• 1
  • 2
2013-04-13, 23:36
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFritzl
Låter som ett najs sätt att säga att man åkt på en könis, nee jag har lite "mögel i cigarren"
Hehe, ganska kul. Jo, du verkar ha fått lite mögel i cigarren, tyvärr.
Citera
2013-04-14, 23:03
Medlem
Bilden är inte tillräckligt skarp men det är med största sannolikhet en grön fläck som har funnits där hela tiden. Den typen av missfärgning uppkommer som redan sagts när något hindrar klorofyllet från att brytas ner under fermenteringen.

Grönmögel är alltid ludet och är alltid förknippat med källarlukt.
Citera
2013-04-14, 23:12
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rja111
Det är klorofyll. Alltså helt normalt. Om jag har förstått saken rätt kan det uppstå fläckar av det här slaget om det ligger vattendroppar på tobaksbladet när det packas för fermentering. Då håller det sig "fräscht" längre och får inte den vackra bruna färgen just där. Det är alltså helt normalt, och jag har inte heller upplevt att det påverkar smaken. Bara synintrycket.
Har läst någonstans att sådana fläckar brukar penslas över med tobaksmjöl för att döljas. Hur vida det är sant vet jag inte..
Citera
2013-04-16, 16:12
Medlem
EpicureNo2s avatar
Om fläcken inte varit där tidigare så är det säkerligen mögel. Mögel är inte sällsynt på cigarrer som förvarats för fuktigt. Klorofyllmärken förekommer, men du kan se med en lupp eller starkt förstoringsglas om fläcken är luddig, och i så fall är det garanterat mögel.
Citera
2013-04-16, 20:52
Medlem
BlazeEveryDays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Om fläcken inte varit där tidigare så är det säkerligen mögel. Mögel är inte sällsynt på cigarrer som förvarats för fuktigt. Klorofyllmärken förekommer, men du kan se med en lupp eller starkt förstoringsglas om fläcken är luddig, och i så fall är det garanterat mögel.
Den är gul och litet blå. Känner mig lite 50/50 om det här. Har inget förstoringsglas men kan se tydligt att den inte har "vitt spindelnät" aka ludd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in