Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2013-04-13, 16:49
  #49
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Måste bara tillägga om ideella eller icke-ideella föreningar; det är kontraproduktivt att låta grupper som ska skriva debattartiklar vara dolda.

Jag har varit med i några väldigt ideella grupper i universitet och även på rikspolitisk nivå och idén med dolda grupper inom föreningen är per praxis ett förkastligt beteende. Endast när man känner att vad som bedrivs i grupperna aldrig bör komma ut med avseende att materialet kan skada enskilda individer hålls de eller arbetet hemligt.

Att, som VoF, ha plural i dold grupp för debattartiklar verkar riktigt underligt.

Visst gör alla föreningar som de vill om man demokratiskt drivit igenom stadgar och ramar att jobba inom. Men bara det faktumet gör saken till sin natur lustig då dolda grupper är s.k. 'odemokratiskt'.
Citera
2013-04-13, 16:57
  #50
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Måste bara tillägga om ideella eller icke-ideella föreningar; det är kontraproduktivt att låta grupper som ska skriva debattartiklar vara dolda.

Jag har varit med i några väldigt ideella grupper i universitet och även på rikspolitisk nivå och idén med dolda grupper inom föreningen är per praxis ett förkastligt beteende. Endast när man känner att vad som bedrivs i grupperna aldrig bör komma ut med avseende att materialet kan skada enskilda individer hålls de eller arbetet hemligt.

Att, som VoF, ha plural i dold grupp för debattartiklar verkar riktigt underligt.

Visst gör alla föreningar som de vill om man demokratiskt drivit igenom stadgar och ramar att jobba inom. Men bara det faktumet gör saken till sin natur lustig då dolda grupper är s.k. 'odemokratiskt'.
Det som menas med dold grupp här, är att gruppen kan diskutera på webben utan att vem som helst kan delta, precis som vilket möte som helst, och det sker inte på torget inför publik.

Vill man vara med och vara aktiv i gruppen, så är man troligen välkommen.

Jag är ganska säker på att du aldrig varit med i någon förening där samtliga diskussioner sker inför vem som helst på webben. Har jag fel, berätta då vad det är för förening, jag tror inte det finns någon sådan.

Om nu det finns en arbetsgrupp som skriver debattartiklar så vore det korkat att diskutera vad som ska skrivas, hur det ska skrivas, stavning etc, öppet på ett forum. Känner du till någon förening eller organisation som arbetar så?


Det som menades med dolda grupper här, var forumämnen som bara berörda kan se, det handlar alltså inte om någon grupp som gör något odemokratiskt och dolt för övriga medlemmar, självklart säger medlemmarna vad som ska göras och självklart har medlemmarna insyn i verksamheten och självklart redovisas resultatet.

Den som tog upp ämnet är troligen okunnig om hur det fungerar i föreningslivet.

Jag sitter i dag med i två styrelser för ideella föreningar, senast i dag diskuterade jag och två andra medlemmar om en sak dom troligen kommer ta upp på nästa styreslemöte, det var inte det minsta skumt som vi pratade om, med inte bjöd vi in pressen och amilofs för det.
__________________
Senast redigerad av constant 2013-04-13 kl. 17:12.
Citera
2013-04-13, 17:05
  #51
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det som menas med dold grupp här, är att gruppen kan diskutera på webben utan att vem som helst kan delta, precis som vilket möte som helst, och det sker inte på torget.

Vill man vara med och vara aktiv i gruppen, så är man troligen välkommen.

Jag är ganska säker på att du aldrig varit med i någon förening där samtliga diskussioner sker inför vem som helst på webben. Har jag fel, berätta då vad det är för förening, jag tror inte det finns någon sådan.

Jag har suttit med i styrelsen för två ornitologiska föreningar, och bägge av dem har "dolda" grupper, enligt den mysko definition som finns här.
Styrelsemötena var inte offentliga möten, utan enbart styrelseledamöter fick vara med *flämt!* Styrelsen i sin tur var uppdelad i undergrupper, dessas möten var också också var "dolda", inte bara för allmänheten, utan också från andra styrelseledamöter *dubbelflämt!*

Det som presenterades för allmänheten var resultatet av dessa möten. Vad vi kom fram till, evenemangsprogram och liknande.

Det här med "dolda grupper" en fjäder bara paranoida konspirationsteoretiker orkar göra en höna av.
Citera
2013-04-13, 18:40
  #52
Medlem
KycklingIRymdens avatar
Semantik i så fall. I de jag varit med i har de kallats 'intern arbetsgrupp'.
Citera
2013-04-13, 18:45
  #53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Semantik i så fall. I de jag varit med i har de kallats 'intern arbetsgrupp'.
Visst, sådana finns nog i alla föreningar, och självklart är deras diskussioner och möten inget man sprider på webben.

Jag tror som sagt, att den som tog upp frågan, helt saknar kunskap om hur det fungerar i en ideell förening, än mindre suttit i en sådan styrelse.
Citera
2013-04-13, 18:46
  #54
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KycklingIRymden
Semantik i så fall. I de jag varit med i har de kallats 'intern arbetsgrupp'.

Ja, inte fan kallade vi styrelsen för "dold grupp". Det är tydligen dock definitionen i denna tråd.

Det och en rejäl dos aluminiumfoliehatteri.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback