2013-04-16, 15:27
Medlem
rosaramens avatar
Har nyligen gjort en hemlaboration då vi i skolan (läser kemi 1) läser om syror och baser. En av uppgifterna var att ta reda på om citronsyra som är sötad med socker (tills den är så pass söt att den smakar helt okej) har annat pH än sitronsyra utan socker.

Jag förstod från första början att sockret inte skulle ändra pH-värdet, vilket det inte heller gjorde när jag testade, men hittar dock ingenstans varför det är så och kan heller inte komma på varför det skulle vara så.

Skulle vara väldigt glad om någon kunde förklara detta för mig!
Citera
2013-04-16, 15:30
Medlem
25Decembers avatar
Citronsyran försvinner inte när du häller i socker.
Citera
2013-04-16, 15:30
Medlem
Vuxenporrs avatar
Baser neutraliserar syror, är sockret en bas är frågan du ska ställa dig.
Citera
2013-04-16, 19:01
Medlem
rosaramens avatar
Förstår att jag måste det, och det var väl lite det jag menade med min fråga. Det är bara det att jag inte vet om socker är en bas eller inte, och jag hittar det inte någonstans
Senast redigerad av rosaramen 2013-04-16 kl. 19:18.
Citera
2013-04-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosaramen
Förstår att jag måste det, och det var väl lite det jag menade med min fråga. Det är bara det att jag inte vet om socker är en bas eller inte, och jag hittar det inte någonstans

Ifall man kollar på strukturen av sockeret sackaros skulle jag nog säga att den inte är mycket av en bas iaf. Om nåt så är den mer av en syra då det finns massa schyssta OH grupper som kan dumpa lite protoner men men.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in