB50 var nog faktiskt lite av en dröm för en del i min skola också. De som svarade "Nej, MB" på frågan "DT eller MT?" signalerade att de var lite kunnigare och stod över oss andra i mopedfrågan. De var jätteovanliga och jag tror aldrig jag såg någon i verkligheten när det begav sig.

För övrigt var mopedåldern extremt kort häromkring. Mopeder var något som hörde högstadiet till, så fort man började gymnasiet fick man plocka fram cykeln igen om man nu inte skaffade 125:a som 16-åring. Märkligt...
Ett litet fåtal bönder körde EPA eller A-traktor men det var ovanligt. Ingen, absolut ingen, som bodde i stan hade EPA.
Citera
2023-01-02, 16:58
  #317
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Yamaha FS1 och Suzuki K50 minns jag var rätt så vanliga i min skola också. De uppfattades som ganska vettiga mopeder, även om de ju inte var coolast. Crescent Compact vill jag minnas ansågs som lite småtöntigt, men det allra värsta var Jawa med trampor. Att komma körande på en Jawa som kille var helt uteslutet. För tjejer var det dock okej.
MB50 var nog faktiskt lite av en dröm för en del i min skola också. De som svarade "Nej, MB" på frågan "DT eller MT?" signalerade att de var lite kunnigare och stod över oss andra i mopedfrågan. De var jätteovanliga och jag tror aldrig jag såg någon i verkligheten när det begav sig.

För övrigt var mopedåldern extremt kort häromkring. Mopeder var något som hörde högstadiet till, så fort man började gymnasiet fick man plocka fram cykeln igen om man nu inte skaffade 125:a som 16-åring. Märkligt...
Ett litet fåtal bönder körde EPA eller A-traktor men det var ovanligt. Ingen, absolut ingen, som bodde i stan hade EPA.
Compacten hade lite kultstatus hos oss, men en Jawa? Då var det helt klart bättre att inte ha någon alls.

Mopden är ett fantastiskt stadsfordon, särskilt dom gamla 30-mopparna som man får köra på cykelbanor. Jag börjar mer och mer snegla mot en klassisk moped.

Men ja, visst fan var det så. Det var några som körde moped typ första höstterminen i ettan men inte så mycket mer. Det var väl barnsligt och töntig antar jag. Är man så vuxen som 16 så kan man ju inte hålla på med såna småbarnsprylar som 50 kubiksmopeder?
Citera
2023-01-02, 21:27
  #318
Medlem
Blåbärskungens avatar
Doften av Fahrenheit som fyllde upp förorten.
Citera
2023-01-04, 14:48
  #319
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Vad är typiskt 90-tal som man fortfarande inte kan relatera till de aktuella stilen?

Vad jag förstått så blev grungen och flanell skjortorna väldigt stora under tidigt 90 tal, men senare i mitten av 90 talet kom hängande byxor och kläder med väldigt starka färger och liknande. Bortsett från kläder med starka kläder är den aktuella modet ungefär likt.

Finns det något under 90-talet som var typiskt 90-tal? Frisyrer, Droger, Musik, Kläder?

Tack på förhand!
Runda solglasögon med spegelglas. Ovala glasögon till vardags. Långt rakt hår (tvärtom mot 80-talets etapper och hårspray). En del kvinnor hade axellångt hår med hårda små lockar och massor av hårgelé,, så håret såg ut som det var vått och naturligt lockigt. Extremt fult.

Klädstilen var verkligen inget speciellt. Det mesta från 90-talet skulle funka att använda idag.

Som kvinna minns jag det absurda modet med stora kragar som just kom tillbaka. Hade själv en del klänningar och blusar med stora kragar som jag hade på mig på släkträffar o liknande. Detta mode bör ej bära av någon som helst kvinna över 10 år! Speciellt inte med en lång kjol.

Du kan kolla modet genom att titta på TV-serier från 90-talet, eller på muskvideos.

En man i 90-tals mode skulle se helt normal ut idag - det är i princip ingen skillnad. T-shirt med en skjorta utanpå och jeans.
__________________
Senast redigerad av merrymaiden 2023-01-04 kl. 15:03.
Citera
2023-01-04, 15:09
  #320
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsman
Jag tycker man ofta överdriver återskapandet av hur folk såg ut och och klädde sig rent allmänt.
Tänker man på det idag så är inte så vanligt att unga klär sig exakt som filmstjärnor eller som artisterna gör. Jag har nu sett ungdomar som försöker klä sig som ett mellanting mellan stranger things och 90-tals grunge.

Det är lurigt och svårt som någon som upplevde denna tid och kan jämföra med USA 80-90-tal, inte bara för att Sverige var ett par år efter USA i modet men man tänker inte på att de som var 15 år 1995 var faktiskt födda 1980. Det även vanligt att de som har äldre syskon tar del av en tidigare tid.

Sen splittras varje årtionde i två grupper (yngre-äldre), den på tidigt 80-tal känner igen en del som vi 70-talister var med om och de som är födda sent 80-tal känner igen sig i en del som 90-talisterna var med om.

Hursomhelst.

1990-1991 fanns det fortfarande många med hockeyfrilla precis som i slutet av 80-talet, tjejerna hade långt hår i vågor eller lockat uppsatt med en lycra tofs.

Lite bilder
(ej från min egen skola men ganska representativa)

90-91:


Som du ser en hel del träningsstall, turtleneck med halsband, koftor mm. Det var fortfarande en grej med att jeans satt över högt över rumpan på både tjejer och killar, det var bekvämt på ett sätt för att det satt på plats så att säga.

Det kändes även som att aviator formen på glasögon var den enda formen som fanns.


Runt 1995 kom fler mittbenor, pagé och pottfrillor för både killar och tjejer.
Chockers blev lite av en grej för en del tjejer.

95-96:



Vid 1998-00-talet så kom fiskehattar, grabbar med pärlhalsband, cargobyxor, skateskor, champion tröjor, Gap hoodies. Taggigt wax och gele drypt hår. Tjejer började med glänsande läppstift, noppade ögonbryn och vissa med plattat eller/och färgat hår.


Något jag regaerade på var Egmonts etiketterna (?) på psx spelen, jag trodde det rörde sig om något brandfarligt material fram tills jag läste vad det stod på dem.

Hyrfilm i form av vhs med den uppmaning i butiken att alltid spola tillbaka bandet. Jag kommer ihåg hur man hörde ett kollektivt stön av polarna när man satte igång en film och fick eftertexten i ansiktet. Allt till kopiösa mängder av lösgodis, läsk och chips.

OT extra:


Visst. På 90-talet fanns det fortfarande "tanter och farbröder" som hade på sig hatt när de gick ut. Det fanns hockeyfrillor och "Lilli och Sussi" frillor. Landsbygden var ett antal år efter den mest hippa delarna av Stockholm.

Snobberiet var otroligt där jag bodde. Plötsligt skulle ALLA ha en viss jacka eller en viss typ av tröja. Minns du "Tutti Colori di Benetton" tröjorna, t.ex? Eller Henry Lloyd jacka, Bally-kängor... ja listan är mycket lång. Det här var unikt i Sverige, så vitt jag vet - alla köpte samma tröja, skjorta, jacka osv - bara i olika färg. Så jäkla löjligt alltihop och otroligt stressigt för den som av olika skäl inte hade "rätt" kläder. Skoluniform - nu.

Att som Stockholmare åka till en mindre ort, var att åka tidsmaskin 10-15 år tillbaka i tiden. Så upplever jag inte att det är idag, men på 90-talet var det en otroligt annorlunda kultur.

Modet var extremt varierat beroende på vem man var och var man bodde. Jag rörde mig i flera miljöer och var därför medveten om skillnaden.
__________________
Senast redigerad av merrymaiden 2023-01-04 kl. 15:17.
Citera
2023-01-05, 12:56
  #321
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Runda solglasögon med spegelglas. Ovala glasögon till vardags. Långt rakt hår (tvärtom mot 80-talets etapper och hårspray). En del kvinnor hade axellångt hår med hårda små lockar och massor av hårgelé,, så håret såg ut som det var vått och naturligt lockigt. Extremt fult.

Klädstilen var verkligen inget speciellt. Det mesta från 90-talet skulle funka att använda idag.

Som kvinna minns jag det absurda modet med stora kragar som just kom tillbaka. Hade själv en del klänningar och blusar med stora kragar som jag hade på mig på släkträffar o liknande. Detta mode bör ej bära av någon som helst kvinna över 10 år! Speciellt inte med en lång kjol.

Du kan kolla modet genom att titta på TV-serier från 90-talet, eller på muskvideos.

En man i 90-tals mode skulle se helt normal ut idag - det är i princip ingen skillnad. T-shirt med en skjorta utanpå och jeans.

Man märker ju trots allt att det är väldigt 90 tal när man ser det så att säga
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback