• 1
  • 2
2013-04-15, 15:40
Medlem
meandmydogss avatar
Ska köpa moppe (EU-skoter heter dom väll kanske?) för första gången i hela mitt 27-åriga liv. Kommer lägga ca 3000:-

Kommer åka ca 90-110 mil i månaden på den,kan en billigare variant hålla för det? Tycker nämligen att i annonserna så har alla gått så lite,150-250 mil bara fast den är några år gammal,det kommer ju jag åka på 2-3 månader... Är det liksom det dom håller för bara?

Jag åker denna sträcka för 1500-1600:- i månaden med bil i bara bensin,så tar ju 2 månader ca innan jag åkt in moppens pris,sen vill jag ju ha den och åka billigt med fram tills snön kommer igen. Hoppas jag på för mycket?

Av det jag kollat på så blir det ju en kinamoppe med tanke på att jag bara kommer lägga runt 3000:-, nån med erfarenhet av bla Bautian eller Quinqi? Nån man absolut inte ska satsa på?

Less på att betala så förbannat mycket bensin och just nu lever jag lite knapert.
Citera
2013-04-15, 16:27
Bannlyst
Den kommer bli för varm antagligen vad jag tror
Citera
2013-04-15, 17:02
Medlem
meandmydogss avatar
För varm?

Handlar om 1,5 mil först,sen vilar den minst en-två timmar,sen går den 1,5 mil igen. Kan det ta kanske 20 minuter per sträcka? Plan riksväg.
Citera
2013-04-15, 17:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakuwnaMatata
På vad sätt skulle den bli för varm?

Citat:
Ursprungligen postat av meandmydogs
Kommer åka ca 90-110 mil i månaden på den,kan en billigare variant hålla för det? Tycker nämligen att i annonserna så har alla gått så lite,150-250 mil bara fast den är några år gammal,det kommer ju jag åka på 2-3 månader... Är det liksom det dom håller för bara?
Försök få tag på märkes om du ska köra så mycket och så ofta, välskött så spelar ålder inte så jättestor roll.
Citera
2013-04-15, 17:58
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HakuwnaMatata

Om mopeden/scootern inte har någon kylning, ja absolut.
Citera
2013-04-15, 18:26
Medlem
INTPs avatar
Ska du köra så mycket ska du inte åka billigt kinesiskt - det är stor risk att det blir dyrt och frustrerande rätt snart. Låg kvalité ger högt slitage, hög sannolikhet för att något går sönder, och dessa motorer kräver service aldeles för ofta.

Sikta på en märkesmoped istället, har den några år på nacken behöver den inte ens kosta särskilt mycket. Undvik bara dom exemplar som någon 15-åring redan mekat sönder.
Citera
2013-04-15, 20:30
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Ska du köra så mycket ska du inte åka billigt kinesiskt - det är stor risk att det blir dyrt och frustrerande rätt snart. Låg kvalité ger högt slitage, hög sannolikhet för att något går sönder, och dessa motorer kräver service aldeles för ofta.

Sikta på en märkesmoped istället, har den några år på nacken behöver den inte ens kosta särskilt mycket. Undvik bara dom exemplar som någon 15-åring redan mekat sönder.

+1. Det finns en anledning till varför kinesiska mopeder kallas "kinaskit", det ÄR skit.

OnT: När det gäller "besiktningen" av fordonet när du köper det (eller kanske inte köper det), så får du kolla om bromsarna är OK, däcken, om den går bra, kolla om plasten är hel och fin, kolla om styrlagerna glappar, fungerar all el (?), kolla eventuell rost på de inre gaffelbenen, knackar motorn eller låter den mjukt och puttrar på fint? Finns det en massa rost inuti tanken?

Mycket mer än så kommer jag inte på nu.
Citera
2013-04-15, 20:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Mycket mer än så kommer jag inte på nu.
Lägg handen på motorn innan den startas för att känna om den är kall eller varm och plocka av generatorkåpan för att känna på ramlagerglappet är 2 saker men sen får man ju ställa det i relation till priset också.
Citera
2013-04-15, 20:58
Medlem
Rexxys avatar
För 3000kr får du inte heller något som är felfritt. Det kommer finnas fel lite här och där!

Så lägg hellre det dubbla, och köp en märkesmoped!
Du KOMMER ångra dig om du köper kina.
Citera
2013-04-15, 23:26
Medlem
cdxz11s avatar
tror du kmr få lägga lite mer pengar om du ska ha ngt som ska gå att köra utan att behöva fixas med, men du kanske tänkt skruva lite me moppen? Jag skulle iaf reka någon märkesmoped precis som alla andra tycks hålla med om, typ piaggio, gilera, peugeot, yamaha, aprilia, välbyggda grejer som håller länge, jag skulle hellre ta en tio år gammal moped från något av märkena åvan än en helt ny baotian.
Citera
2013-04-19, 08:30
Medlem
Willy-45s avatar
Klart är att fler moppas MEKAS sönder än KÖRS sönder..
Inte minst frågorna och ffa dumsvaren i denna tråd, mc/mopeder, visar på en hisnande okunskap inom t o m enklare mekande.
Försök få tag i nåt oskruvat, otrimmat som ägts av nån som verkar trovärdig och som vet vad han/hon sysslar med..
Skötsel och omvårdnad är viktigt!
Om möjligt, undvik kinamoppar. Synnerligen ojämn kvalitet, kan gå hur länge som helst eller paja direkt.
Har köpt billigt som projekt en kinamoppe som skurit efter 200 mil...
Citera
2013-04-19, 09:01
Medlem
Har en bekant som är mekaniker. Han säger Honda. Att Honda är det enda som gäller tvåhjulingar och Toyota när det kommer till bilar. - Denna kille är duktigt som tusan (dansk mekaniker) och vet vad han pratar om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in