2013-04-15, 18:29
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Jag kommer snart ta klivet in på 2000-talet och köpa en pekplatta. Nu undrar jag hur modifierbart och fritt Android är? Går det att ladda ner och installera alternativa versioner inom snar framtid? Eller är man tvungen att ha kvar det tillverkaren installerat?
Citera
2013-04-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Jag kommer snart ta klivet in på 2000-talet och köpa en pekplatta. Nu undrar jag hur modifierbart och fritt Android är? Går det att ladda ner och installera alternativa versioner inom snar framtid? Eller är man tvungen att ha kvar det tillverkaren installerat?

Vad är det för surfplatta du ska köpa? flesta surfplattor finns det redan olika roms vad jag vet.
Citera
2013-04-15, 21:56
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deks
Vad är det för surfplatta du ska köpa? flesta surfplattor finns det redan olika roms vad jag vet.
Vet inte riktigt. Vad som helst utom iPad egentligen.
Såg att man kanske kan ha någon version av Ubuntu annars.
Jag vill att några entusiaster ska kunna gå igenom koden för att se vad som gömmer sig och ändra lite som det passar. Litar inte på kommersiella företag.
Citera
2013-04-15, 23:21
Medlem
Red-Pandas avatar
Lite paranoid? Vad har pastorn att gömma i biktbåset egentligen?

Jag skulle kika lite på Samsungs tablets då dom är väldigt populära och en av dom bättre som finns på marknaden.

Men min personliga åsikt är att default rom på tablets är ändå helt okej. Om man jämför med deras kusin mobiltelefonerna som skeppas med något ett par apor har knappat ihop på en vecka (LG & ZTE)

XDA-Developers har en forumsdel för Samsung Galaxy Tab 10.1 http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1053
Citera
2013-04-15, 23:30
Medlem
X_surfers avatar
Du kan ju alltid flasha in CyanogenMod och skita i Google apps om du så skulle vilja.

Annars finns ju Ubuntu Touch till Nexus-lurarna (och förmodligen surfplattorna)
Citera
2013-04-22, 09:22
Medlem
BenAsslicks avatar
Ja, det finns oftast gott om ROMs att flasha in på ens enheter - kolla upp din enhet på XDA-developers forum för hur du ska gå tillväga och vad som finns tillgängligt.

Sen, som du skriver så finns det ju andra projekt än bara Android, Ubuntu släppte precis sitt och sen är väl Firefox på väg ut med ett eget OS, vet dock inte hurpass spritt det är..
Citera
2013-05-07, 18:34
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Android är open source, men inte FOSS. Dessutom brukar tillverkarna spy in proprietär kod.
GNU/Linux finns dock portat till en del enheter. Sett klipp på YouTube där folk faktiskt kör Debian eller Fedora på en surfplatta. Skulle vara coolt om man fick till det, själv har jag aldrig ens prövat med det. Kör Samsungs fork av Android på min Samsung-lur..
Citera
2013-05-08, 14:21
Medlem
Zoms avatar
Finns också exempelvis plasma active att köra, vilket i grova drag är linux med KDE. Det finns dedikerade enheter till detta, men de är dyrare än motsvarande hårdvara med android så jag skulle väl personligen inte tycka att det var värt det.

Det går att provköra den om man exempelvis har en nexus 7-platta: http://community.kde.org/Plasma/Acti...ve_for_Nexus_7
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in