• 1
  • 2
2013-04-15, 18:10
Medlem
mmas avatar
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5781476...mot-journalist

Citat:
”Det jag mest kommer att bry mig om i framtiden, näst efter mina närståendes vällevnad, är att sådana som du går en skräckfylld död till mötes”, skrev den 41-årige Gävlebon till Aftonbladets ledarskribent.

Brevet i sin helhet:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.5781512...t-i-sin-helhet

Vem är denna svårt psykiskt skadade individ?
Citera
2013-04-15, 18:47
Medlem
Det var inte nådigt så hatfyllt det där brevet var. Har för mig att det är ett väldigt allvarligt brott att hota journalister.
Är detta personligt tro eller handlar det verkligen bara om politik?
Citera
2013-04-15, 19:03
Medlem
Paijters avatar
Dumt att skryta att man använder TOR, och sedan skita i att använda det ändå.
Det går att spåra utan IP med via skrivavtryck, och personen i fråga verkar ha ett unikt skrivsätt.
Citera
2013-04-15, 20:07
Medlem
Var det inte ett liknand fall för ett tag sedan där en kvinlig journalist ringer upp den person som skrivit hot mail till henne?
Han skyllde ju också på att han nog varit full och att han inte menade det.
Citera
2013-04-17, 18:25
Medlem
mmas avatar
Ingen som vet nått mer?
Citera
2013-04-18, 13:51
Medlem
sanctissimuss avatar
GÄVLE TINGSRÄTT - B 693-13

Ansökan om stämning - 2013-03-08

P.B. har den 29 september 2012 från Gävle hotat A.L. genom att skicka ett mail till A.L. med uttalanden av innebörden att A.L. skulle komma att skadas, dödas eller allvarligt trakasseras. Hotet har varit ägnat att hos A.L framkalla allvarlig fruktan för egen säkerhet till person.

P.B. har i andra hand, genom hänsynslöst beteende, ofredat A.L genom att vid tillfället tillsända P.B. ovan beskrivna mail.

källa

dom meddelas 24 April
Citera
2013-04-24, 11:50
Medlem
sanctissimuss avatar
Döms för olaga hot till 100 dagsböter à 250 kronor.

Åklagaren hade yrkat att mannen skulle dömas till villkorligt fängelse och böter.

aftonbladet 24 April

edit!

GÄVLE TINGSRÄTT - 2013-04-24 - B 693-13

domen finns här

Tingsrättens bedömning.

Ansvarsfrågan. Enligt tingsrättens uppfattning ger brevet till sitt innehåll uttryck för hotelser om att döda eller skada Ande** Lindbe**. När Pet** Bengts*** skriver

”Det jag mest kommer att bry mig om i framtiden, näst efter mina närståendes vällevnad, är att sådana som du går en skräckfylld död till mötes. Jag är normalt en person som bryr mig om min fellow man, men du har väckt hatet inom mig” har han inte direkt uttalat att han avser att döda Ande** Lindbe** men att han uppenbarligen vill engagera sig i att så sker.

Detta är att bedöma som ett hot om brottslig gärning. Hotet förstärks av att Pet** Bengts** även skriver att han vet var Ande** Lindbe** bor. Dessa uttalanden jämte brevets övriga innehåll kan inte tolkas som annat än yttranden som har varit ägnade att inge allvarlig fruktan för Ande** Lindber** säkerhet till person.

Pet** Bengtss** har till sitt försvar hävdat att han inte hade för avsikt att hota och att brevet var en utskällning för att han var emot böneutrop. Tingsrätten finner att Pet** Bengtss*** förklaringar inte kan frita honom från ansvar. Pet** Bengtss** insåg, vilket även brevet ger uttryck för, att han ville skrämmas och han måste då även ha insett att innehållet i brevet kunde uppfattas som hot om att döda eller skada Ande** Lindbe**.

Trots detta skickade han brevet och har då handlat med likgiltighet inför effekterna och har därför agerat med uppsåt. Pet** Bengtss** ska dömas för olaga hot.

Det har varit fråga om dödshot vilket tingsrätten ser allvarligt på och det kan tala för att bedöma straffvärdet som motsvarande ett kortare fängelsestraff. Dock har hoten framförts genom ett skriftligt meddelande och uppenbart i affekt. Tingsrätten finner att omständigheterna är sådana att påföljden kan stanna vid ett kraftigt bötesstraff.

I skadeståndsdelen finner tingsrätten att Ande** Lindbe** har utsatts för en allvarlig kränkning och har därför rätt till ersättning för detta. Skälig ersättning motsvarar enligt tingsrättens bedömning 8 000 kr. Pet** Bengtss** ska således betala 8 000 kr jämte yrkad ränta till Ande** Lindbe**.
Senast redigerad av sanctissimus 2013-04-24 kl. 12:02.
Citera
2013-04-25, 18:55
Medlem
Enligt uppgift jobbar den dömde PB som väktare så det kan ju bli en del yrkesmässiga konsekvenser av den här domen. 100 dagsböter är ganska högt, inte så långt ifrån ett fängelsestraff...
Citera
2013-04-25, 19:09
Medlem
sanctissimuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Enligt uppgift jobbar den dömde PB som väktare så det kan ju bli en del yrkesmässiga konsekvenser av den här domen. 100 dagsböter är ganska högt, inte så långt ifrån ett fängelsestraff...

vilket bolag?
Citera
2013-04-25, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanctissimus
vilket bolag?
Vet ej. Uppgiften finns här:
http://www.medievarlden.se/nyheter/2...mot-journalist
Skulle nog tro att PB överklagar den här domen. Är väl inte helt glasklart att det är ett olaga hot även om det mycket väl kan tolkas så. Kärnpunkten synes vara innebörden av "bry mig om". Ja vad innebär det? Engagera sig aktivt i att det sker eller sitta passiv och hoppas att det sker?
Citat:
När Pete* Bengtsso* skriver ”Det jag mest kommer att bry mig om i framtiden, näst efter mina närståendes vällevnad, är att sådana som du går en skräckfylld död till mötes. Jag är normalt en person som bryr mig om min fellow man, men du har väckt hatet inom mig” har han inte direkt uttalat att han avser att döda Anders Lindberg men att han uppenbarligen vill engagera sig i att så sker.
Detta är att bedöma som ett hot om brottslig gärning. Hotet förstärks av att Pete*
Bengtso* även skriver att han vet var Anders Lindberg bor.
Senast redigerad av adolfhilter 2013-04-25 kl. 19:33.
Citera
2013-04-25, 20:41
Medlem
sanctissimuss avatar
aftonbladet 24 April

man kan nästan tro att han försöker dölja sin identitet...

finns han omaskad tro?
Citera
2013-04-26, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Enligt uppgift jobbar den dömde PB som väktare

Han jobbar åt Gävleborgs Bevakning AB.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera