2013-04-12, 22:37
Medlem
Tjena, jag har precis installerat WHS 2011 i VB.
Min tanke var att göra en media server för mina filmer (på W8) för att kunna streama dem på tv b.l.a.

MEN...

Jag kan inte få min D: disk på W8 att typ delas, eller hur jag ska säga det med min Server. Alltså jag vill att D: disken (servern) ska funka lika dant som på W8, men den ska inte vara delad över nätverket eller något liknande.
Detta är viktigt för att kunna dela den vidare på Media servern.
Försöker man dela en delad hårddisk i servern säger den bara att Windows kan inte dela en delad mapp.

Med andra ord jag vill att min D: disk på W8 ska bli D: disk på servern också.
Jag har 2 hårddiskar i datorn och W8 ligger på SSD och servern ligger på Disk 2 då. kan detta ha något med saken att göra? Eller hur gör man.

Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack på förväg och hoppas ni har en fortsatt trevlig helg

MVH

Thomas Malmesäter
Citera
2013-04-12, 23:54
Medlem
KingVisions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmesater
Tjena, jag har precis installerat WHS 2011 i VB.
Min tanke var att göra en media server för mina filmer (på W8) för att kunna streama dem på tv b.l.a.

MEN...

Jag kan inte få min D: disk på W8 att typ delas, eller hur jag ska säga det med min Server. Alltså jag vill att D: disken (servern) ska funka lika dant som på W8, men den ska inte vara delad över nätverket eller något liknande.
Detta är viktigt för att kunna dela den vidare på Media servern.
Försöker man dela en delad hårddisk i servern säger den bara att Windows kan inte dela en delad mapp.

Med andra ord jag vill att min D: disk på W8 ska bli D: disk på servern också.
Jag har 2 hårddiskar i datorn och W8 ligger på SSD och servern ligger på Disk 2 då. kan detta ha något med saken att göra? Eller hur gör man.

Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack på förväg och hoppas ni har en fortsatt trevlig helg

MVH

Thomas Malmesäter

Nu har jag inte använt Virtualbox på ett tag men ska försöka hjälpa dig.

Måste först fråga dig. Hur har du tänkt dig att det skulle fungera?

Ska du streama till TV:n via nätverket eller är datorn kopplad till TV:n via exempelvis HDMI?
Skulle en media-server bli smidigare för dig, hur gör du annars i dagsläget?

Försök att kolla i inställningarna för din virtuella maskin, om jag minns rätt bör du kunna få tillgång till datorns D-hårddisk via modifikationer i inställningarna. Om nu inte detta skulle fungera, så skulle jag nog försöka tackla problemet genom att göra din D-hårddisk extern, den virtuella maskinen brukar oftast ha direkt tillgång till USB-enheterna.

Eventuellt så skulle du kunna gå in i diskhanteraren på servern och kolla om du kan se hårddisk D: där. Kan du det bör du kunna få tillgång till den utan att använda dig av sharing.

Sharing på PC-nivå brukar vara problematiskt, tillämpar det själv emellanåt men eftersom man inte vill att vem som helst på nätverket ska få tillgång till allt material, så brukar det oftast vara en tillfällig share. Man kan ju dela med andra användare på datorn men där börjar problemen eftersom det inte är särskilt användarvänligt. Jobbar du bara på en och samma dator så funkar det galant men när du blandar ihop Virtualbox och TV:n själv blir det rätt mycket strul.

Har du googlat något efter svar?

MVH
King
Citera
2013-04-13, 10:49
Bannlyst
Du försöker dela "en gång för mycket".

Du får "ta in" hela disken i WHS och sen komma åt innehållet i W8 därigenom. Vill du komma åt disken när WHS inte är igång, får du montera den virtuella hårddisken i W8.
Citera
2013-04-13, 13:47
Medlem
gotos avatar
Lägg till D:\ som permanent shared folder i VBox och installera guest additions i Home Server.
Citera
2013-04-13, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingVision
Nu har jag inte använt Virtualbox på ett tag men ska försöka hjälpa dig.

Måste först fråga dig. Hur har du tänkt dig att det skulle fungera?

Ska du streama till TV:n via nätverket eller är datorn kopplad till TV:n via exempelvis HDMI?
Skulle en media-server bli smidigare för dig, hur gör du annars i dagsläget?

Försök att kolla i inställningarna för din virtuella maskin, om jag minns rätt bör du kunna få tillgång till datorns D-hårddisk via modifikationer i inställningarna. Om nu inte detta skulle fungera, så skulle jag nog försöka tackla problemet genom att göra din D-hårddisk extern, den virtuella maskinen brukar oftast ha direkt tillgång till USB-enheterna.

Eventuellt så skulle du kunna gå in i diskhanteraren på servern och kolla om du kan se hårddisk D: där. Kan du det bör du kunna få tillgång till den utan att använda dig av sharing.

Sharing på PC-nivå brukar vara problematiskt, tillämpar det själv emellanåt men eftersom man inte vill att vem som helst på nätverket ska få tillgång till allt material, så brukar det oftast vara en tillfällig share. Man kan ju dela med andra användare på datorn men där börjar problemen eftersom det inte är särskilt användarvänligt. Jobbar du bara på en och samma dator så funkar det galant men när du blandar ihop Virtualbox och TV:n själv blir det rätt mycket strul.

Har du googlat något efter svar?

MVH
King

Idag har jag en mottagare i tvn (WDTV live) som vill att jag ska dela grejerna i nätverket.

Jag är ganska lat av mig så orkar inte koppla in HDMI varje gång jag ska kolla på en film i datorn, därför tänkte jag använda mig av en media server. Har testat fler olika små program man kan ladda ner men tycker alla dem är skit dåliga. så varför inte bygga en riktig :P

Ja det hade underlättat rätt mycket att kunna streama det via nätverket. Min tanke är att om jag tar med datorn till någon annan som har en tv som är nätverksbunden så ska jag bara kunna starta datorn och allt ska funka direkt.

Kan inte hitta något som du förklarar det, och har inte använt VB innan. bara haft servern direkt på datorn men denna gången ville jag kunna använda min dator till spel och sådant också :P

Jag har försökt med diskhanteraren men den kan tydligen bara hitta .vhd och några andra typer som den skapar (påstår den iaf.) Det kan vara så jag har installerat servern i fel typ finns ju rätt många olika sätt att installera ett program i VB. ingen fara för min del om jag måste installera om den.

Ja jag har googlat så mycket jag kunnat. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska söka för att hitta det jag letar efter och därför hittar jag inte vad jag letar efter.

MVH

Thomas Malmesäter
Citera
2013-04-13, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Du försöker dela "en gång för mycket".

Du får "ta in" hela disken i WHS och sen komma åt innehållet i W8 därigenom. Vill du komma åt disken när WHS inte är igång, får du montera den virtuella hårddisken i W8.

Jo jag har märkt det. Ja men min fråga va hur kan jag "ta in" hela disken i servern?
Citera
2013-04-13, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goto
Lägg till D:\ som permanent shared folder i VBox och installera guest additions i Home Server.

tyvärr har jag redan försökt med den taktiken :/ det är om du vet hur jag ska fortsätta nu efter isf

MVH

Thomas Malmesäter
Citera
2013-04-13, 18:03
Medlem
gotos avatar
Du kan testa Win+r och skriva \\VBOXSVR, men antar att du gjort motsvarande.
Citera
2013-04-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goto
Du kan testa Win+r och skriva \\VBOXSVR, men antar att du gjort motsvarande.

Ja men det du pratar om är en delat hårddisk över ett nätverk tyvärr och det är det jag inte är ute efter

MVH

Thomas Malmesäter
Citera
2013-04-14, 07:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malmesater
Jo jag har märkt det. Ja men min fråga va hur kan jag "ta in" hela disken i servern?

Det är skillnad på att vilja och att kunna...

Nu kör jag VMWare, men du "tömmer" disken (tar bort allt) och skapar en virtuell disk som upptar hela utrymmet, och lägger till den till din virtuella WHS maskin. När WHS är igång, så har du ju tillgång till disken därigenom, när du har din WHS avstängd, så kan du montera den virtuella disken i W8 (det går iaf. i VMWare)

Gör du på det sättet så bör man inte ha en expanderande virtuell disk, utan allokera hela utrymmet direkt.

I VMWare kan man även ge den virtuella maskinen direkt tillgång till en fysisk disk, vilket ju egentligen är en bättre lösning, du slipper då montera disken i W8.

Men när din WHS är igång, så har du ju disken både som disk i W8, och som utdelad mapp genom WHS, så du ser den 2 ggr, typ.

Så det beror lite på vad man vill göra..
Citera
2013-04-14, 13:52
Medlem
Zoms avatar
Vågar påstå att du får bättre svar i windowsdelen.

Programvara övriga O/S → Programvara windows

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in