2013-04-14, 15:26
Medlem
Hur får man magkatarr, ärftligt?

Eller kan det smitta genom t.ex. kramar,kyssar,sex- yee sociala samanhang helt enkelt?
Citera
2013-04-14, 15:31
Medlem
FruKs avatar
Hej!

Begreppet magkatarr existerar inte som diagnos, tro det eller ej. Det finns lite olika saker som kan ligga till grund för en känslig magslemhinna, och en av dem är faktiskt bakterien Helicobacter pylori, som ju smittar.

Så för att svara på din fråga måste man först ta reda på vad bekymret egentligen är, om det finns magsårsproblematik tar man ett bakterieprov.
Citera
2013-04-14, 15:32
Medlem
localeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1

Eller kan det smitta genom t.ex. kramar,kyssar,sex- yee sociala samanhang helt enkelt?
Nej, magkatarr är inte en virus som när man får typ influensa.
Oftast får man det av stress, dårliga matvanor eller alkohol.
Du kan googla dyspepsi som det hetter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dyspepsi
Citera
2013-04-14, 15:52
Medlem
Okej näe det handlar om en brud. Hon gick tydligen till nån dietist osv berättade hon, var underviktig osv. antagligen pga att det är svårt o äta om man får ont ibland.

Lite hypo som man e så vart jag lite fundersam, men verkar vara chill
Citera
2013-04-14, 18:18
Medlem
y0oy0os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1

tja, jag har haft magkattar av stress sedan så har det fortsattit det gör ont nästan varenda jvla dag vet inte vad det är har lämnat in bajs-prov och fick svar att inget var fel men litar fan inte på läkare på en vårdcentral... så jag går runt o har ont i magen på jobbet fett irriterande..
Citera
2013-04-14, 23:05
Medlem
Nå mer ang smittorisker på detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här