• 1
  • 2
2013-04-12, 02:03
Medlem
0n0ffs avatar
Vilket land i världen är det minst chans att torska i, alltså där poliser, väktare etc. inte bryr sig vidare mycket utan bara säger åt dig att sluta måla i princip. Finns det ett sådant drömland?

Om man nu skulle torska i detta drömland ändå, vad för straff får man vänta sig?
Citera
2013-04-12, 02:21
Medlem
Axel-Foleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
Vilket land i världen är det minst chans att torska i, alltså där poliser, väktare etc. inte bryr sig vidare mycket utan bara säger åt dig att sluta måla i princip. Finns det ett sådant drömland?

Om man nu skulle torska i detta drömland ändå, vad för straff får man vänta sig?

I Gent, Belgien, så har de "graffiti väggar" som det är tillåtet att klottra på. Det minskade klottret ganska rejält i staden men ökade risken att åka fast om du gjorde det någon annanstans. Men Belgien generellt sett är väldigt milda med dom mot det.
Citera
2013-04-12, 02:33
Medlem
Berlin känns det som..
Citera
2013-04-12, 03:09
Medlem
tripptamins avatar
sydamerikanska länder....
Citera
2013-04-12, 03:15
Medlem
fnackes avatar
Nå ghetto i mexico borde väl funka. Måste vara svårt att hitta en plats som inte är täckt dock!
Citera
2013-04-12, 08:22
Medlem
graffsthlms avatar
I Afrika har jag hört att det är rätt så uppskattat med graff, mest pga de inte känner igen fenomenet. En kompis till mig var i Senegal och körde pieces helt öppet medans han hade en publik på typ 15 ungar, stenlugnt var det ändå.
Citera
2013-04-12, 09:20
Medlem
blabla-s avatar
Berlin stämmer absolut inte. Straffen kanske är lindriga, jag har ingen koll, men man kan inte stå och måla helt öppet på vilken vägg som helst.

I U-länder där man inte är vana vid graffiti kan det ofta uppskattas av lokalbefolkningen och polisen behöver inte nödvändigtvis veta om det är olagligt eller ej. I såna länder kan man annars bara fråga ägaren till väggen om man kan måla och sen köra. Här i Sverige får man ju inte måla om sina väggar på samma sätt.

Det läskiga med såna länder är att rättssystemet oftast inte är att lita på. Så om man nu skulle reta upp en polis så vet man aldrig hur det kan gå, därför blir ju frågan lite komplex.
Citera
2013-04-12, 09:27
Medlem
M.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Berlin känns det som..

Den bilden av Berlin stämmer inte helt. Jag skulle satsa på Sydamerika eller Afrika!
Citera
2013-04-12, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.Stanfield
Den bilden av Berlin stämmer inte helt. Jag skulle satsa på Sydamerika eller Afrika!
Är inne på samma spår vad det gäller Sydamerika, då på ställen som är lite mer "country" - t.ex. Kuba skall ju till vissa delar vara rätt öppna för graffiti. I Afrika skulle det säkert också fungera, ju fattigare ett ställe är desto mindre bryr de sig om t.ex. graffiti, men vad det gäller Afrika så tror jag att politiskt styre också spelar stor roll. Det finns nog en del ställen i Asien där polisen skulle se mellan fingrarna men det är nog inget man skall utgå ifrån att dem gör. Länderna i Sydamerika, Afrika och Asien skiljer sig trots allt väldigt mycket från varandra på många sätt.
Citera
2013-04-12, 12:22
Medlem
fettjamenvissts avatar
Men för fan.. nu blir jag arg.
Chans - positivt tex. chans att vinna på lotto
Risk - Negativt tex. Risk att åka fast
Citera
2013-04-12, 15:48
Medlem
graffdatshits avatar
jag såg en dokumentär som gick på 1an eller 2an för några månader som handlade om en fransk writer som reste runt i världen och träffade lokalt kända målare och målade med dom, i ett avsnitt så åkte han och någon mer ut till någon ö utanför brazilien och målade på folks hus vilket dom uppskattade väldigt mycket,

så jag skulle gissa på en fattig liten ö utanför sao paolo
Citera
2013-04-12, 19:27
Medlem
PeaceLifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
jag såg en dokumentär som gick på 1an eller 2an för några månader som handlade om en fransk writer som reste runt i världen och träffade lokalt kända målare och målade med dom, i ett avsnitt så åkte han och någon mer ut till någon ö utanför brazilien och målade på folks hus vilket dom uppskattade väldigt mycket,

så jag skulle gissa på en fattig liten ö utanför sao paolo

Sjukt bra serie!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här