• 1
  • 2
2013-04-16, 19:16
Medlem
Pestbarns avatar
Jag har precis skrivit på ett hyreskontrakt hos Uppsalahem i ett område som de beskriver som "rökfritt boende". Detta innebär följande, som står i kontraktet:

Citat:
Lägenheten är avsedd för rökfritt boende. För att åstadkomma en hög livskvalité för de som bor och kommer att bo i lägenheten finns regler som som särskilt bör beaktas.

Kontraktsinnehavaren förbinder sig genom hyresavtalet att följa de regler som särskilt gäller för rökfritt boende.

- Förbud mot tobaksrökning i lägenheten
- Förbud mot tobaksrökning i hela fastigheten, på balkonger, uteplatser och alla gemensamma utrymmen
- Förbud mot tobaksrökning utomhus på fastigheten som av de boende kan upplevas som störande

Om hyresgästen bryter mot dessa regler kommer hyresvärden att vidta erforderliga åtgärder för att förhindra fortsatt brott mot reglerna. Det kan innebära att hyresvärden kommer att yrka på att hyresavtalet förverkas.

Hyresvärden kan inte garantera hyresgästen att alla övriga hyresgäster följer reglerna och någon nedsättning i hyran kan ej erläggas, men hyresvärden kommer att agera efter de möjligheter som lagligen ges.

Jag är själv rökare, och blir lite fundersam av detta. Själv skulle jag inte ha några större problem att bara röka e-cigg hemma, men hur fungerar detta rent lagligt egentligen? Kan de verkligen förbjuda att jag sitter på min uteplats och tar en cigg? Kan de förbjuda att t.ex. gäster jag bjuder hem röker på min uteplats? Hur gör jag om jag vill ställa till med fest, och de flesta jag känner är rökare?

Jag kan köpa att jag inte ska röka i gemensamma utrymmen, typ tvättstuga och trappuppgång. Jag kan till och med köpa att jag inte ska röka utanför porten, så att det ser rent och snyggt ut utan fimpar och dylikt. Men kan de rent lagligt vräka mig ifall jag vill sitta ute i solen och ta en cigg på min egen privata uteplats?

Det står ju, som jag markerat ut i texten ovan, att de kommer "agera efter de möjligheter som lagligen ges", så vad säger egentligen lagen?
Citera
2013-04-16, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pestbarn
Jag har precis skrivit på ett hyreskontrakt hos Uppsalahem i ett område som de beskriver som "rökfritt boende". Detta innebär följande, som står i kontraktet:

Jag är själv rökare, och blir lite fundersam av detta. Själv skulle jag inte ha några större problem att bara röka e-cigg hemma, men hur fungerar detta rent lagligt egentligen? Kan de verkligen förbjuda att jag sitter på min uteplats och tar en cigg? Kan de förbjuda att t.ex. gäster jag bjuder hem röker på min uteplats? Hur gör jag om jag vill ställa till med fest, och de flesta jag känner är rökare?

Jag kan köpa att jag inte ska röka i gemensamma utrymmen, typ tvättstuga och trappuppgång. Jag kan till och med köpa att jag inte ska röka utanför porten, så att det ser rent och snyggt ut utan fimpar och dylikt. Men kan de rent lagligt vräka mig ifall jag vill sitta ute i solen och ta en cigg på min egen privata uteplats?

Det står ju, som jag markerat ut i texten ovan, att de kommer "agera efter de möjligheter som lagligen ges", så vad säger egentligen lagen?
Du tecknar frivilligt ett avtal där du förbinder dig till dessa regler, självfallet kan du stämmas för avtalsbrott om du bryter emot dem...

Vad är det du finner märkligt?
Citera
2013-04-16, 19:28
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Dom bestämmer över den ytan dom äger. Utomhus är dock svårare att bestämma över vilket är ganska tydligt med tanke på hur kontraktet är skrivet. Men att man inte får röka på balkong/uteplats kan dom såklart bestämma då det tillhör lägenheten.
Citera
2013-04-16, 19:34
Medlem
Pestbarns avatar
Jag tänker främst på hur det ligger till med t.ex. bostadsrätter. De flesta bostadsrättsföreningar har förbjudit rökning i allmänna utrymmen, men kan juridiskt sett aldrig vräka någon för det;

Citat:
För dem som bor i bostadsrätter är läget annorlunda. I de flesta föreningar är rökning förbjuden i gemensamma utrymmen. Men att förbjuda rökning i den egna lägenheten eller balkongen är svårt.

En bostadsrättsförening har bara en sanktionsmöjlighet - uppsägning. Men den får man inte använda om en medlem röker på fel plats trots att det står att man inte får det i ordningsföreskrifterna eller i kontraktet. Lagen stödjer inte en sån vräkning.

- Och jag tror inte att lagen kommer ändras så att det blir möjligt, säger Ulrika Blomqvist, chef för SBC juridik.

Källa: http://www.expressen.se/halsa/snart-...-i-lagenheten/

Visserligen ser det lite annorlunda ut med en bostadsrätt, men bostadsrättsföreningen äger ju till en viss gräns bostaden också. Så om en bostadsrättsförening inte kan vräka dig för att du röker på din balkong, varför skulle då en hyresvärd kunna göra det?
Citera
2013-04-16, 19:38
Bannlyst
Bryter du mot regeln blir du nog vräkt ja. Måste säga att du har en väldigt korkad hyresvärd.
Jag är rökare, och om man nu störs så av det, gå inte i närheten av oss när vi röker då. Ska det verkligen vara svårare än så?

Dessutom så röker man ju inte på någon annans balkong rakt i ansiktet på grannen, utan på sin egen.
Citera
2013-04-16, 19:41
Medlem
Pestbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Bryter du mot regeln blir du nog vräkt ja. Måste säga att du har en väldigt korkad hyresvärd.
Jag är rökare, och om man nu störs så av det, gå inte i närheten av oss när vi röker då. Ska det verkligen vara svårare än så?

Dessutom så röker man ju inte på någon annans balkong rakt i ansiktet på grannen, utan på sin egen.
Det är lite i de banorna jag också tänker. Jag kommer bo i en hörnlägenhet med en stor uteplats, och tvivlar starkt på att t.ex. grannen ovanför ens kommer känna lukten av en cigg om jag skulle tända en.

Lustigt nog står det absolut ingenting i kontraktet om grillning, så i värsta fall får jag helt enkelt tända grillen varje gång jag vill ta en cigg för att dölja doften
Citera
2013-04-16, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pestbarn
Det är lite i de banorna jag också tänker. Jag kommer bo i en hörnlägenhet med en stor uteplats, och tvivlar starkt på att t.ex. grannen ovanför ens kommer känna lukten av en cigg om jag skulle tända en.

Lustigt nog står det absolut ingenting i kontraktet om grillning, så i värsta fall får jag helt enkelt tända grillen varje gång jag vill ta en cigg för att dölja doften

Men hur blir det på vintern och på hösten, grilla hela tiden? Man röker ju knappast en cigg då och då.
Fråga dina grannar om de verkligen, med handen på hjärtat, skulle störa sig på det? Då kan de gå med på att inte skvallra för hyresvärden.
Citera
2013-04-16, 19:48
Medlem
Röker man på balkongen sprider sig röken 50-100 m bort och drabbar alla som har fönster eller balkongdörr öppna.

Så att man inte stör någon med sin röklukt, det kan ni glömma, det är ett utav de vanligaste klagomålen och även en vanlig anledning till att man vill flytta.

Rökning inomhus har mest ekonomiska orsaker. När det är dags att flytta och en ny person ska flytta in så upplevs det som väldigt negativt ifall lägenheten luktar rök och har gula missfärgningar på tak och andra ytor som ska vara vita. Det gör att lägenheten är i behov av en grundrenovering som kostar rätt mycket pengar.

Jag tror att det kommer bli vanligare att den rökande hyresgästen får stå för den kostnaden och att många kommer skriva in i avtal att det är rökförbud.
Citera
2013-04-16, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks

hahaha, jag bor på 5e våningen, en dålig dag när kärringen på bottenvåningen röker så går det rätt in till mig, luktar som man står i mitt rum och röker.
Citera
2013-04-16, 20:51
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Det är otroligt störigt. Jag kan inte ha fönstret öppet på kvällen då kärringen över mig (2 våningar) ska röka så jag får andningsnöd när jag ligger ner.
Så det är ju inte så kul det.

Ont; Om det står så i kontraktet och det är deras område måste du lyda de regler du har gått med på.
Undrar om man kan stå vid porten och röka?
Citera
2013-04-16, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingofevil
hahaha, jag bor på 5e våningen, en dålig dag när kärringen på bottenvåningen röker så går det rätt in till mig, luktar som man står i mitt rum och röker.

Så du känner det enbart på en dålig dag, inte på bra dagar då?

Citat:
Ursprungligen postat av Bartolo
Röker man på balkongen sprider sig röken 50-100 m bort och drabbar alla som har fönster eller balkongdörr öppna.

Så att man inte stör någon med sin röklukt, det kan ni glömma, det är ett utav de vanligaste klagomålen och även en vanlig anledning till att man vill flytta.

Rökning inomhus har mest ekonomiska orsaker. När det är dags att flytta och en ny person ska flytta in så upplevs det som väldigt negativt ifall lägenheten luktar rök och har gula missfärgningar på tak och andra ytor som ska vara vita. Det gör att lägenheten är i behov av en grundrenovering som kostar rätt mycket pengar.

Jag tror att det kommer bli vanligare att den rökande hyresgästen får stå för den kostnaden och att många kommer skriva in i avtal att det är rökförbud.

Konstigt. När jag bodde hos min mamma så kände jag ingen röklukt när hon var på balkongen och jag hade öppet fönster samtidigt, inte ens på den tiden innan jag själv började röka.
Jag tror den där lukten är lite av en inbillning, jag har aldrig känt den bortsett ifrån på kläder.

Det går att få bort missfärgningar. Lukten går att få bort om man vädrar samtidigt som man röker inne. Färgen som rök avger är ingenting jämfört med lägenheten hos en småbarnsfamilj.

Det är bättre, med andra ord, att röka på sin balkong. Om jag var en icke-rökare och skulle störa mig så på lukten skulle jag bara gå in om min granne rökte.
Citera
2013-04-16, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlazeEveryDay
Det är otroligt störigt. Jag kan inte ha fönstret öppet på kvällen då kärringen över mig (2 våningar) ska röka så jag får andningsnöd när jag ligger ner.
Så det är ju inte så kul det.

Ont; Om det står så i kontraktet och det är deras område måste du lyda de regler du har gått med på.
Undrar om man kan stå vid porten och röka?

Om hon hade rökt gräs då?
Kan dock hålla med om att lukten av en joint är lite godare än en cigarett. Men rök som rök enligt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in