• 1
  • 2
2013-04-15, 19:44
Medlem
Cpt.Peppers avatar
Hej!

Jag undrar om det kollas i något register eller liknande innan man får sitt körkort. Alltså vid uppkörningen eller teoriprovet. Jag ansökte om körkortstillstånd för ungefär 3 år sedan och det blev godkänt. För 2-3 månader sen fick jag diagnoserna ADHD och Asperger. Så när frågan kom upp för 3 år sedan så svarade jag att jag inte hade några diagnoser.

Jag har båda proven om en vecka och är lite nervös för jag vill inte att de ska veta om att jag har diagnoserna. Min läkare sa "Om du var min son så skulle jag inte säga något för då kommer du behöva besöka läkare ett par gånger om året vilket är onödiga kostnader".

Jag tycker inte att mina diagnoser påverkar mig negativt när jag kör så det är inte därför jag inte vill berätta. Känns bara onödigt att jag kanske inte ens får ta körkortet eller att jag kommer behöva betala för extra läkarbesök i onödan.
Citera
2013-04-15, 19:48
Medlem
AllaBarnensFars avatar
Säg ingenting. Det har ju fungerat innan, varför skulle det ändras bara för att det står på papper att du är lite "defekt"? Som sagt, du kommer behöva gå på massa onödigt skit om du berättar. Jag har ADD men jag kommer nog inte fylla i något om det när jag väl tar körkort.
Citera
2013-04-15, 20:16
Medlem
Daineas avatar
Den i särklass duktigaste lastbilschauffören jag känner har Aspergers, och de flesta andra har ADHD, så jag ser inte hur det skulle kunna påverka något. En kollega hamnade dock under utredning när han fick utskrivet Ritalin, men blev bedömd som godkänd för att jobba vidare.
Citera
2013-04-18, 19:47
Medlem
Så länge din ADHD eller Asperger inte påverkar dig när du kör (dvs att du inte kör fortare om du är arg/ledsen/lyssnar på upphetsande musik eller tappar koncentrationen för mycket för att kunna köra säkert) så får du lov att ta körkort. Bäst är väl att ha rent mjöl i påsen, fördelen är att du kan få lov att göra muntligt teoritest och får lite hjälp med den biten om du har problem med det. Vet inte om du måste gå till en psykiatriker för återbesök varje år, men 300kr/år är en liten summa för rent mjöl i påsen. Jag vet inte vad de har för åtgärder om/när de får reda på att du har diagnoserna, men det är nog inte roligt, även om det kanske bara innebär att du får ta om körtet.
Citera
2013-04-18, 19:48
Medlem
Denoms avatar
Om du inte säger någonting så kommer ingen få reda på det. Så sparar du in på problemen du annars hade fått.
Citera
2013-06-28, 11:42
Medlem
Tror det enda som kan hända är att du kan bli dömd för vårdslöshet i trafik om du krockar och det kommer fram att du skulle ha någon diagnos som du inte angivit.
Dock förstår jag inte vad det skulle ha med saken att göra. Typiskt sånt där för att kategorisera folk med diagnoser. Menar klarar du inte av att köra efter all teori, all övningskörning och alla lektioner så kommer du ju inte få något körkort ändå.

Nej jag tycker att du inte ska säga nått utan bara skaffa körkortet ändå. Retar mig att man ska behöva betala mer, göra en massa extratester och shitz bara för man råkar ha en diagnos. Är en acceptabel form av diskriminering helt enkelt.
Citera
2013-06-28, 20:38
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fynite
Tror det enda som kan hända är att du kan bli dömd för vårdslöshet i trafik om du krockar och det kommer fram att du skulle ha någon diagnos som du inte angivit.
Dock förstår jag inte vad det skulle ha med saken att göra. Typiskt sånt där för att kategorisera folk med diagnoser. Menar klarar du inte av att köra efter all teori, all övningskörning och alla lektioner så kommer du ju inte få något körkort ändå.

Nej jag tycker att du inte ska säga nått utan bara skaffa körkortet ändå. Retar mig att man ska behöva betala mer, göra en massa extratester och shitz bara för man råkar ha en diagnos. Är en acceptabel form av diskriminering helt enkelt.
När man ansöker om körkortstillstånd ska man ange om man är "frisk" så visar det sig att det inte stämmer kan det nog bli allvarligare än så.
Anledningen att olika diagnospersoner inte får ta körkort är för att vi vill inte ha folk som får psykbryt i trafiken. En stor del av alla roadrageincidenter lär ju ha sitt ursprung i att någon trafikant inte har den impulskontroll som krävs. Sen finns det så klart fler anledningar för andra diagnoser.
Citera
2013-10-23, 21:32
Medlem
Fire78s avatar
Nu upptäcker jag denna tråd lite sent, men delar ändå med mig av den information transportstyrelsen givit mig:

Jag fick min aspergerdiagnos efter att jag fixade körkortet. Jag ringde då till transportstyrelsen och kollade vad som gällde. Om man äter medicin kopplad till sin diagnos så måste man informera dem. Annars är det bara att tuta och köra som vem som helst.

Det är även därför som diagnosen (med flera) finns med på hälsodeklarationen, den man fyller i för att få körtillståndet, för att majoriteten tydligen får medicin, och ja, då måste de veta detta helt enkelt.

Man får köra bil trots asperger och trots medicin, bara det att man måste informera om medicinen utifall man blir stoppad av snuten och de misstänker att man har nå i blodet så man måste lämna blodprov, då bör man ha ett läkarintyg som styrker att det man har i kroppen är lagligt - så länge man håller sig till den dos läkaren ordinerat så klart.
Citera
2013-10-23, 21:39
Bannlyst
Du har ju redan fått tillståndet. Bara för du fått diagnos, så betyder det inte att du blivit annorlunda sen du fick tillståndet. Risken är att du är mer olycksdrabbat i trafiken oc ska ha det i baktanken.
Citera
2013-10-23, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
När man ansöker om körkortstillstånd ska man ange om man är "frisk" så visar det sig att det inte stämmer kan det nog bli allvarligare än så.
Anledningen att olika diagnospersoner inte får ta körkort är för att vi vill inte ha folk som får psykbryt i trafiken. En stor del av alla roadrageincidenter lär ju ha sitt ursprung i att någon trafikant inte har den impulskontroll som krävs. Sen finns det så klart fler anledningar för andra diagnoser.
Du har fördomar. Dom med diagnos som jag åkt med har kört utmärkt.
Citera
2013-10-24, 18:51
Medlem
svempuss avatar
Jag fick min aspergerdiagnos innan jag skaffade mitt b-kort för 6 år sedan angav på den hälsodeklarationen att jag hade det. Fick lämna in nått intyg på att jag skulle klara av att hantera trafiksituationer typ eller va det nu var.
Har börjat med c/ce körkorts utbildning nu och på läkarundersökningen fylldes inte min aspergerdiagnosen i på det pappret för att jag inte han med att yttra mig om det och läkaren frågade inte om det.
Var lite orolig att transportstyrelsen skulle gräva lite och titta på b-kortet om det fanns nått problem där innan körkortstillståndet kom hem. Som tur gjorde dom ju inte det och nu är jag klar med C-kortet "bara" CE-koret kvar nu då...
Citera
2013-10-24, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Jag fick min aspergerdiagnos innan jag skaffade mitt b-kort för 6 år sedan angav på den hälsodeklarationen att jag hade det. Fick lämna in nått intyg på att jag skulle klara av att hantera trafiksituationer typ eller va det nu var.
Har börjat med c/ce körkorts utbildning nu och på läkarundersökningen fylldes inte min aspergerdiagnosen i på det pappret för att jag inte han med att yttra mig om det och läkaren frågade inte om det.
Var lite orolig att transportstyrelsen skulle gräva lite och titta på b-kortet om det fanns nått problem där innan körkortstillståndet kom hem. Som tur gjorde dom ju inte det och nu är jag klar med C-kortet "bara" CE-koret kvar nu då...

Om du inte haft villkor under tiden så kan Transportstyrelsen inte veta om det. Det finns inga handlingar innan 2009 i "datorsystemet". Vill man få fram äldre saker måste man beställa det i pappersform från arkiv, vilket enbart sker i speciella fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in