• 1
  • 2
2013-04-16, 11:32
Medlem
Vad är schizofreni ?

Hur kan någon vara schizofren om ingen annan upplever det ?

Faller ett träd om ingen hör det ?

Är ingen schizofren om ingen uppfattar det ?

Att tala med vad man upplever som verkligt kanske inte stämmer så är mänskligheten schizofren genom hela så kallade livet ?
Citera
2013-04-16, 11:40
Medlem
Schizofreni är då en person som har tappat kontrollen över verkligheten, och på nåt sätt ''byggt'' up sin egna värld. Som om att denne skulle vara en topphemlig agent.

Som är på olika uppdrag, samtidigt kanske den upplever att han/hennes familj är i fara, och gör kanske olika ritualer i tron om att de blir säkra då. Denna handling, som jag uppfattar det, är rätt vanligt bland de som är schizofrena.

De skulle nog också kunna höra röster, och tolka det som om att deras spioner har lagt nån form av chip i deras skallen, och därefter blir han/hon avlyssnad hela tiden, samtidigt som han/hon hör vad de säger.

Eller så kan de också tolka det som om att utomjordingar försöker nå han eller hon. O.s.v

De har liksom ingen kontroll över verkligheten.

Jag tycker att du hade en rätt intressan fråge ställning där - om att hela verkligheten som vi upplever det, är falsk, och att vi egentligen lever i nån annan värld. Haha. Tja, tänk om det skulle vara så, då skulle nog alla individer vara schizofrena.

Samtidigt som det känns som om att det skulle vara en omöjlighet, då jag har svårt att tro att hela befolkningen har exakt detsamma vanföreställning, och lever i den exakta samma ''värld''.
Citera
2013-04-16, 11:50
Citat:
Ursprungligen postat av Snep
Schizofreni är då en person som har tappat kontrollen över verkligheten, och på nåt sätt ''byggt'' up sin egna värld. Som om att denne skulle vara en topphemlig agent.

Jag tycker det intressanta är att fråga sig varför detta beteende uppkommer.
Citera
2013-04-16, 11:51
Medlem
Citat:

Som är på olika uppdrag, samtidigt kanske den upplever att han/hennes familj är i fara, och gör kanske olika ritualer i tron om att de blir säkra då. Denna handling, som jag uppfattar det, är rätt vanligt bland de som är schizofrena.

De skulle nog också kunna höra röster, och tolka det som om att deras spioner har lagt nån form av chip i deras skallen, och därefter blir han/hon avlyssnad hela tiden, samtidigt som han/hon hör vad de säger.

Eller så kan de också tolka det som om att utomjordingar försöker nå han eller hon. O.s.v

De har liksom ingen kontroll över verkligheten.

Jag tycker att du hade en rätt intressan fråge ställning där - om att hela verkligheten som vi upplever det, är falsk, och att vi egentligen lever i nån annan värld. Haha. Tja, tänk om det skulle vara så, då skulle nog alla individer vara schizofrena.

Samtidigt som det känns som om att det skulle vara en omöjlighet, då jag har svårt att tro att hela befolkningen har exakt detsamma vanföreställning, och lever i den exakta samma ''värld''.

Schizofren är en rad olika diagnoser och går inte sammanställa för just en specifik diagnos. Utan en rad olika beteenden och uppfattningar som klassats som vara schizofren.

Den psykiska obalans som upstår hos dessa människor är svår att förklara i att de svävar iväg in i sitt eget. Men Att verkligheten som vi upplever den behöver inte stämma. Då döden fortfarande är en oförklarigfaktor. Där inget är omöjligt och allt är möjligt.
Citera
2013-04-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Just varför vet man nog inte idag, men en forskning har uppvisat att det är ärftligt.

Men om en person som får det utan att dennes släkt har det, är en fråga som uppkommer ganska ofta. Man är inte riktigt säker.
Citera
2013-04-16, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aftondagen
Schizofren är en rad olika diagnoser och går inte sammanställa för just en specifik diagnos. Utan en rad olika beteenden och uppfattningar som klassats som vara schizofren.
Ursäkta?

Skulle du vara snäll att utveckla, om att det skulle vara en rad av olika diagnoser?

Det jag skrev var endast en exempel hur en schizofren person kunde uppleva sin värld. Att olika personer har olika världar, vet jag mycket väl om. Du får använda din sunt förnuft och första att jag endast gav en exempel!

Men om jag har missat nåt, får du som sagt utveckla dig. Vad menar du med att det skulle finnas en hel rad om olika diagnoser. Varsågod och svara på den frågan.

Tack!
Citera
2013-04-16, 12:08
Medlem
Octopodas avatar
The Matrix skulle ju faktiskt kunna vara svaret på alla dessa frågor.

Vad är verkligt och vad är inte?
Citera
2013-04-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Octopoda
The Matrix skulle ju faktiskt kunna vara svaret på alla dessa frågor.

Vad är verkligt och vad är inte?
Det skulle ge svaret på vad som är verklighet och var inte.

Men det skulle absolut inte ge svaret på denna fråga!

Schizofreni har mer än bara verklighetsuppfattning!
Citera
2013-04-16, 15:34
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Schizofrena människor har en felkopplad hjärna, tex så sitter deras hippocampus upp och ner vilket gör att dom inte kan tänka i rätt ordning eller processa information som vi andra.

Finns väldigt mycket som är snett hos dessa personer men detta är en av orsakerna.
Citera
2013-04-18, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Schizofrena människor har en felkopplad hjärna, tex så sitter deras hippocampus upp och ner vilket gör att dom inte kan tänka i rätt ordning eller processa information som vi andra.

Finns väldigt mycket som är snett hos dessa personer men detta är en av orsakerna.
Förstår inte riktigt?

Det låter lite som om att de skulle då vara födda med sin diagnos. Vilket det uppvisar en studie, att så behöver absolut inte det vara.

Utan vem som helst kan börja bli schizofren.
Citera
2013-04-18, 17:26
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Förstår inte riktigt?

Det låter lite som om att de skulle då vara födda med sin diagnos. Vilket det uppvisar en studie, att så behöver absolut inte det vara.

Utan vem som helst kan börja bli schizofren.

Du kan aldrig hoppas på att förstå någonting om schizofreni om du inte också har vissa neurobiologiska grundkunskaper.

Tex så tar det 25 år för hjärnan att utvecklas, och utvecklingen sker steg för steg och del för del i olika faser.
Och varje del av hjärnan måste samverka med miljön, ha rätt stimulans för att utvecklas riktigt.
Det är när denna utveckling kompromissas som alla fel dyker upp. Den kan kompromissas av oss själva, och den kan kompromissas av mutationer i gener.
Tex för bara någon månad sedan länkades en dålig kalciumgen ihop med schizofreni.
http://www.health.harvard.edu/blog/s...s-201303015944

Såklart föds inte dessa människor med schizofreni direkt utan det uppkommer allteftersom när hjärnan är i slutfasen av utvecklingen.
Och dom föds inte med hippocampus uppochner heller utan det händer senare.

Skulle vem som helst kunna bli schizofren? Snälla nån....
Citera
2013-04-18, 18:12
Medlem
Ts, jag håller med dig. Schizofreni är ett mänskligt påfund. För er som tvivlar, kolla på filmen "Don Juan DeMarco" så kanske den kan förklara för er.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in