Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-05-30, 16:58
  #13
Medlem
Scrambles avatar
Innan jag började plugga så jobbade jag på en industri och hade två kvinnor som förmän som jag uteslutande har positiva minnen av, puckot i dramat var vekstadschefen som var ett riktigt rövhål. Visserligen satt ju nu inte kvinnorna på nån riktigt hög position men ändå, det är väl enda riktiga erfarenheten jag har av kvinnliga chefer.

Sen är det mycket kritik mot kvinnor som Gudrun och de som är involverade i ROKS-soppan, men det beror nog mer på de uttalanden som de rapat ur sig och de åsikter som de står för. Orback får ju minst lika mycket kritik när han uttrycker liknande åsikter(eller snarare håller med extremfeministerna i deras).

Jag tror det finns en risk för att kvinnor på chefspositioner känner att de måste vara mycket mer chefer och på så sätt blir det fel. Blir lätt så när man har press på sig och vill för mycket, dock tror jag att detta är ganska ovanligt, är övertygad om att de flesta har en hälsosam distans till sitt chefsskap.

Stackarn Orback däremot, han måste ju sitta på den jobbigaste posten en man någonsin kan sitta på, har han en distans till sin position så blir han uppäten levande då det då verkar som att han inte tar sitt uppdrag på allvar, givetvis pga att han är man. Orback är ett ganska extremt exempel, men jag tycker att det visar på hur män kan hamna på positioner där de vill för mycket på samma sätt som jag beskrev ovan med en del kvinnor på höga positioner.
Citera
2005-05-30, 17:18
  #14
Medlem
Vlad Tepess avatar
Precis som ovanstående säger så är det inget fel på kvinnliga chefer, om dem är kompetenta och kan sitt jobb. Vissa kvinnor lämpar sig inte som chefer, inte för att dem är kvinnor, utan för att dem helt enkelt inte lämpar sig som chefer, samma sak gäller hos män. Alla lämpar sig inte som chefer, oavsett kön, personlighet, religös tillhörighet och hudfärg.

Personligen har jag ingenting emot att jobba under en kompetent person, oavsett om denna personen är kvinna eller inte.

Självklart kommer det att finnas (iallafall i några generationer) folk som tycker att kvinnor är mindre värda än män och skall ha mindre lön, som alltså klagar på kvinnliga chefer bara för att de är kvinnor. Dessvärre är idioti mänskligt.

Jag tror botemedlet emot detta börjar i hemmet. Att uppfostra sina barn till att oavsett vilket kön man är så skall man inte hamna i en könsroll, mamma ska inte alltid städa, lagar mat och diska, det kan pappa hjälpa till med, mamma och pappa kan turas om, varannan dag, gång, etc.

Med kärlek, omtankte och respekt i hemmet möter barn världen på ett annat sätt, men man måste också lära barn att alla inte är vänliga.
Citera
2005-05-30, 18:59
  #15
Banned
uph-mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
*sätter på sig glasögonen*
Och påminde någon av dem om Margaret Thatcher?
Ibland önskar jag att det fanns en nickande ledsen smiley. Nu är ett sådant tillfälle.

Nä, Maggie-grejen har inget med min åsikt om kvinnliga chefer att göra - faktiskt inte!

Nåja, man kanske kan lösa topic-frågan kvantitativt. Jag säger NEJ, jag klagar på inkompetenta idioter och min erfarenhet är inte att kvinnliga chefer är överrepresenterade inom den kategorin.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback