2013-04-17, 10:07
Medlem
Codens avatar
Har ett bundet bolån som ska omförhandlas nu i slutet av Maj och har sett många privatekonomiska rådgivare ge detta råd om man bor i en bostad som gått upp i värde sedan man köpte den.

Syftet ska vara att sänka belåningsgraden till ett bättre värde men hur nyttigt ÄR det egentligen och hur går man till väga rent praktiskt?

Kan man skaffa sig någon sorts generell värdering som sedan alla banker/låneinstitut accepterar eller handlar det om att alla måste göra sin EGEN värdering för att sedan erbjuda ränta utifrån den egna bedömningen?

Tar mig själv som exempel....

Köpte en liten etta i en Sthlmsförort för drygt 6 år sedan. Priset då var 800K och jag lånade, med dåtidens mer generösa regler, 95% av detta, 760000.
Har amorterat lite lätt och lånet ligger just nu på ca 720000.
Om jag kollar det senaste året var priserna ligger i mitt område på likvärdiga lägenheter (liknande storlek, liknande skick, liknande ekonomiskt skick på föreningarna) så ligger utgångspriserna/acceptpriserna på ca 950000-1 mille och dom säljs för något liknande, i många fall något mer, om jag kollar slutpris.se, booli.se osv

Teoretiskt borde jag ju kunna "värdera upp" min lägenhet någonstans i dom trakterna eller tänker jag fel?

Vem gör en sådan värdering som jag sedan kan använda i en ränteförhandling med bankerna?

Måste varje bank göra sin egen värdering eller godkänner dom normalt en seriöst genomförd värdering?

Är det något annat jag bör tänka på?

Shoot!
Citera
2013-04-17, 10:20
Medlem
PurrePs avatar
Du tar in en mäklare från någon stor firma, förslagsvis på den som är knuten till din bank.

Denna gör en värdering och du får ett värderingsintyg i näven, för denna tjänsten får du betala runt 2000 kr skulle jag tro.

Detta kan du sedan använda i affärerna mot bankerna.

Om du får en värdering på 950´så hamnar du på en belåning på ungefär 75%, du slipper då topplån och amorteringskrav på de flesta banker.

Lycka till!
Citera
2013-04-17, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Köpte en liten etta i en Sthlmsförort för drygt 6 år sedan. Priset då var 800K och jag lånade, med dåtidens mer generösa regler, 95% av detta, 760000.
Har amorterat lite lätt och lånet ligger just nu på ca 720000.
Om jag kollar det senaste året var priserna ligger i mitt område på likvärdiga lägenheter (liknande storlek, liknande skick, liknande ekonomiskt skick på föreningarna) så ligger utgångspriserna/acceptpriserna på ca 950000-1 mille och dom säljs för något liknande, i många fall något mer, om jag kollar slutpris.se, booli.se osv

Om vi fortfarande är grannar, och din lya är 34,5/36,5 kvm så gick dessa för ca 1.2-1.3 mille i våras.
Senast redigerad av EG 2013-04-17 kl. 12:54.
Citera
2013-04-17, 13:00
Medlem
Codens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Om vi fortfarande är grannar, och din lya är 34,5/36,5 kvm så gick dessa för ca 1.2-1.3 mille i våras.

Holy hell batman

Visserligen är det bra nyheter för mig men jag blir lite deprimerad över prisnivåerna i den här djävla stan.
Senast redigerad av Coden 2013-04-17 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in