Bilden är inte tillräckligt skarp men det är med största sannolikhet en grön fläck som har funnits där hela tiden. Den typen av missfärgning uppkommer som redan sagts när något hindrar klorofyllet från att brytas ner under fermenteringen.
Grönmögel är alltid ludet och är alltid förknippat med källarlukt.
Det är klorofyll. Alltså helt normalt. Om jag har förstått saken rätt kan det uppstå fläckar av det här slaget om det ligger vattendroppar på tobaksbladet när det packas för fermentering. Då håller det sig "fräscht" längre och får inte den vackra bruna färgen just där. Det är alltså helt normalt, och jag har inte heller upplevt att det påverkar smaken. Bara synintrycket.
Har läst någonstans att sådana fläckar brukar penslas över med tobaksmjöl för att döljas. Hur vida det är sant vet jag inte..
Om fläcken inte varit där tidigare så är det säkerligen mögel. Mögel är inte sällsynt på cigarrer som förvarats för fuktigt. Klorofyllmärken förekommer, men du kan se med en lupp eller starkt förstoringsglas om fläcken är luddig, och i så fall är det garanterat mögel.
Om fläcken inte varit där tidigare så är det säkerligen mögel. Mögel är inte sällsynt på cigarrer som förvarats för fuktigt. Klorofyllmärken förekommer, men du kan se med en lupp eller starkt förstoringsglas om fläcken är luddig, och i så fall är det garanterat mögel.
Den är gul och litet blå. Känner mig lite 50/50 om det här. Har inget förstoringsglas men kan se tydligt att den inte har "vitt spindelnät" aka ludd
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!