Döms för olaga hot till 100 dagsböter à 250 kronor.
Åklagaren hade yrkat att mannen skulle dömas till villkorligt fängelse och böter.
aftonbladet 24 April
edit!
GÄVLE TINGSRÄTT - 2013-04-24 - B 693-13
domen finns
här
Tingsrättens bedömning.
Ansvarsfrågan. Enligt tingsrättens uppfattning ger brevet till sitt innehåll uttryck för hotelser om att döda eller skada Ande** Lindbe**. När Pet** Bengts*** skriver
”Det jag mest kommer att bry mig om i framtiden, näst efter mina närståendes vällevnad, är att sådana som du går en skräckfylld död till mötes. Jag är normalt en person som bryr mig om min fellow man, men du har väckt hatet inom mig” har han inte direkt uttalat att han avser att döda Ande** Lindbe** men att han uppenbarligen vill engagera sig i att så sker.
Detta är att bedöma som ett hot om brottslig gärning. Hotet förstärks av att Pet** Bengts** även skriver att han vet var Ande** Lindbe** bor. Dessa uttalanden jämte brevets övriga innehåll kan inte tolkas som annat än yttranden som har varit ägnade att inge allvarlig fruktan för Ande** Lindber** säkerhet till person.
Pet** Bengtss** har till sitt försvar hävdat att han inte hade för avsikt att hota och att brevet var en utskällning för att han var emot böneutrop. Tingsrätten finner att Pet** Bengtss*** förklaringar inte kan frita honom från ansvar. Pet** Bengtss** insåg, vilket även brevet ger uttryck för, att han ville skrämmas och han måste då även ha insett att innehållet i brevet kunde uppfattas som hot om att döda eller skada Ande** Lindbe**.
Trots detta skickade han brevet och har då handlat med likgiltighet inför effekterna och har därför agerat med uppsåt. Pet** Bengtss** ska dömas för olaga hot.
Det har varit fråga om dödshot vilket tingsrätten ser allvarligt på och det kan tala för att bedöma straffvärdet som motsvarande ett kortare fängelsestraff. Dock har hoten framförts genom ett skriftligt meddelande och uppenbart i affekt. Tingsrätten finner att omständigheterna är sådana att påföljden kan stanna vid ett kraftigt bötesstraff.
I skadeståndsdelen finner tingsrätten att Ande** Lindbe** har utsatts för en allvarlig kränkning och har därför rätt till ersättning för detta. Skälig ersättning motsvarar enligt tingsrättens bedömning 8 000 kr. Pet** Bengtss** ska således betala 8 000 kr jämte yrkad ränta till Ande** Lindbe**.