• 1
  • 2
2013-04-12, 18:32
Medlem
Fogmassas avatar
Jag snubblade över en gif på Tumblr som jag tyckte var hysteriskt rolig. Det är en fyra bilders serie med Jeff Goldblum som talar (på nåt konvent) om hur hans efternamn ska uttalas:

http://troubledsigh.tumblr.com/post/...rs-even-better

Jag återberättade den för min kompis som liksom mig vek sig av skratt. Sen testade jag att berätta samma grej för min arbetskollega (50+) och det vart totalt fail. Kollegan fattade inte alls vad som var så kul.. Kanske var det att denna inte visste var Tumblr är, eller Jeff Goldblum eller min översättning som var kass (fast det sista tror jag inte). Eller att vi är olika generationer. Men jag misstänker faktiskt mest att det vart en kulturkrock mellan USA och Jante.. Jag älskar ju denna självbild som hela skämtet bygger på, och detta är ju dessutom ironiskt. Tur jag höll inne med mina andra skämt som är i samma stil, fast värre.

Har ni några skämt som havererat och vad var det som gick fel?
Citera
2013-04-12, 18:40
Medlem
Jag är inte femtio än på ett tag, men det där var inte särskilt kul ändå.

Vad gäller skämt som jag faktiskt tycker är kul, och kanske så kul att jag måste dela med mig av dem så misslyckas det rätt ofta, faktiskt. Förmodligen inte på grund av åldersskillnader, utan för att jag har en ganska udda humor ibland. Men samtidigt kan jag skratta åt samma saker som många andra, givetvis.
Citera
2013-04-12, 18:44
Medlem
notna157s avatar
Den fattade jag inte alls, och har som hoaz ett tag kvar till 50 år. Kan det ha att göra med att jag inte vet vem Jeff Goldblum är?

Många skämt jag hört/läst fungerar oftast inte när jag återberättar. Översättningar blir alltid fel eller så försvinner poängen. En del kräver också att man vet vissa onödiga saker också, kunskaper jag jämfört med vännerna har gott om.
Citera
2013-04-12, 18:48
Medlem
Fantomsmaertas avatar
kan tanka mig att det ar roligt om man ser det i en SNL sketch men fyra bilder med text .. na det var inte sarskilt roligt. om man dessutom bara far det berattat for sig ->
Citera
2013-04-12, 18:57
Medlem
Fogmassas avatar
Okej, jag ska försöka förklara poängen då, men det om något är verkligen att analysera sönder ett skämt.

Alltså, serien är ju upplagd så att man förväntar sig att få svaret på hur efternamnet verkligen ska uttalas som slutpoäng på serien. Men istället säger JG nåt helt oväntat - alltså istället för att svara på frågan (från vad man kan anta är fans, journalister, whatever), så säger han (otroligt självgott) "How dare your speak to me?" Poängen är att diskussionen tas till en helt annan nivå. Svaret på hur namnet uttalas är helt underordnat att JG (ironiskt) utkräver att folk ska ha sjukt mycket respekt för honom, för han är ju en "superkändis", och därför inte ställa frågor till honom.
Citera
2013-04-12, 19:11
Medlem
Alltså den där var ju inte kul nånstans.
Hur gjorde du när du återberättade den? Imiterade du och kliade dig på hakan, eller rabblade du bara upp texten? Tog du med din totalt överflödiga analys?
Citera
2013-04-12, 19:26
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badsituation
Alltså den där var ju inte kul nånstans.
Hur gjorde du när du återberättade den? Imiterade du och kliade dig på hakan, eller rabblade du bara upp texten? Tog du med din totalt överflödiga analys?

Hahaha, nej.. Jag återberättade på samma sätt för båda personerna. Den första fattade, den andra inte. Den mest uppenbara skillnaden mellan dessa personer är åldern.

F.ö. så har posten över 66 000 notes också, så den verkar vara ganska populär.

Men jag börjar också fundera på ifall det bara kan vara så att jag helt enkelt gillar Tumblr mer än andra.
Citera
2013-04-29, 13:34
Medlem
Jag tyckte den var askul, och då kände jag varken till sidan eller personen.
Citera
2013-06-08, 22:40
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag tyckte den var askul, och då kände jag varken till sidan eller personen.

Tack!!!
Citera
2013-06-08, 23:10
Medlem
donaukinds avatar
Handlar tråden om Tumblr eller skämtet? Svintråkigt skämt i varje fall, men är säkert bara jag som har gammalmodig humor

Själv försöker man anpassa mitt tal och mina skämt till personen jag berättar det för. Är det 50+ så är det skämt som går hem hos föräldrarna som gäller, klart man inte berättar såna här skämt för Lasse på jobbet?
Citera
2013-06-11, 00:23
Medlem
Fogmassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donaukind
Handlar tråden om Tumblr eller skämtet? Svintråkigt skämt i varje fall, men är säkert bara jag som har gammalmodig humor

Själv försöker man anpassa mitt tal och mina skämt till personen jag berättar det för. Är det 50+ så är det skämt som går hem hos föräldrarna som gäller, klart man inte berättar såna här skämt för Lasse på jobbet?

Intressant frågeställning om man börjar fundera på saken. Åldras vårt sinne för humor?
Citera
2013-06-11, 01:14
Medlem
Basfrostens avatar
Gillar oväntade ting, tummen upp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto