2013-04-16, 15:08
Medlem
Detta är ju en djungel. Det finns liksom 100 olika saker. (så kan någon hjälpa mig kan ni då ta del av mina pengar med! ;-) )

Jag har under 25 år levt med ADHD och Borderline (eller borderline växer ju fram)
Jag fick min diagnos i nov för ADHD, ringde då Länsförsäkringar där jag haft min barnförsäkring som skulle räcka året ut. Men dom betalar tydligen inte ut något för detta.

Jag har även Folksam, via facket har även min hemförsäkring där och tilläggsförsäkring.
Jag fick min Borderlinediagnos förra veckan.
Men dom vill inte betala ut något för verken ADHD eller Borderline.
Jag undrar vad egentligen medicinsk invaliditet innebär?
Jag har varit sjukskriven sen augusti. Och lär vara ett bra tag till.
Jag vill ju helst ordna upp mitt liv osv. Men då jag tidigare tagit på mig tex CSN skulder osv utan fått en jävla utbildning.. Ja ni fattar. Det finns ju många saker som dessa diagnoser under 25 år har orsakat mig.

Tips på hur jag skall söka??
Citera
2013-04-16, 17:45
Medlem
Du får ut pengar om du skadat dig eller gjort dig illa. Inte för att du är dum i huvudet sedan november.

Det är till för att täcka vård och andra saker. Inte kontanter rakt i fickan.

Diabetes innebär 15 % "invaliditet"..

Här kan du läsa tills ögonen blöder....

http://www.svenskforsakring.se/Globa...v_mars2013.pdf

Citat:
Medicinsk invaliditet:
Med medicinsk invaliditet menas ett tillstånd med bestående nedsättning av kroppsfunktionen. Din nedsatta kroppsfunktion måste vara stationär, dvs. inga temporära sjukdomar klassas som medicinsk invaliditet. Medicinsk invaliditet kan vara orsakat av till exempel ett olycksfall, överfall eller en sjukdom. Du måste ha uppsökt läkarvård för din skada för att bli klassad som medicinskt invalid. Försäkringsbolagen vill oftast att man väntar i minst 1 år efter diagnos, skadetillfället eller senaste operation/rehabiliteringstillfälle innan man fastställer en definitiv invaliditetsgrad.

Medicinsk invaliditet betyder inte att det måste vara en konstaterad sjukdom, det kan till exempel vara att du konstant har värk eller andra besvär utan en klar diagnos. Värt att nämna är att man kan få ersättning för medicinsk invaliditet för både fysiska och psykiska sjukdomar.

Hur bestäms min invaliditetsgrad?
Det görs alltid en individuell bedömning av din invaliditetsgrad av försäkringsbolaget. Det är nästan alltid försäkringsbolagens medicinska rådgivare som bedömmer din invaliditetsgrad. Bedömningen görs baserat på informationen du givit försäkringsbolaget, dina sjukjournaler och ibland ett invaliditetsintyg. Notera att detta är deras bedömning och den är inte alltid korrekt. Tabellen som länkas till nedanför används av dom flesta försäkringsbolagen som riktlinjer för att bestämma medcinska invaliditetsgraden.
Citera
2013-04-17, 08:38
Medlem
ADHD har ju alla barn som inte kan sitta på en stol mer än 2 min. vilket är typ alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in