2013-04-17, 01:45
Medlem
Heeej!

Hade ett möte idag med en man i 40-års åldern som verkade schysst och pålitlig.
Han jobbar för Prescott Lewis och vi diskuterade olika sparformer.

Han erbjöd 2 olika sparalternativ:
1. "Health II" eller "Hälsan" som han kallade den.
11% årlig ränta, med utbetalning halvårsvis. Löptid - 3år.

2. "Prescott Lewis Invest AB" - teckna kapitalandelslån. 1 post kostar 5000kr.
Årlig utbetalning = 7.85% och ytterligare 15% på slutdagen. Löptid - 5år.

Vi har sedan tidigare en kapitalförsäkring hos Folksam, traditionell livförsäkring.
Har haft dem i snart 2år, och de har inte ökat mer än dryga procenten per år hittills.
Enligt säljaren, för 2 år sedan, så var deras riktpunkt 7%/år...

Folksam har hört av sig igen, för 1 månad sedan, men tydligen en annan avdelning hos dem...och erbjöd oss kapitalförsäkringen "Trygghetsspar".
Deras riktpunkt är 8%/år.
Ett samarbete med Folksam och Söderberg & Partner.
Pengarna kommer förvaltas i Söderbergs fond-i-fond "Trygghet 80".

Undrar nu, vad Ni experter säger...
Ska man välja något från Prescott Lewis?
Behålla mina slantar i Folksams traditionella livförsäkring, eller ta ut dem och lägga någon annanstans?
Investera i Folksam/Söderberg & Partner?
Eller något annat alternativ?

En stor del av vårt sparande är barnens pengar, de kan ligga kvar i 10år.
Våra, mina & fruns, pengar spelar det ingen större roll, ca 3-5år vore kanske vettigt...

Tacksam för svar!
Citera
2013-04-17, 10:29
Medlem
2min700Ws avatar
Se upp för i helvete.

Backslick broilers går inte att lita på.
Citera
2013-04-17, 10:32
Medlem
Menar du Prescott?
Utveckla gärna ditt svar...
Citera
2013-04-17, 17:50
Medlem
Husings avatar
Nånting är fuffens med det där. Jag får lite dåliga vibbar när jag gör sökningar på Prescott Lewis: det är en nystartad verksamhet och hemsidan är ju rent av skrattretande dålig. Man väljer att presentera bolaget genom en påhittad anglosaxisk "gentleman", istället för att presentera sig själva och sin egen erfarenhet/tidigare verksamhet.

Det är också direkt vilseledande att påstå att man med rimligt risktagande kan få en avkastning på 11%, speciellt i dagens lågränteläge. Jag skulle vara mycket intresserad av att veta vilka typer av tillgångar som skall kunna ge en så hög avkastning!
Citera
2013-04-17, 22:48
Medlem
Prescott Lewis och dess VD Sami Sulieman omnämns i tråden om 24MAS, se https://www.flashback.org/t1710698p125. Knappast några personer som jag skulle anförtro mina sparslantar.
Citera
2013-05-15, 12:26
Medlem
Prescott Lewis skulle jag se upp för. Däremot är produkten som du har blivit erbjuden, Health 2, en intressant produkt. En företagsobligation i ett spännande bolag. Men du kan inte jämföra det med en traditionell förvaltning riskmässigt. Att investera i en företagsobligation i ett onoterat bolag är lika med hög risk! Tänk: Högre ränta = Högre risk!

Hade jag varit du hade jag vänt mig till någon av de mer seriösa firmorna och om du nu är intresserad av att investera i företagsobligationer, köp en företagsobligationsfond istället om du inte vill ta en hög risk.
Citera
2013-05-15, 12:29
Medlem
Och sätt för helvete inte pengarna i kapitalandelslånet! Dom pengarna kommer strömma rakt igenom bolaget in i ägarnas fickor!
Citera
2023-12-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user87
Och sätt för helvete inte pengarna i kapitalandelslånet! Dom pengarna kommer strömma rakt igenom bolaget in i ägarnas fickor!

Korrekt

Källa:
Malmö TR T 7836-22
Malmö TR T 6829-21
Malmö TR T 8820-19
Malmö TR T 4157-18

Moderbolag:
Karman i Malmö Invest AB, 556761-8268
a.k.a Prescott Lewis Invest AB
a.k.a Cetrus AB
a.k.a CWTC i Malmö AB

Dotterbolag:
Malmö Tech Invest AB, 559005-9746
a.k.a Plexian Tech Holding AB
a.k.a Svenska Kapitalfonden AB

Dotterdotterbolag:
Plexian AB, 559109-0559

Säljare/mötesbokare är anställda i bolag:
CC Support AB, 556797-3457
a.k.a Prescott Lewis Rådgivning AB

Idag verksamma under namn:
Affärsänglarna i Malmö AB, 559304-1055
Citera
2024-01-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user87

Plexian-grundaren stäms

Citat:
Rapidus har granskat fallet mot huvudpersonen som även står bakom Affärsänglarna i Malmö och Prescott Lewis. Stämningen mot Karman handlar om ett ”kapitalandelslån” som S@mi Suliemans bolag tagit av en 73-årig kvinna.

[...]

Rapidus har tagit del av ett skuldebrev av den typ som använts där det framgår att lånet ska återbetalas med 7,85 procents årlig ränta. Planen har aldrig varit att betala tillbaka lånen, säger advokat JF som företräder kvinnan.

[...]

Advokat JF har analyserat Karmans årsredovisningar. Han kom fram till att bolaget, till och med 2016, totalt hade tagit in 18,4 Mkr i kapitalandelslån. Hur många långivare det är fördelat på är oklart.

Om företagen inte går med vinst så försvinner pengarna. Men de flesta bolagen i gruppen kontrolleras av SS, som enkelt kan anpassa redovisningen så att de inte går med vinst, säger JF.

Enligt stämningsansökan har Karman i Malmö Invest i genomsnitt betalat ut 1 Mkr per år i arvode till styrelse och vd, det vill säga till S@mi och hans hustru HS. ”Svarandebolagets företrädare har alltså kunnat leva på att konsumera lånebeloppen utan att behöva bedriva någon vinstdrivande verksamhet, som upplägget varit konstruerat”, står det i stämningen.
Citera
2024-01-25, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yifagi9481
Plexian-grundaren stäms

Har du drabbats? JPS rådgivning är igång med gruppkrav.

https://jpsradgivning.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in