2013-04-16, 00:49
Medlem
3ndymions avatar
Tänkte skapa denna tråden endast för spekulering kring vad för några bomber det var dom gjort.

http://www.youtube.com/watch?v=B4kQqBK5Ugg

Nu är jag inte den bästa på att avgöra vad för något dom tillverkat den av, men det är inget vidare eldklot eller liknande så det utesluter nån bomb med brandfarliga vätskor.

Jag skulle gissa på ANFO/C4?
Citera
2013-04-16, 00:57
Medlem
Bomberna ska tydligen ha varit packade med kullager för splitterverkan vilket gjorde den riktiga skadan, bomberna i sig verkar inte varit speciellt kraftfulla.
Citera
2013-04-16, 01:30
Medlem
Sadomans avatar
För mycket rök och för lite sprängeffekt för att vara något högexplosivt. Det ser ut som krutrök. Kan ha varit rörbomber.
Citera
2013-04-16, 08:27
Medlem
Tigerskotts avatar
Vidrigt Det kan ha varit Blixtljuspulver och någon sorts vekare ammonium nitrat baserat sprängämne (inte ANFO) som inte har detonerat fullt ut...Ser ut att vara en del brun rök om man kikar på den här filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=rfCK3...ature=youtu.be
Citera
2013-04-16, 11:09
Medlem
Vuxenporrs avatar
Jag bifaller i att det nog var någon form av LE, det är en satans massa rök för så lite sprängkraft.

http://www.youtube.com/watch?v=I-Fb5...endscreen&NR=1

röken är vit, det låter också LE.
Senast redigerad av Vuxenporr 2013-04-16 kl. 11:13.
Citera
2013-04-16, 12:56
Medlem
Tigerskotts avatar
Svartkrutsbomber med stålkulor enligt den här källan:
http://in.reuters.com/article/2013/0...93F02920130416

Vissa tycker att det var ett misslyckat attentat med "klena bomber" men om man tänker på att folk kan köpa färdigt svartkrut i USA och göra något dylikt väldigt snabbt så är det rätt så effektivt.
Enormt tråkigt för alla pyrotekniker och för dom som skjuter salut för nu blir det väl en massa tjafs om svartkrutet med
Citera
2013-04-16, 19:33
Medlem
Rök i största allmänhet (inte att förväxla med damm) och dessutom mycket eld tolkar jag som att stora mängder av bränsle-komponenten i sprängmedlet inte har reagerat och omvandlats till gas.
I praktiken är det helt omöjligt för högtalare att återskapa en ärlig ljudbild från en explosion utan att ge ifrån sig lika mycket energi per yta som bomben, ungefär på samma sätt som en vanlig ("2D") kamera inte kan återskapa en helt ärlig bild av ett 3D objekt MEN... att bedömma från ljudet på videon jag såg + nått vittne i tidningen var det en dov knall (låg frekvens) vilket jag tolkar som en påtagligt långsam kemisk reaktion för att vara ett sprängmedel.
-Dvs ett ineffektivt sprängmedel.

Om sprängmedlet var ineffektivt pga inkompetens eller att man inte kunde få tag på bättre kemikalier känns det rimligt att det var ett mekaniskt sprängmedel (eller "LE" som en del kallar det).

Färgen på elden var tydligt gul/orange och homogen vilket säger mig att bränslet rimligen var kol.
Kol reagerar dock blått (brinner), men när man upphettar kolpartiklar utan närvaro av oxidationsmedel börjar dom lysa rött/orange/gult/vitt i den ordningen beroende på temperatur.
Skulle bränslet vart nån av de få metaller som kan brinna gult på det viset så hade man sett gnistor ungefär som på tomtebloss (i alla fall på stillbilder skulle det synas).

Jag gissar att sprängmedlet rimligen var mekaniskt ("LE") och baserat på kol.
Svartkrut passar in på alla sätt känns det som.

P.S. Jag läser nu att man misstänker att bomberna ska ha burits runt i ryggsäckar...
Om bomberna var nu var svartkrut-baserade så måste det vara många kilo svartkrut som dessutom behöver en relativt kraftig inneslutning.
Att en sådan anordning lätt skulle få plats i en vanlig ryggsäck känns högst orimligt, möjligen i en stor "släpbar" reseväska specialdesignad för ändamålet.
Senast redigerad av Vilseipankakan 2013-04-16 kl. 20:09.
Citera
2013-04-16, 20:50
Medlem
Vad i helvete?!

Nu har New York Times gått ut och sagt att bomberna var svartkrutsbaserade och placerade i tryckkokare.
Citat:
http://www.nytimes.com/2013/04/17/us...anted=all&_r=0

A law enforcement official said at least one and probably both of the bombs were pressure cookers filed with nails and ball bearings and black powder that were detonated with rudimentary “kitchen-type” timers. The official said investigators believe the bombs were hidden inside bags or backpacks and left on the street or sidewalk near the finish line.

Edit: Tigerskott hann före

Är det verkligen möjligt att orsaka så stor skada med bara tryckkokare som inneförslutning?
De kan väl ändå inte stå emot särdeles högt tryck heller?
Senast redigerad av shmuunk 2013-04-16 kl. 20:56.
Citera
2013-04-16, 21:12
Medlem
Tigerskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Vad i helvete?!

Nu har New York Times gått ut och sagt att bomberna var svartkrutsbaserade och placerade i tryckkokare.

Edit: Tigerskott hann före

Är det verkligen möjligt att orsaka så stor skada med bara tryckkokare som inneförslutning?
De kan väl ändå inte stå emot särdeles högt tryck heller?

Jag tänkte precis posta att dom var inuti tryckkokare så där hann du först
Vet ej hur mycket dom kan stå emot men han kanske hade förstärkt dom "spiked" med ståltråd eller dylikt och då bör det bli värre.
Citera
2013-04-16, 21:27
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerskott
Jag tänkte precis posta att dom var inuti tryckkokare så där hann du först
Vet ej hur mycket dom kan stå emot men han kanske hade förstärkt dom "spiked" med ståltråd eller dylikt och då bör det bli värre.
Tryckkokare spricker normalt runt 6 bar om inte säkerhetsanordningarna lättat på trycket innan dess.
Citera
2013-04-17, 08:21
Medlem
Jag tippade på kasst BLP när jag såg smällen på TV.
Citera
2013-04-17, 20:38
Medlem
Kannongjutarens avatar
skulle tro det var en stor krut laddning fylld med kulor, spikar etc...

http://www.youtube.com/watch?v=LgJUO19WE68
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in