2013-04-12, 03:38
Medlem
mentometers avatar
När man arbetat i ett företag och fått utbetalt lön men inte företaget deklarerat arbetsgivaravgift och skatt och gjort kontrolluppgifter som man ska göra enligt lag.
Företaget har gått i konkurs eller helt enkelt inte skött inbetalning til Skatteverket vad det gäller skatter etc.

Vad gäller då för privatperson angående skattedeklaration för den enskilde privatpersonen?
Citera
2013-04-12, 04:00
Medlem
kato85s avatar
Låter som en ovanlig företeelse så du bör vända dig till skattekontoret. Förlåt om det är ett dumt svar antar du söker svaret här för att få det snabbt men hade jag varit du skulle jag gått sen säkra vägen och frågat sakkunniga istället..
Citera
2013-04-12, 04:06
Medlem
mentometers avatar
Tänkte att jag vänder mig hit först. Tanken var ju skatteverket, men hur tusan tänker man som privatperson rent ekonomiskt i en sån grej?
Citera
2013-04-12, 04:58
Medlem
sailing-boats avatar
Detta hände mig . Jobbade vad jag trodde (vet fortfarande inte) vitt på ett företag i ca 8 månader.
Fick inte lönespec men pengarna sattes in från deras företagskonto in till mitt konto och jag tjänade totalt under dessa månaderna ca 190 000, men när det var dags för den roliga deklarationen så stod det inget om min inkomst från det stället.
Och tänkte då bara jaja dem har väl glömt skickat in. MEN tiden gick och kunde inte se att dem hade skickat in kontrolluppgift till skatteverket.
Ringde då skatteverket och frågade och dem sa bara kontakta arbetsgivaren för dem kunde inte göra något.
Och det hade jag inte tid med att göra så jag struntade i det och har inte hört någon om det.
Men att ringa skatteverket tror jag är jävligt onödigt. Så mitt tips är att ringa honom om du känner att det är nödvändigt. Annars skit i det
Citera
2013-04-12, 08:50
Medlem
Bongomans avatar
Tyvärr kan Skatteverket få för sig att kräva dig på både arbetsgivaravgifter och källskatt. Systemet är så finurligt utformat att det är du som är ytterst ansvarig att betala in skatterna, inte företaget du jobbar hos. Oseriösa arbetsgivare gör så ibland för att blåsa folk. Har du inte lönespecifikationer antar Skatteverket att du fått ut ersättningen som om du är företagare och behandlar dig som sådan. De är riktigt ruttna.
Citera
2013-04-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mentometer
När man arbetat i ett företag och fått utbetalt lön men inte företaget deklarerat arbetsgivaravgift och skatt och gjort kontrolluppgifter som man ska göra enligt lag.
Företaget har gått i konkurs eller helt enkelt inte skött inbetalning til Skatteverket vad det gäller skatter etc.

Vad gäller då för privatperson angående skattedeklaration för den enskilde privatpersonen?

Din inkomstdeklaration, och alla uppgifter i den, är alltid DITT ansvar. Företag, banker och fack lämnar in kontrolluppgifter för att Skatteverket ska stämma av mot de uppgifter DU lämnar in i DIN deklaration. Det är inte någon annans ansvar bara för att dom ska skicka in en kontrolluppgift.

Om du vet att det saknas löner du fått i de förtryckta uppgifterna i din deklaration måste du komplettera med dom. Att inte uppge alla inkomster i sin deklaration är ett skattebrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in