2013-04-13, 15:25
Medlem
ICanHass avatar
Som topic, glaset i höger sidospegel har nu lossnat helt efter att ha suttit löst ett tag, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få fast det igen. Måste jag köpa något specialtjosan, eller går det att köpa vanlig dubbelhäftande tejp eller något lim på Biltema och trycka dit det igen?
Det är elspeglar med värme om det spelar någon roll.
Citera
2013-04-13, 15:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Som topic, glaset i höger sidospegel har nu lossnat helt efter att ha suttit löst ett tag, och jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få fast det igen. Måste jag köpa något specialtjosan, eller går det att köpa vanlig dubbelhäftande tejp eller något lim på Biltema och trycka dit det igen?
Det är elspeglar med värme om det spelar någon roll.
Funkar nog med vad som, iaf ett tag. Jag hade nog tagit något silikonaktigt som kan röra sig lite även när det torkat.
Citera
2013-04-13, 15:36
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Funkar nog med vad som, iaf ett tag. Jag hade nog tagit något silikonaktigt som kan röra sig lite även när det torkat.
Det är just det där "ett tag" som jag inte riktigt gillar... Jag vill gärna få fast det så att jag slipper göra om samma sak igen om ett halvår.

Någon som vet hur de sitter fast från början?
Citera
2013-04-13, 15:41
Medlem
Dubbelhäftande tejp kan funka om du har originalglaset och ytorna är släta.
Jag förlorade min spegel men den gick sönder. Ersättaren, som var en annan backspegel jag fick anpassa lite i storlek, hade inte rätt rundning och tejpen fäste väl därmed bara på några få ställen. Kommer det fukt och luft in emellan så släpper det. Det gjorde min.

Bygglim eller silikon eller kanske kontaktlim som klarar lite mer spaltfyllnad är nog att föredra.
Citera
2013-04-13, 15:45
Medlem
Krexuss avatar
Brukar inte själva spegelglasen bara sitta med någon sorts clips i spegelhuset?
Citera
2013-04-13, 15:57
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICanHas
Det är just det där "ett tag" som jag inte riktigt gillar... Jag vill gärna få fast det så att jag slipper göra om samma sak igen om ett halvår.

Någon som vet hur de sitter fast från början?
Jag kanske var lite otydlig. Tejp och ett random lim funkar nog ett tag. Något silikonaktigt, eller som Badsitiuation sa, bygglim, är nog det du söker. Sikaflex brukar funka till det mesta.
Citera
2013-04-13, 16:08
Medlem
ICanHass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Dubbelhäftande tejp kan funka om du har originalglaset och ytorna är släta.
Jag förlorade min spegel men den gick sönder. Ersättaren, som var en annan backspegel jag fick anpassa lite i storlek, hade inte rätt rundning och tejpen fäste väl därmed bara på några få ställen. Kommer det fukt och luft in emellan så släpper det. Det gjorde min.

Bygglim eller silikon eller kanske kontaktlim som klarar lite mer spaltfyllnad är nog att föredra.
Jodå, glaset är helt, jag hann stanna och plocka loss det när jag såg att det höll på att ramla av helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
Inte på min i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag kanske var lite otydlig. Tejp och ett random lim funkar nog ett tag. Något silikonaktigt, eller som Badsitiuation sa, bygglim, är nog det du söker. Sikaflex brukar funka till det mesta.
Då ska jag kika efter det, tack till er båda!
Citera
2013-04-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krexus
I mitt fall sitter glaset limmat mot en plastskiva (där emellan sitter värmeslingan) som i sin tur sitter i clips på motorn.
Citera
2013-04-14, 16:34
Medlem
ICanHass avatar
Jag hittade lite dubbelhäftande tejp på jobbet och drog fast glaset med, vi får se hur länge det håller. Såg att ett nytt spegelglas med hela infästningen kostade 370:- på Mekonomen, så då känns det som att det kan vara värt att prova en riktig sniklösning först när man inte behöver riskera större summor utifall något skulle skita sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in