Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Hakkorsflagga i lägenheten kan vara hets mot folkgrupp

flashback.se

Justitiekanslern (JK) ska utreda ifall en man i Jämtland gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp, sedan han haft en flagga med ett hakkors synlig i lägenheten.

Läs hela artikeln
  • 1
  • 2
2013-04-16, 11:05
  #1
Medlem
sedans avatar
Det sjukaste i mitt tycke är att de ändrar tillvägagångssättet bara för att flaggjäveln är tryckt i en tryckpress, istället för om den hade varit sydd. Resultatet är detsamma, är det inte det man skall undersöka?

Nej, jag och det svenska rättsväsendet kommer nog aldrig bli bra kompisar.
Citera
2013-04-16, 11:09
  #2
Medlem
Kurrets avatar
Så det finns alltså så patetiska människor som de blir "kränkta" av att titta in i andras lägenheter och se symboler de inte gillar?
Citera
2013-04-16, 11:11
  #3
Medlem
Otems avatar
Väl synlig utifrån, det är ju för fan hans lägenhet, han får väll ha rätt och ha vad fan han vill i den? Ser inte problemet ärligt talat? Om det är ett sånt jävla problem, titta inte in då!!!!!
Citera
2013-04-16, 11:22
  #4
Medlem
Kan man inte hävda att det är ett solkors alt att ens farfar jobbade på Asea?
Citera
2013-04-16, 11:35
  #5
Medlem
-vaas-s avatar
Staten verkar ju agera på samma sätt som katolska kyrkan på 1500-talet - säger man politiskt inkorrekta saker inför myndigheter tror de man är sjuk/autistisk som en modern motsvarighet till att vara besatt av en demon som måste drivas ur en.

Har man symboler för något som motsätter sig marxismen hanteras det på samma sätt som om man ertappats med att ha dyrkat djävulen genom att rista in ett pentagram i någon städskrubb någonstans, istället för pentagram har vi hakkors istället.

Hets mot folkgrupp är bara nya namnet för 'kätteri' anno 2013, idiotiskt. Sverige känns lite som en primitiv negerstam i afrika.
Citera
2013-04-16, 11:50
  #6
Medlem
Saccards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -vaas-
Staten verkar ju agera på samma sätt som katolska kyrkan på 1500-talet - säger man politiskt inkorrekta saker inför myndigheter tror de man är sjuk/autistisk som en modern motsvarighet till att vara besatt av en demon som måste drivas ur en.

Har man symboler för något som motsätter sig marxismen hanteras det på samma sätt som om man ertappats med att ha dyrkat djävulen genom att rista in ett pentagram i någon städskrubb någonstans, istället för pentagram har vi hakkors istället.

Hets mot folkgrupp är bara nya namnet för 'kätteri' anno 2013, idiotiskt. Sverige känns lite som en primitiv negerstam i afrika.
Det här är ett tillfälle när en Gilla-knapp hade kommit till användning. Jag kan bara suckande hålla med dig om att hela Västeuropa har kastat sig in i en ny häxprocess, fast i modern tappning. Nu är det inte djävulsdyrkan det handlar om utan nazism och de som av staten befinns skyldiga till att inte med kors och vitlök ta avstånd från nazismen anses sinnesrubbade och blir bestraffade efter ytterst godtyckliga reglementen. Vi lever i en mycket sjuk tidsålder.
Citera
2013-04-16, 11:54
  #7
Medlem
Xunders avatar
En granne till mig har en stor Chile flagga hängandes i dennes lägenhet, som jag kan se väldigt tydligt. Jag känner mig väldigt kränkt av denna flaggan, med tanke på Augusto Pinochet och all den Chilenska nationalism denna flaggan skenar rakt i mitt ansikte när jag tittar ut ur min lägenhet. Bör jag anmäla detta, vad tycker ni?

Alltså seriöst, jag trodde vi bodde i en demokrati?
Citera
2013-04-16, 11:56
  #8
Medlem
En flagga i mitt hem kan vara olagligt, men Sebbe Staksets tröja hyllas?
Citera
2013-04-16, 12:01
  #9
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheMuss
Haha
Flaggan beslagtogs av polis, men vid den tekniska undersökningen visade det sig att flaggan med största sannolikhet var tryckt i en tryckpress. Då kan inte åklagaren fortsätta driva förundersökningen, utan brottet blir då ett tryckfrihetsmål. Ärendet har därför nu överlämnats till Justitiekanslern.
Det där är ju helt fantastiskt. Det öppnar ju möjligheter för att trycka en stor jävla "tidning" i en tryckpress, en "tidning" man kan trä över kroppen som är typ en klippdocka av Hitler.
Någon borde göra detta bara för att testa rättssystemet.
Citera
2013-04-16, 13:07
  #10
Medlem
Abbadons avatar
Löjligt, precis som israels flagga skulle hetsa andra, eller al Qaidas flagga, kommunistiska flaggan..
Citera
2013-04-16, 13:48
  #11
Medlem
NiggerCoons avatar
Jag tycker hela exercisen bara visar vad den egentliga oppositionen är, och vem som styr. Skulle man bli åtalad för en Stars & Bars också, tja, antagligen.
Citera
2013-04-16, 14:00
  #12
Medlem
InvalidSouls avatar
Mjao, men visst tycker man att det bör övervägas vad som får synas utifrån. Det beror mycket på hur flaggan var hängd. Om jag hänger en affisch (som vi för sakens skull får antas ÄR hets mot folkgrupp) i mitt vardagsrum, och folk kan titta in i mitt vardagsrum från utsidan, är det då verkligen hets mot folkgrupp? Om jag sedan använder den för att täcka ett fönster så att den är lätt läsbar, borde man då anse det som kriminellt? Dock är det väl inte frågan här.

Jag tror nog inte att det blir hets mot folkgrupp; ingen enskild grupp/minoritet har blivit hetsad. Symbolen är av klart historiskt värde. Sedan kan man tycka vad man vill om sådana som idealiserar nazityskland, men bara för att man har en sådan här flagga i sitt hem innebär inte det att man gör det.



Således beror det tydligen på vad för syfte han hade om han tryckte den själv?


Det viktiga här är just att tolka vad som syftas med det understrukna. Visserligen har rykten om hans flagga gått i grannskapen, men inte har han väl spridit dom? Hade han till upsåt att uttrycka missaktning för de grupper som nazityskland förföljde/förtryckte (eller vad fan ni fbare vill kalla det, ni vet vad jag talar om)?

Att bevisa ont uppsåt och att motivera att "meddelandet" (även detta öppet för tolkning) spridits lär bli en mycket snirklig väg att gå för en åklagare. Man lär nog tolka termerna mer konservativt än liberalt. Svaret är således att det med sannorlikhet inte kan vara hets mot folkgrupp. Onödigt vinklad titel, FB.

Hoppas han får tillbaka flaggan bara, den lär nog ha affektionsvärde om inte annat. Tycker verkligen inte om när polisen beslagtar folks egendom för utredningar och inte lämnar tillbaka dem när de friats från misstankar...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback