• 1
  • 2
2013-04-16, 21:35
Bannlyst
Hur kan du bevisa att i detta ögonblick vi sover, och alla våra tankar är en dröm, eller om vi är vakna, och prata med varandra i vaket tillstånd?
Citera
2013-04-16, 21:37
Medlem
NG88s avatar
Intressant, lite inspirerad av matrix paradoxen.
Om vi vänder på frågan, kan du bevisa motsatsen?
Citera
2013-04-16, 22:22
Medlem
Brukar dyka upp folk med sådana frågor som dina då och då TS och jag kan med säkerhet säga att du inte är den första som kom att tänka på det. Läs på om metafysik (se länken nedan) för mer information.(Immanuel Kant är bra)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metafysik
Citera
2013-04-16, 23:50
Citat:
Ursprungligen postat av Lecic
Hur kan du bevisa att i detta ögonblick vi sover, och alla våra tankar är en dröm, eller om vi är vakna, och prata med varandra i vaket tillstånd?

Du känner alltså inte skillnad på sömn och vaket tillstånd? Låter depressivt värre.
Citera
2013-04-16, 23:52
Medlem
DalPelles avatar
Om vi utgår från att vi sover nu och allting bara är en dröm så har jag en sjuhelsikes bra fantasi. Då finns inte flashback utan det är bara jag som läser saker påhittat av mig själv som argumenterar mot andra saker påhittat av mig själv. Jag har också hela wikipedia i huvudet tillsammans med hela webben.
Citera
2013-04-16, 23:54
Medlem
DalPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Du känner alltså inte skillnad på sömn och vaket tillstånd? Låter depressivt värre.

Vår sömn i denna värld är troligen mycket djupare eftersom det blir sömn på sömn. Vem vet, om man är vaken på "riktigt" så kanske man ser allting 1000 gånger klarare än nu.
Citera
2013-04-16, 23:58
Citat:
Ursprungligen postat av DalPelle
Vår sömn i denna värld är troligen mycket djupare eftersom det blir sömn på sömn. Vem vet, om man är vaken på "riktigt" så kanske man ser allting 1000 gånger klarare än nu.

Så om man kollar i ett teleskop är man iaf vaken?
Citera
2013-04-17, 00:03
Medlem
Bisarros avatar
Vad spelar det för roll och vad leder det till att grubbla över det? Vi ser oss som vakna när vi inte sover, så enkelt är det. Man kan komma på oändligt många liknande saker att fundera på, alla utan möjlighet till svar.

"In our mind" heter det. Du gör nog bäst i att hålla dig till svenska på svenska forum i fortsättningen. Eller? Jag är osäker.
Senast redigerad av Bisarro 2013-04-17 kl. 00:10.
Citera
2013-04-17, 00:12
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Vad spelar det för roll och vad leder det till att grubbla över det? Vi ser oss som vakna när vi inte sover, så enkelt är det. Man kan komma på oändligt många liknande saker att fundera på, alla utan möjlighet till svar. Eller? Jag är osäker.

Kom på något då.. F.ö. antar jag att folk funderar i brist på vettigare sysselsättningar. Om vi alla gick upp 05:00 på morgonen, grävde diken och sysslade med "klassiskt" mansarbete fram till 14:00. Gick hem, åt middag. Tog middagslur samtidigt med att man läste dagens tidning (nyheterna alltså) och lyssnade på radio fram till 16/17:00. Sedan röjde man kring huset fram till 19:00. Sedan lade man sig i sängen, älskade med sin partner, läste i en bok om skandinavisk arkitektur (förslagsvis) och släckte 20:30/21:00 - så skulle man brottas med betydligt mindre "viktiga" tankeloopar.

Tyvärr verkar allt gå ut på att maximera mänsklighetens framsteg, till varje pris.
Citera
2013-04-17, 00:23
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Kom på något då.. F.ö. antar jag att folk funderar i brist på vettigare sysselsättningar. Om vi alla gick upp 05:00 på morgonen, grävde diken och sysslade med "klassiskt" mansarbete fram till 14:00. Gick hem, åt middag. Tog middagslur samtidigt med att man läste dagens tidning (nyheterna alltså) och lyssnade på radio fram till 16/17:00. Sedan röjde man kring huset fram till 19:00. Sedan lade man sig i sängen, älskade med sin partner, läste i en bok om skandinavisk arkitektur (förslagsvis) och släckte 20:30/21:00 - så skulle man brottas med betydligt mindre "viktiga" tankeloopar.

Tyvärr verkar allt gå ut på att maximera mänsklighetens framsteg, till varje pris.
Ska jag komma på något? Okej. Finns vi eller är livet bara någons tankar? Är det bara jag som har ett medvetande? Är vi döda? Det som jag upplever som rött, är det blått för dig?

Om den här sortens diskussioner är av hög intellektuell nivå för dig så föralldel, då ska du fortsätta med det. Kanske berikar det ditt liv, men jag är osäker.
Citera
2013-04-17, 00:41
Medlem
Jag ser det som att, det jag upplever är verkligt. Alltså, drömmer jag, så är det verkligt. Allt jag upplever är verkligt, i vilken form det än må vara.

Att dela upp nåt vi upplever i overkligt och verkligt verkar pretty god damn retarded ifall ni frågar mig. Upplevelser är allt vi har. Vilken vinkel vi än ser det ifrån.
Citera
2013-04-17, 00:41
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Ska jag komma på något? Okej. Finns vi eller är livet bara någons tankar? Är det bara jag som har ett medvetande? Är vi döda? Det som jag upplever som rött, är det blått för dig?

Om den här sortens diskussioner är av hög intellektuell nivå för dig så föralldel, då ska du fortsätta med det. Kanske berikar det ditt liv, men jag är osäker.

Jag är på din planhalva. Men det är klart, hittar man ut ur kaninhålet så känns nog all "pretentiös" möda värd. Människor skall ha 3/4 kudos för att de orkar kasta bort sina liv på krystade tankemönster, och 1/4 hån för att de gör sagda aktiviteter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in