Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-04-11, 23:51
Medlem
Tjena! Har en hyfsat ny dator och har börjat få lite problem med den nu. När jag spelar t.ex. LoL (League of Legends) så typ mitt i ett game så blir skärmen helt "svart med en massa sträck, gula/gröna/blåa (kvittar nog men aja) Sitter samtidigt i skype och när skärmen blir så då hör jag fortfarande mina polare och kan fortfarande prata med dom....Så vettefan vad det är..Har också testat att köra på med min skärm inkopplad och min tv, så när de hände så kollade jag på min tv och då blev den skärmen också svart. Har testat o vänta men inget händer när skärmen blir sådan. Så måste starta om datorn, men det är ju inte en riktig "bluescreen" för då stängs ju hela datorn av (typ) ehm.. Efter detta händer så öppnade jag datorn och damma den. Men har inte hjälpt. Antar att det är mitt grafikkort? Sedan några dagar sedan så har datorn börjat låta helt plötsligt i 30-50 sekunder så är det någon fläkt som ökar som fan, och sen blir det ett konstigt ljud med som låter som om man har en sladd på fläkten...(detta händer varanan dag)Och detta ljud låter som de kommer från mitt nätag..Har öppnat datorn och kollat alla fläktar jag kan komma åt och kollat så ingen sladd är nära eller kan komma in i någon fläkt..Men har inte kollat nätagget, vilket jag tror de är som gör ljudet. Ringde även till komplett där jag beställde min dator, han sa att jag skulle testa o låna ett grafikkort och se om de händer igen. Men har ingen som jag låna av så blir lite svårt...Och att om jag skulle skicka in grafikkortet t.ex. och de nu inte är de som de är fel på så skulle jag få en avgift på 200 kr för att dom kolla på de o shit...Ursäkta för all text men vill verkligen veta om någon har någon aning om vad som kan vara fel! Har också funderat på o testa något program som maxar sina grafikkort/proccessorn ? Men har ingen aning om vilka program man ska köra osv.. Här är min dator:
http://www.komplett.se/k/shoplist.as...1-37F1D5320425

Tack på förhand!
Citera
2013-04-12, 00:49
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd - PC: Grafikkort -> Hårdvara

//Mod
Citera
2013-04-12, 01:11
Medlem
ikeross avatar
Uppdatera grafikkortsdrivrutinen.
Citera
2013-04-12, 09:41
Medlem
Sulle82s avatar
Det är så mycket tjafs kring om att AMD grejer är bra och prisvärda här har alla ett typiskt problem!!

Det låter som överhettning det som kan låta i datorn som du beskriver är grafik kortets kylar system.

Ladda ner detta program som heter HWMonitor och försök att ha koll på hur det ser ut med värmen i datorn.

http://www.cpuid.com/softwares.html
Citera
2013-04-12, 11:37
Medlem
Har dom senaste drivrutinerna! Ursäkta om tråden är på fel ställer, ska testa de programmet! Tack Återkommer snarast med mer info =)
Citera
2013-04-12, 12:54
Medlem
Här är en bild från programmet : http://i.imgur.com/RmJt99A.png
Tog bilden när jag inte belasta datorn alls. Vet inte om jag skrev detta innan, men jag har aldrig fått en " bluescreen " när jag inte lirat, så händer bara när jag kör lol/bf3. Sedan på bilden så är de en fläkt som är på 99% är detta normalt ? Har också ställt in automatisk fläkthastighet på mitt grafikkort.
Vill ni ha en bild när jag lirar också ?
Citera
2013-04-12, 12:56
Medlem
TinFoilHats avatar
Se till att din dator stannar på BSOD istället för att starta om. Då kan du få fram lite mer info enklare genom att skriva av felkoderna och leta info på internetz om problemet. Du borde dock iofs kunna hitta samma info genom att kolla igenom systemloggarna men det kanske är överkurs?

Efter som det låg en Win7-skiva i din order så får du denna länk:
http://pcsupport.about.com/od/window...-windows-7.htm
Citera
2013-04-12, 13:02
Medlem
Är inte så insatt i datorer när de krånglar osv..:P Kollar länken nu, kan du se om de var något som inte stämde på bilden jag skicka ? Tack!
Citera
2013-04-12, 13:19
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tengaz
Är inte så insatt i datorer när de krånglar osv..:P Kollar länken nu, kan du se om de var något som inte stämde på bilden jag skicka ? Tack!

Finns ett till program som heter Prime95 som stresstestar datorn då du kan se hur fläktarna går upp under tiden programmet stressar datorn.
Citera
2013-04-12, 13:25
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Finns ett till program som heter Prime95 som stresstestar datorn då du kan se hur fläktarna går upp under tiden programmet stressar datorn.

Stressar processor och RAM, ej grafikkort.
Citera
2013-04-12, 13:27
Medlem
Sulle82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Stressar processor och RAM, ej grafikkort.

Jo det e sant.
Vad hette programmet som testade grafik kortet 3dmark nånting eller?

Edit: Hittade denna http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/
Senast redigerad av Sulle82 2013-04-12 kl. 13:33.
Citera
2013-04-12, 14:05
Medlem
Ladda hem de FurMark det du länka sist, och gjorde ett test, men den går ju upp på 78* C..
Stängde av de igen, vill inte paja något, 78* C är väl ganska mycket ? :O
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in