2013-04-14, 12:51
Medlem
Hej, hade en försäljare som knackade på igår och prackade på mig ett larm på avbetalning samt en väktartjänst på abonnemang. Läser lite varstans att man har 14dagars ångerrätt även från dörrknackare men tänkte kolla om någon kan reglerna bättre och kan hjälpa mig?
Om ångerrätt finns kommer jag göra detta direkt på måndag var det tänkt.

Fick skriva på 3 papper (1 för deras räkning, 1 för vaktbolagets räkning och 1 för finansbolagets räkning)

Bespara mig gärna information om hur dum jag är som gick med på det från första början för det vet jag redan!
Citera
2013-04-14, 12:55
Medlem
Polyklorfenols avatar
Ja, du har 14 dagars ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.

http://www.konsumentverket.se/lagar-...aljningslagen/
Citera
2013-04-14, 12:59
Medlem
tackar, har också läst detta, tänkte om det var någon skillnad när man skrivit på papper (kontra köpt t.ex en dammsugare kontant).
Citera
2013-04-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunby
tackar, har också läst detta, tänkte om det var någon skillnad när man skrivit på papper (kontra köpt t.ex en dammsugare kontant).
Nej, det gäller i ditt fall också. Du borde ha fått ett papper som upplyser om din ångerrätt.
Citera
2013-04-14, 13:21
Medlem
fick varken papper eller information från säljaren. har lusläst de papper jag fått med men inte ett ord står om ångerrätt.

Precis skrivit ett argt mail till företaget där jag bland annat kräver min rätt att häva köpet.
Citera
2013-04-14, 13:25
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
fick varken papper eller information från säljaren. har lusläst de papper jag fått med men inte ett ord står om ångerrätt.

Precis skrivit ett argt mail till företaget där jag bland annat kräver min rätt att häva köpet.
Varför böjar du med att skriva ett argt mejl?
Det är ju förbannad onödigt gjort, det enda du kommer "tjäna" på det är att få ett argt företag i röven som kan jävlas med dig om dom vill det.

Förstår mig inte på folk som bli arga och börjar ryta så fort något litet bekymmer har dykt upp.
Lilla människa, du har lagen på din sida. Så det enda du hade behövt göra var att skriva ett trevligt mejl eller lyfta telefonen och ringa och påtala att du vill häva köpet.
Så hade det varit ut världen, nu kommer dom förhoppningsvis behandla dig på samma sätt som du behandlar dom.

Jag vet precis hur det är att möta arga kunder, som är otrevliga och jävliga på hela dumma grunder.
De förtjänar en spark i röven, och knappast ett trevligt bemötande.
Citera
2013-04-14, 13:33
Medlem
Det arga bestog i att de inte följt lagen, som säger att de är SKYLDIGA att informera kunden om ångerrätten, samt SKYLDIGA att lämna en ångerblankett.
Detta har ju bevisligen inte gjorts eftersom jag sökt på nätet och startat tråden för att ta reda på om jag har ångerrätt. Olägenhet för mig, då tycker jag inte att det är mer än rätt att jag får skriva lite argt till dem. Vill de sen bråka tillbaks så får jag väl ta det då, men det är ju knappast jag som gjort fel...förutom felet då jag skrev på från första början.
Citera
2013-04-14, 13:52
Medlem
Citat:
Det arga bestog i att de inte följt lagen, som säger att de är SKYLDIGA att informera kunden om ångerrätten, samt SKYLDIGA att lämna en ångerblankett.
Detta har ju bevisligen inte gjorts eftersom jag sökt på nätet och startat tråden för att ta reda på om jag har ångerrätt. Olägenhet för mig, då tycker jag inte att det är mer än rätt att jag får skriva lite argt till dem. Vill de sen bråka tillbaks så får jag väl ta det då, men det är ju knappast jag som gjort fel...förutom felet då jag skrev på från första början.
Chilla nu. Uppenbarligen hade de lika dålig koll som du själv hade, så vem är du att klaga?

Dessutom är det så att om du inte blir informerad om ångerrätten så är den ett år istället för två veckor.
Citera
2013-04-14, 14:29
Medlem
Ren-Potatiss avatar
I vanliga fall har du ångerrätt, ja. Däremot finns det sätt för dessa företag att kringgå ångerrätten. Det är om du bjudit hem försäljaren till ditt hem. Exempelvis om företaget ringt upp dig och frågat om de kunde komma över för att tala om produkten kan det tolkas som att du bjudit hem dem, om du accepterat detta.
Citera
2013-04-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Chilla nu. Uppenbarligen hade de lika dålig koll som du själv hade, så vem är du att klaga?

Dessutom är det så att om du inte blir informerad om ångerrätten så är den ett år istället för två veckor.

Ett företag...som DAGLIGEN håller på med dörrförsäljning tycker jag borde ha mer koll än mig...som SÄLLAN stöter på dörrförsäljare...deras skyldighet att informera, inte min att kunna.

Men stort tack för informationen om 1 år
Citera
2013-04-14, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ren-Potatis
I vanliga fall har du ångerrätt, ja. Däremot finns det sätt för dessa företag att kringgå ångerrätten. Det är om du bjudit hem försäljaren till ditt hem. Exempelvis om företaget ringt upp dig och frågat om de kunde komma över för att tala om produkten kan det tolkas som att du bjudit hem dem, om du accepterat detta.

Denna var inte hembjuden utan kom på eget bevåg. Däremot släppte jag in honom i huset, men det kan ju knappast räknas
Citera
2013-04-14, 19:34
Medlem
godboys avatar
För kännedom vill jag uppmana alla att ALDRIG köpa något av dörrknackande- eller telefonförsäljare. Jag har aldrig gjort det. Burkar först vänligt säga att jag ej är intresserad, vilket inte de brukar fatta. Då ber jag dem dra rakt åt helvete, det verkar vara det språk de flesta säljare av ovan nämnda typ begriper.

Jag rekommenderar också alla att aldrig köpa något av försäljare som står på stan, vid ingångar till köpcentrum och likande. De är ofta också påstridiga och förstår ofta inte vad "inte intresserad" eller "nej" betyder.

Ska man köpa något som mobil eller larm till bostaden (eg gäller det alla tjänster och varor) bör man göra efterforskningar först och sen kontakta de lämpliga företagen själv. Det burkar också bli bäst pris då, och dessutom är det DU som söker upp företaget och inte tvärt om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in