2013-04-14, 04:51
Medlem
Hejsan:
DATOR1 nu är det så att min dator stänger av sig själv efter 2 timmar exakt vad kan detta vara?hittar ej något i inställningar om det som energisparar läge eller att den ska stänga av sig själv har kollat. ibland kan det även vara 1 timma.. och nu när jag startar den så stängs den av efter 5 minuter vad kan detta vara? ska rengöra den med tryckluft snart men vet att det ej är felet, så jag ahde varit tacksam för hjälp. Kan det vara att nätverks agget inte pallar trycket? måste köpa ett nytt att det inte delar ut den elen den ska?

DATOR 2: Har en till dator som man kan starta men den stängs av lika snabbt vad kan detta bero på? är det nätverks agget som slutat funka?

TACK PÅ FÖRHAND:ResmaN!
Citera
2013-04-14, 05:54
Medlem
Låter som att det kan vara nätaggregatet som krånglar, att datorn får för lite ström eller eventuellt en kortslutning någonstans i datorn/datorerna?

Min dator startade och stängdes av direkt för några månader sen, och då var det sladden till nätaggregatet som på något sätt kortslutit delar av datorn, som tur var gick det på garantin.
Citera
2013-04-14, 06:07
Medlem
k0das avatar
Om det gäller w7-8 och kanske även vista finns det schemalagda aktiviteter som körs på bestämda tider, tex 1 timma efter inaktivitet, eller även 2 timmar efter uppstart- detta är allt ifrån att söka efter uppdateringar på windows update till att defragga hårddiskarna.

så antingen har du någon hårddisk som strular som gör att datorn dör/låser sig eller så är det något annat, du kan stänga ner/döda alla schemalagda aktiviteter och se om det ändrar på situationen.

edit: kan ju även vara något klassiskt virus som slår ihjäl någon systemprocess och därav även sänker datorn, typ mydoom.
Senast redigerad av k0da 2013-04-14 kl. 06:12.
Citera
2013-04-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ResmaN
Hejsan:
DATOR1 nu är det så att min dator stänger av sig själv efter 2 timmar exakt vad kan detta vara?hittar ej något i inställningar om det som energisparar läge eller att den ska stänga av sig själv har kollat. ibland kan det även vara 1 timma.. och nu när jag startar den så stängs den av efter 5 minuter vad kan detta vara? ska rengöra den med tryckluft snart men vet att det ej är felet, så jag ahde varit tacksam för hjälp. Kan det vara att nätverks agget inte pallar trycket? måste köpa ett nytt att det inte delar ut den elen den ska?

DATOR 2: Har en till dator som man kan starta men den stängs av lika snabbt vad kan detta bero på? är det nätverks agget som slutat funka?

TACK PÅ FÖRHAND:ResmaN!
haha, du är typ den femte på några dagar som säger fel Det heter nätaggregat inte nätverksaggregat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in