Citat:
Ursprungligen postat av Malmesater
Tjena, jag har precis installerat WHS 2011 i VB.
Min tanke var att göra en media server för mina filmer (på W8) för att kunna streama dem på tv b.l.a.
MEN...
Jag kan inte få min D: disk på W8 att typ delas, eller hur jag ska säga det med min Server. Alltså jag vill att D: disken (servern) ska funka lika dant som på W8, men den ska inte vara delad över nätverket eller något liknande.
Detta är viktigt för att kunna dela den vidare på Media servern.
Försöker man dela en delad hårddisk i servern säger den bara att Windows kan inte dela en delad mapp.
Med andra ord jag vill att min D: disk på W8 ska bli D: disk på servern också.
Jag har 2 hårddiskar i datorn och W8 ligger på SSD och servern ligger på Disk 2 då. kan detta ha något med saken att göra? Eller hur gör man.
Hoppas någon kan hjälpa mig
Tack på förväg och hoppas ni har en fortsatt trevlig helg
MVH
Thomas Malmesäter
Nu har jag inte använt Virtualbox på ett tag men ska försöka hjälpa dig.
Måste först fråga dig. Hur har du tänkt dig att det skulle fungera?
Ska du streama till TV:n via nätverket eller är datorn kopplad till TV:n via exempelvis HDMI?
Skulle en media-server bli smidigare för dig, hur gör du annars i dagsläget?
Försök att kolla i inställningarna för din virtuella maskin, om jag minns rätt bör du kunna få tillgång till datorns D-hårddisk via modifikationer i inställningarna. Om nu inte detta skulle fungera, så skulle jag nog försöka tackla problemet genom att göra din D-hårddisk extern, den virtuella maskinen brukar oftast ha direkt tillgång till USB-enheterna.
Eventuellt så skulle du kunna gå in i diskhanteraren på servern och kolla om du kan se hårddisk D: där. Kan du det bör du kunna få tillgång till den utan att använda dig av sharing.
Sharing på PC-nivå brukar vara problematiskt, tillämpar det själv emellanåt men eftersom man inte vill att vem som helst på nätverket ska få tillgång till allt material, så brukar det oftast vara en tillfällig share. Man kan ju dela med andra användare på datorn men där börjar problemen eftersom det inte är särskilt användarvänligt. Jobbar du bara på en och samma dator så funkar det galant men när du blandar ihop Virtualbox och TV:n själv blir det rätt mycket strul.
Har du googlat något efter svar?
MVH
King