2013-04-13, 07:28
Medlem
Kunden sade att han var muslim och övertygade bilsäljaren om att godkänna en medföljande person i heltäckande slöja som medsökande till billånet. Spekulanten påstod att personen i slöja var hans fru, och att hon av religiösa skäl inte ens fick vistas i samma rum som en främmande man – än mindre visa sitt ansikte.

Det var bara en ren och skär bluff. Men vilket var företaget som blev lurade, sålde BMW. Berikare gillar BMW.

http://www.skanskan.se/article/20130413/ESLOV/704129923/1005/-/bluffade-till-sig--bmw-i-sloja

Väntar med spänning på om Expr och AB kommer att skriva om det. Det är väl det första fallet som lyckats?
Senast redigerad av haralltidundrat 2013-04-13 kl. 07:38.
Citera
2013-04-13, 07:37
Medlem
Kalle-Swartss avatar
Winwin för entreprenörer.... Går inte säljaren med på det, anmäl till DO. Tröstpris:Gratis bil.

Mycket kreativt
Citera
2013-04-13, 07:40
Medlem
Desert-eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Kunden sade att han var muslim och övertygade bilsäljaren om att godkänna en medföljande person i heltäckande slöja som medsökande till billånet. Spekulanten påstod att personen i slöja var hans fru, och att hon av religiösa skäl inte ens fick vistas i samma rum som en främmande man – än mindre visa sitt ansikte.

Det var bara en ren och skär bluff. Men vilket var företaget som blev lurade, sålde BMW. Berikare gillar BMW.

http://www.skanskan.se/article/20130413/ESLOV/704129923/1005/-/bluffade-till-sig--bmw-i-sloja

Inte direkt förvånande. Man undrar hur säljaren kan vara så naiv och går på en sån lätt fint ,men bilen lär väl bli stöldanmäld så mussen kommer nog inte få behålla den iallafall om den inte har försvunnit ur landet
Citera
2013-04-13, 09:06
Medlem
Undras just vad bilfirmans försäkrings bolag kommer tycka om detta?
Kan nog bli lite krångligt att få ut pengar i detta fallet.

Tråkigt för riktiga troende att det finns personer som svärtar ner deras rykte. Men det funkar ju inte att ha folk på banker, etc som i princip har rånar klädsel på sig.
Muslimerna får helt enkelt hitta en ny religiös klädstil.
Citera
2013-04-13, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat

Väntar med spänning på om Expr och AB kommer att skriva om det. Det är väl det första fallet som lyckats?

Alltså jag fattar verkligen inte. Det kvittar vad kvinnan har för religion (är själv muslim) man ska alltid kunna vara identifierbar.

Om man går runt med en jävla burka ska man ju självklart gå med på att ta av den vid behov. Säljaren borde helt enkelt sagt att han inte kan godkänna henne eftersom hon inte är identifierbar. Punkt
Citera
2013-04-13, 10:32
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Swarts
Winwin för entreprenörer.... Går inte säljaren med på det, anmäl till DO. Tröstpris:Gratis bil.

Mycket kreativt

Nej, din dumma bonnröv. Det skulle aldrig anses som diskriminering så ta och läs på lite innan du
öppnar rassekäften.

Citat:
Ursprungligen postat av Othfanaticos
Alltså jag fattar verkligen inte. Det kvittar vad kvinnan har för religion (är själv muslim) man ska alltid kunna vara identifierbar.

Om man går runt med en jävla burka ska man ju självklart gå med på att ta av den vid behov. Säljaren borde helt enkelt sagt att han inte kan godkänna henne eftersom hon inte är identifierbar. Punkt

Exakt.

Sen verkar det som om säljaren kan ha gjort bort sig rejält...

"En annan anställd ringde senare upp tidningen.
– Det här bygger helt och hållet på ett missförstånd, sade han utan att vilja utveckla det närmare."

Kan säljaren ha ringt upp fel fru?
Citera
2013-04-13, 12:24
Medlem
droles avatar
Artikel: Person i niqab lurade till sig en*BMW (flashback.se)

Jag vet inte riktigt vad min åsikt inom detta är, samtidigt vill jag varken ha ett totalt övervakningssamhälle där anonymitet är det värsta som finns och inte heller vill jag inte låta bli att ta in invandrare i landet.

Men någonstans tycker jag bara detta form av maskering bara är sjukt och om de vill handla och leva i Sverige borde de respektera och ta av den. Nu tillåter väl dock sveriges lag maskering i religionsrelaterade saker?
Citera
2013-04-13, 12:38
Medlem
RockyTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Jag vet inte riktigt vad min åsikt inom detta är, samtidigt vill jag varken ha ett totalt övervakningssamhälle där anonymitet är det värsta som finns och inte heller vill jag inte låta bli att ta in invandrare i landet.

Men någonstans tycker jag bara detta form av maskering bara är sjukt och om de vill handla och leva i Sverige borde de respektera och ta av den. Nu tillåter väl dock sveriges lag maskering i religionsrelaterade saker?
Det framgår ju inte om det fanns id-handlingar på den beslöjade personen?
Fanns det legitimation så har väl köpet gott rätt till från bilfirmans sida.
Däremot har ju killen lurat hustrun, och den i slöjan har väl i så fall gjort sig skyldig till urkundsförfalskning om det skrevs en underskrift.
Kan killen gjort sig skyldig till bedrägeri eller bedrägligt beteende gentemot, både, bilfirman och hustrun?
Kan köpet vara giltigt fast hustrun inte har betalningsansvar. Eller är hela köpeavtalet hävt juridiskt ändå?
Citera
2013-04-13, 12:43
Medlem
Tycker alla borde använda det.
Då slipper man raka/sminka sig och man behöver inte duscha heller om man inte vill

Antagligen har de väl någon försäkring mot detta till skillnad mot om de skulle bli stämda för kränkning av muslimer ?
Citera
2013-04-13, 12:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drole
Nu tillåter väl dock sveriges lag maskering i religionsrelaterade saker?

Ja, annars skulle du inte sett folk med niqab såklart.
Men det är lite skumt att det faktiskt tillåts. Hade jag tagit på mig en rånarluva på stan hade jag väl legat på marken på tre röda med två Rolf Lassgård på mig
Så jag vettekatten.. Jag har inget emot om här kommer hit lite folk, under förutsättning att man sköter sig, vilket alla i samhället naturligtvis ska göra. Men den här maskeringen, nja, jag vettetusan asså... Anonymitet i all ära, men det här är lite too much.
Citera
2013-04-13, 13:26
Medlem
Retsinas avatar
Kan bilhandlaren vara UCARS??
Citera
2013-04-13, 13:49
Medlem
Bra rapportering av Flashack! Ni visar på problemen med heltäckande slöja utan att säga något korkat om muslimer. Precis vad som behövs i debatten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in