• 1
  • 2
2013-04-16, 23:57
Medlem
skumbananernas avatar
Jag har hamnat i en situation där jag behöver läsa in en mattekurs innan nuvarande läsperiod är slut. Jag har dragit slutsatsen att en mattekurs ger mig mest i nuläget, men undrar främst vad som är "lättast" att läsa in på egen hand. Jag har nyligen läst endimensionell analys, och det gick bra. Hur skiljer sig Linjär Algebra (6p) jämfört med Flerdimensionell Analys? Vilken brukar folk i vanlighet ha svårast för?
Citera
2013-04-17, 00:01
Medlem
6 hp? Låter rätt lite i mina öron. Länka gärna kursplan så är det nog lättare att säga. Om du var/är duktig på envariabelanalysen, så är det kanske bäst att köra på uppföljaren. Om du å andra sidan var dålig, så ska du helt klart välja linalg.

Linalgen introducerar nya slags koncept som kan skilja sig från den matematik du sett sedan tidigare. Detta kan förstås vara en tröskel. Det brukar variera ganska mycket vilken av envariabelanalys, flervariabelanalys och linjär algebra som studenter tycker är svårast.

Om man ser till antalet F på tentan, så brukar flervariabelanalysen ha hög F-procent. Då ska man också lägga till att de allra sämsta studenterna brukar lämna efter första tentan (vilket i matte brukar vara linalg/envarre eller möjligen en kurs i diskret matte). I och för sig skulle skillnaden lika gärna kunna förklaras med att studenter tappar motivation i slutet av skolåret.
Senast redigerad av scheutz 2013-04-17 kl. 00:18.
Citera
2013-04-17, 02:41
Medlem
BengtZzs avatar
Flerdim blir enklare om du har linalg! Inte bara enklare utan att du faktiskt förstår mer vad du gör.

Jag hade definitivt sett till att få läst linalg före flerdim.
Citera
2013-04-17, 07:22
Medlem
MoonPies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Vilken brukar folk i vanlighet ha svårast för?
Linjär algebra brukar alltid läsas före flervariabelanalys. Förkunskaper för den senare är just linjär algebra och envariabelanalys. Om du ska jämföra kurserna efter hur svåra "folk" tycker att de är bör du tänka på att man inte läser flervariabelanalys utan att ha läst linjär algebra.
Jag håller med BengtZz ovan.
Citera
2013-04-18, 15:01
Medlem
skumbananernas avatar
Stort tack för svaren grabbar! Blir lin. algebran jag kör på f o m nu.

Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
6 hp? Låter rätt lite i mina öron. Länka gärna kursplan så är det nog lättare att säga.

http://kurser.lth.se/lot/?val=kurs&kurskod=FMA420
Citera
2013-04-18, 18:02
Medlem
Personligen tycker jag flervariabel är mycket lättare än linjär algebra om man har envariabeln färsk, skulle utan tvekan nöta gamla tentor i flervariabel om jag var tvungen att välja. Kurserna skiljer sig så klart mellan läroverken men flervariabel brukar ju innehålla mycket derivata, dubbel- och trippelintegraler vilket är hyffsat lätt om envariabeln sitter.

Men alla är vi olika.
Citera
2013-04-18, 18:52
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Personligen tycker jag flervariabel är mycket lättare än linjär algebra om man har envariabeln färsk, skulle utan tvekan nöta gamla tentor i flervariabel om jag var tvungen att välja. Kurserna skiljer sig så klart mellan läroverken men flervariabel brukar ju innehålla mycket derivata, dubbel- och trippelintegraler vilket är hyffsat lätt om envariabeln sitter.

Men alla är vi olika.
Fast om du läser kurser baserat på i termer av färskhet tror jag snarare din teknik att studera brister.

Och här låter det också dessutom som om du faktiskt prövat båda vägarna. Att både läsa flervariabel först och linjär algebra först och kommit fram till en slutsats.
Citera
2013-04-18, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi

Men alla är vi olika.

Jag håller med.

Vad jag minns av linalgen var att det var tämligen obegripligt i början.. Flerdimen var däremot inte svår på samma sätt, mer långa uträkningar och mer bara lära sig algoritmer.
Citera
2013-04-19, 19:23
Medlem
MoonPies avatar
Olika personer upplever linjär algebra och flervariabelanalys olika. Det är säkert många som upplevde flervariabelanalysen som den enklare av dem (men kom ihåg att linjär algebra läses först).

Hur svårighetsgraden på tentorna är, både absolut och relativt varandra, kan säkert variera en del mellan olika lärosäten, men vi kan ta en titt på hur det ser ut på LiTH eftersom man enkelt kan se tentaresultaten här:
http://www4.student.liu.se/tentaresult/

Så låt oss ta en titt på vad statistiken visar.
Vi kan titta på andelen underkända på linjär algebra (TATA24) och flervariabelanalys (TATA43) de senaste fem åren (ordinarie tentatillfälle).
(Linjär algebra till vänster.)

2012 40,79% 49,49%
2011 28,97% 25,18%
2010 42,20% 56,68%
2009 49,26% 53,85%
2008 46,22% 58,45%

Linjär algebra ser ut att vara något enklare. Dessutom kan man tänka sig att siffrorna för flervariabelanalys skulle ha varit ännu sämre om studenterna inte hade läst linjär algebra före flervariabelanalysen.
Citera
2013-04-19, 22:08
Medlem
Urax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoonPie
Så låt oss ta en titt på vad statistiken visar.
Vi kan titta på andelen underkända på linjär algebra (TATA24) och flervariabelanalys (TATA43) de senaste fem åren (ordinarie tentatillfälle).
(Linjär algebra till vänster.)

2012 40,79% 49,49%
2011 28,97% 25,18%
2010 42,20% 56,68%
2009 49,26% 53,85%
2008 46,22% 58,45%

Intressant med 2011, undrar vad det berodde på?
Citera
2013-04-20, 18:52
Medlem
gothfingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skumbananerna
Jag har hamnat i en situation där jag behöver läsa in en mattekurs innan nuvarande läsperiod är slut. Jag har dragit slutsatsen att en mattekurs ger mig mest i nuläget, men undrar främst vad som är "lättast" att läsa in på egen hand. Jag har nyligen läst endimensionell analys, och det gick bra. Hur skiljer sig Linjär Algebra (6p) jämfört med Flerdimensionell Analys? Vilken brukar folk i vanlighet ha svårast för?

Ta linjär algebra, KhanAcademy förklarar hela den kursen väldigt bra också.
Citera
2013-04-21, 00:00
Medlem
tubiss avatar
jag läste flerdim innan linalg (på LTH (pga programbyte)).

håller med gaggzi om att linalgen är den kurs som är minst lik någon av de övriga
visst ett par begrepp från linalgen tas upp i flerdimen men det är helt klar mer från endimmen.

dessutom var det, iaf på min skola, tydligt vilka moment som skulle dyka upp på tentan och därför en ganska tacksam kurs att plugga in.

gl!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in