2013-04-17, 20:15
Medlem
Hej!

Jag r nybrjare inom programmering och skulle behva lite hjlp med att felska i en kod skriven i Java (Eclipse). Programmet r frmodligen mycket enkelt och litet i erfarnas gon, dock r detta det strsta jag gjort. Vad programmet har fr uppgift r fljande;

Anvndaren ska ange hur mnga kast som ska ske med en 6-prickig trning.
Programmet utfr kasten och rknar hur mnga gnger trningen hamnar p varje siffra.
Sist men inte minst ska programmet rita ett stapeldiagram med 6 staplar (en fr varje siffra allts). Meningen r att man ska se frdelningen mellan resultaten rent statistiskt.

Problemet r att staplarna icke ritas upp nr jag trycker p knappen, ngot r galet och jag kan inte hitta felet.

Programmet r endast skrivet i 1 st klass.

En snabbtitt p koden kan du f hr: http://pastebin.com/xcvtVmTH
Kllkoden kan du ladda ner hr: https://docs.google.com/file/d/0B4I9...it?usp=sharing
En frdigkompilerad version (.jar) kan du ladda ner hr: https://docs.google.com/file/d/0B4I9...it?usp=sharing

Jag r jttetacksam verkligen om ngon kan hitta felet!
Tack s mycket!
Citera
2013-04-17, 22:53
Medlem
one.zeros avatar
Fram tills ngon Java-kodare kan hjlpa dig s kan du prova detta.

P rad 44 ser det ut som att slumptalet ligger mellan 1 - 7. ndra 6:an till en 5:a.
Men jag tror inte det orsakade problemet.

Lycka till.
Citera
2013-04-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av one.zero
Fram tills ngon Java-kodare kan hjlpa dig s kan du prova detta.

P rad 44 ser det ut som att slumptalet ligger mellan 1 - 7. ndra 6:an till en 5:a.
Men jag tror inte det orsakade problemet.

Lycka till.

Du har tyvrr fel, men tack fr att du i varje fall frskte hjlpa till. Metoden Math.random() slumpar ett tal i intervallet 0 ≥ X < 1. Det betyder att det strsta mjliga talet r 0,99999. Multiplicerar du det med 6 fr du ungefr 5,99999. Adderar du sedan med 1 som jag gjort fr du 6,99999. Sedan sker en heltalsomvandling dr alla decimaler kapas bort, d blir det 6. Det sker allts ingen regelrtt avrundning upp till 7 som man kan tnka sig.
Citera
2013-04-17, 23:18
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrismalla
Du har tyvrr fel, men tack fr att du i varje fall frskte hjlpa till. Metoden Math.random() slumpar ett tal i intervallet 0 ≥ X < 1. Det betyder att det strsta mjliga talet r 0,99999. Multiplicerar du det med 6 fr du ungefr 5,99999. Adderar du sedan med 1 som jag gjort fr du 6,99999. Sedan sker en heltalsomvandling dr alla decimaler kapas bort, d blir det 6. Det sker allts ingen regelrtt avrundning upp till 7 som man kan tnka sig.

Felet du gr r att nr du ska rkna ut procentsatsen tar du antalet gnger en trningen blivit en viss siffra delat med antalet kast, dr bda r int'ar. Vad hnder nr du tar int/int?

Hint. Graferna ritas, men p fel stllen.

ps. posta i Java-forumet nsta gng
Citera
2013-04-17, 23:31
Medlem
one.zeros avatar
Citat:

OK. Och tack fr infot. Posta grna lsningen nr du har den.
Citera
2013-04-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Felet du gr r att nr du ska rkna ut procentsatsen tar du antalet gnger en trningen blivit en viss siffra delat med antalet kast, dr bda r int'ar. Vad hnder nr du tar int/int?

Hint. Graferna ritas, men p fel stllen.

ps. posta i Java-forumet nsta gng

Jag har felskt nu ett tag p egen hand och hittade just det du anmrkte, men felet r ngon annanstans. Kolla den uppdaterade pastebin-lnken. P rad 71 har jag lagt till s att jag kan se med egna gon vad variablerna fr fr vrden.

nr_1_procent = -400 * (nr_1 / antal_kast);

variablerna nr_1 och antal_kast fr korrekta vrden. Men nr hgerledet hr ovan ska sparas i variabeln nr_1_procent hnder ngot(eller inget). Nr jag kontrollerar eftert s har variabeln vrdet 0! Hur kan det bli s galet?! Hgerledet stmmer ju, varfr tilldelas inte vrdet variabeln?

Kan jag ta bort min trd och lgga upp den i Java-forumet? Mste f min smn nu, imorgon bitti kommer jag in igen. Tack!
Citera
2013-04-18, 00:07
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Jag har felskt nu ett tag p egen hand och hittade just det du anmrkte, men felet r ngon annanstans. Kolla den uppdaterade pastebin-lnken. P rad 71 har jag lagt till s att jag kan se med egna gon vad variablerna fr fr vrden.

nr_1_procent = -400 * (nr_1 / antal_kast);

variablerna nr_1 och antal_kast fr korrekta vrden. Men nr hgerledet hr ovan ska sparas i variabeln nr_1_procent hnder ngot(eller inget). Nr jag kontrollerar eftert s har variabeln vrdet 0! Hur kan det bli s galet?! Hgerledet stmmer ju, varfr tilldelas inte vrdet variabeln?

Kan jag ta bort min trd och lgga upp den i Java-forumet? Mste f min smn nu, imorgon bitti kommer jag in igen. Tack!

Du har inte ndrat att du delar en int med en annan int. r inte jttebra p termerna, s frklarar jag det p enkel svenska. Tar du int1/int2 fr du ut vrdet hur mnga HELA gnger fr int2 plats i int1. Eftersom antal kast alltid r strre n antalet gnger kommer du alltid f ut 0. Ta tex om vi kastar 100ggr fr ett 10ggr. 10/100=0.1, men eftersom 10 och 100 r intar fr 100 plats i 10 0 gnger. Du lser det genom att multiplicera ngot av talen med en double.

Kod:
nr_1_procent = (int)(-400 * ((nr_1*1.0) / antal_kast)); 
Citera
2013-04-18, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilDunphy
Du har inte ndrat att du delar en int med en annan int. r inte jttebra p termerna, s frklarar jag det p enkel svenska. Tar du int1/int2 fr du ut vrdet hur mnga HELA gnger fr int2 plats i int1. Eftersom antal kast alltid r strre n antalet gnger kommer du alltid f ut 0. Ta tex om vi kastar 100ggr fr ett 10ggr. 10/100=0.1, men eftersom 10 och 100 r intar fr 100 plats i 10 0 gnger. Du lser det genom att multiplicera ngot av talen med en double.

Kod:
nr_1_procent = (int)(-400 * ((nr_1*1.0) / antal_kast)); 

Jag la mig igr kvll och grubblade p vad du hade skrivit frst och kom p vad du menade. Jag knner mig s dum. Det r klart det inte gr att dividera int med int. Tack s mycket fr hjlpen, du lste det!

Jag uppskattar verkligen all hjlp!
Citera
2013-04-18, 17:30
Medlem
Zoms avatar
Programvara vriga O/S → Java

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto