2008-01-16, 02:22
Medlem
Ankishs avatar
Hmm intressant tråd som jag tar och använder.

Funderar på att skaffa dreads men är inte något vidare sugen på att gå till en salong och betala några tusenlappar för perfekta dreads med extensions eftersom mitt hår bara är ca 6cm i pannan och lite längre i nacken.

Så min tanke var att börja sluta tvätta håret med schammpo (borstar/kammar det aldrig) och istället blöta ner det med en saltlösning varje morgon för att få en mer ruffsig hårmiljö.
Sedan låta håret växa och med tiden ruffsa till sig och kanske låta en polare kamma till dem så de blir mer dreads liknande.

Skulle detta kunna funka? Jag har annars ett grymt tråkigt och livlöst hår som ofta ligger platt och tovar sig ytterst sällan (kanske pga den korta längden?).
Citera
2008-01-16, 12:13
Medlem
Millicents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Hmm intressant tråd som jag tar och använder.

Funderar på att skaffa dreads men är inte något vidare sugen på att gå till en salong och betala några tusenlappar för perfekta dreads med extensions eftersom mitt hår bara är ca 6cm i pannan och lite längre i nacken.

Så min tanke var att börja sluta tvätta håret med schammpo (borstar/kammar det aldrig) och istället blöta ner det med en saltlösning varje morgon för att få en mer ruffsig hårmiljö.
Sedan låta håret växa och med tiden ruffsa till sig och kanske låta en polare kamma till dem så de blir mer dreads liknande.

Skulle detta kunna funka? Jag har annars ett grymt tråkigt och livlöst hår som ofta ligger platt och tovar sig ytterst sällan (kanske pga den korta längden?).

Vänta dig inte att det där sättet kommer ge dig ens något som är u närheten av dreads.

Tvätta som vanligt tills du eller någon annan orkar ta tag och ordna dreads. Att inte tvätta håret gör det fettigt och det hjälper inte, att skita ner håret med något är onödigt. Tvätta istället med diskmedel eller liknande så att det blir torrt innan du dreadar.
Citera
2008-01-16, 20:35
Medlem
Nissekatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millicent
Vänta dig inte att det där sättet kommer ge dig ens något som är u närheten av dreads.

Tvätta som vanligt tills du eller någon annan orkar ta tag och ordna dreads. Att inte tvätta håret gör det fettigt och det hjälper inte, att skita ner håret med något är onödigt. Tvätta istället med diskmedel eller liknande så att det blir torrt innan du dreadar.

Diskmedel? Låter rejält onajs för håret och hårbotten. Jag skulle aldrig ha det i mina dreads.

Allt du behöver är ett schampo som inte lämnar några restprodukter (vilket utesluter i princip vartenda vanligt schampo). Jag kör med knottyboys schampobar men har hört att dr.bronners ska va jävligt vasst.

Om du vill gå neglect metoden för att fixa dreads så behöver du bara fixa nytt schampo och sluta kamma håret. Tillslut kommer det att börja tova sig och då är det bara att dra isär dom lite då och då (om du inte vill sluta som promoe det vill säga ). Olika sorters hårtyper tar olika lång tid innan det tovar sig men såvitt jag vet så kan man få naturliga dreads med alla hårtyper. Dreads är ju trots allt hår i sin naturliga form.

Jag har inte på långa vägar tillräckligt med tålamod för att få naturliga dreads så jag körde backcomb metoden.

Ett tips bara, håll dig borta från vax! Jag använde det i några av mina dreads och man ser stor skillnad mellan dom utan och med vax. Dom med vax har inte alls tovat sig lika bra och känns mest ihopklistrade. Dessutom tar det längre tid för dom att torka. Jag använde ändå inte särskilt mycket vax, bara lite när jag gjorde dom, och nu efter ungefär ett halvår har jag fortfarande inte fått ut skiten.
Citera
2008-01-17, 00:17
Medlem
Ankishs avatar
Okej då är det bara att köra då

Tack för tipsen!
Citera
2008-01-17, 00:26
Medlem
motsatss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankish
Okej då är det bara att köra då

Tack för tipsen!

Lycka till!
Citera
2008-01-24, 19:38
Medlem
Denoms avatar
Hur mycket minskar håret i längd om man skaffar dreads?
Citera
2008-01-25, 07:19
Medlem
dnys avatar
på tal om dreads så ska jag göra cornrows på tisdag
Citera
2008-01-29, 00:45
Medlem
woygers avatar
Ja har genomfört behanligar till och från sen 2003, har lagt ca 50000kr på de. Ja kan säga att de funkar fan inte, riktigt skit snack från alla kliniker, har varit på tre olika kliniker och de har varit samma skit snack att de kräver 6-8 ggr, vissa yra om 12ggr. ja har gjort ca 17 behanlingar med IPL, på högsta styrka, håret ramlar av efter 1-2 veckor men kommer tillbax igen efter 2 veckor. Ja hade inte så mycke hår på axlarna o rygg innan ja gjorde första behanlingen, men nu efter alla dessa behanlingar har ja fått mycke mer hår. Så ni som funderar på att göra behanling, tänk igen, kan tilläggas enligt dom så får man bäst resultat ju mörkar hår och ljusare hy, ja har svarta hår o ljus hy och de funkar inte.

Nu mera vaxar ja istället eller rakar, får vänta tills någon snubbe utvecklar någon typ av piller
Citera
2008-01-30, 18:32
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Kan tänka mig att det kliar om man rakar men hur är det med vaxning? Kliar utväxten då?
Citera
2008-02-01, 03:17
Medlem
Lady Starlights avatar
Lägg en spegel på golvet och sätt dig ovanför den, sen är det bara att köra igång och raka!
Citera
2008-02-01, 03:44
Medlem
Bajsfacistens avatar
Vadå hårig röv är ju hur mysigt som helst att köra fingrarna igenom när man ligger och glor på television i sängen.

Kånkelbär är inte lika kul dock.
Citera
2008-02-01, 13:20
Medlem
Entropi84s avatar
Är lite nyfiken över hur det gick för topic starter. Fick du några av besvären som beskrevs på http://www.craigslist.org/about/best/lax/35274458.html ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in