Citat:
Ursprungligen postat av Millicent
Vänta dig inte att det där sättet kommer ge dig ens något som är u närheten av dreads.
Tvätta som vanligt tills du eller någon annan orkar ta tag och ordna dreads. Att inte tvätta håret gör det fettigt och det hjälper inte, att skita ner håret med något är onödigt. Tvätta istället med diskmedel eller liknande så att det blir torrt innan du dreadar.
Diskmedel? Låter rejält onajs för håret och hårbotten. Jag skulle aldrig ha det i mina dreads.
Allt du behöver är ett schampo som inte lämnar några restprodukter (vilket utesluter i princip vartenda vanligt schampo). Jag kör med knottyboys schampobar men har hört att dr.bronners ska va jävligt vasst.
Om du vill gå neglect metoden för att fixa dreads så behöver du bara fixa nytt schampo och sluta kamma håret. Tillslut kommer det att börja tova sig och då är det bara att dra isär dom lite då och då (om du inte vill sluta som promoe det vill säga

). Olika sorters hårtyper tar olika lång tid innan det tovar sig men såvitt jag vet så kan man få naturliga dreads med alla hårtyper. Dreads är ju trots allt hår i sin naturliga form.
Jag har inte på långa vägar tillräckligt med tålamod för att få naturliga dreads så jag körde backcomb metoden.
Ett tips bara, håll dig borta från vax! Jag använde det i några av mina dreads och man ser stor skillnad mellan dom utan och med vax. Dom med vax har inte alls tovat sig lika bra och känns mest ihopklistrade. Dessutom tar det längre tid för dom att torka. Jag använde ändå inte särskilt mycket vax, bara lite när jag gjorde dom, och nu efter ungefär ett halvår har jag fortfarande inte fått ut skiten.