2013-04-20, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Jag lade av med rökat för ca 2 år sedan efter ett dagligt brukande i 18 år. Det viktigaste för mig i att klara av att inte falla tbx i skiten var att minnas hur dåligt det fick mig att må i slutet av karriären. Sen som fler skrivit så får du tyvärr sluta umgås med dina gamla "polare" som fortsätter för annars går det aldrig (99%) att stå emot för finns skiten i närheten så åker en holk ner om man är oförsiktig.

Hoppas verkligen du klarar av det och känner du suget tänk på ångesten så räcker det som morot.

Må väl
Helvete det måste ju varit en av de värsta upplevelserna i ditt liv? Alltså 18 år..shiiit hatten av för dig! Ja jag vet för det ända vi har haft gemensamt är ju drogerna. Men har alltid varit en ensamvarg så det ska nog inte vara några problem Men jag har faktiskt fuskat, jag har tagit mogadon på kvällen 1 timme innan jag ska sova så jag klarar av att somna. Men tänker inte röra det ikväll för har ingen tid att passa imorgon.
Citera
2013-04-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ravnat
Trappa ner eller kör CT. För att lyckas så måste du aktivera dig, hitta på saker att göra, hoppa på en utbildning, jobba hårt, lära dig något nytt etc annars får man lätt tråkigt och faller lätt tillbaka.
Disciplinerad meditation kan hjälpa i uttråkade stunder.
CT? Ja jag går i skolan och ska plugga vidare sen efter hösten så jag får en grundskolekompetens och sen hade jag tänkt börja plugga medicin på högskola.
Citera
2013-04-20, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Faran är att du måste berätta för dina nära och kära varför du kommer vara vansinnigt arg, stressad, skakig, paranoid, tokig och stissig i några veckor. Vet dom om anledningen så borde de kunna sitta med dig under dessa veckor och stötta o ta hand om dig.

Jag tycker du är så jävla duktig som tagit detta steg, oerhört stolt över dig ska du veta! Detta steg är det svåraste steget du kan ta i livet...att erkänna att du är nere i cbträsket och måste sluta. Majoriteten av dessa rökare kommer aldrig komma till det kliv du gjort.
Jag har pratat om det med min mamma och vi sitter och snackar framför TVn varje kväll Ja iaf ett av de svårare stegen, men jag har som sagt fuskat och tar mogadon så att jag kan somna och komma upp på morgonen för har skolan att tänka på. Jag använder det dock inte i berusnings syfte och har inget sug av det överhuvudtaget, som sagt tar det för att kunna somna direkt så jag slipper sömnlösa nätter vilket leder till att jag skippar skolan.
Citera
2013-04-20, 12:43
Medlem
Jag är helt tvärtom jag får ett större sömnbehov när jag tar uppehåll och somnar mycket snabbare. Jag har dock aldrig rökt av den anledningen att jag har sömnbesvär, har alltid haft lätt för att somna. Får heller inga av dem andra symptomen du ratar upp. Får minskad aptit 2-3 dagar men thats it. Jag tror allt sitter i huvudet, sluta föda dina tankar om din cannabis abstinens så kommer det kännas mycket lättare. Låter ju som vissa pratar om en opiat abstinens.
Citera
2013-04-20, 14:12
Medlem
Dinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knockaround
Jag är helt tvärtom jag får ett större sömnbehov när jag tar uppehåll och somnar mycket snabbare. Jag har dock aldrig rökt av den anledningen att jag har sömnbesvär, har alltid haft lätt för att somna. Får heller inga av dem andra symptomen du ratar upp. Får minskad aptit 2-3 dagar men thats it. Jag tror allt sitter i huvudet, sluta föda dina tankar om din cannabis abstinens så kommer det kännas mycket lättare. Låter ju som vissa pratar om en opiat abstinens.

Håller helt med dig röker jag en "godnattis" så blir det för intensivt och jag kan inte sova förutom när ruset har lagt sig.
Citera
2013-04-22, 04:22
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knockaround
Här kan jag klart säga att du har fel. Personligen känner jag igen och känner till dom yttringar som man får när man slutar tvärt med cannabis; svårt att sova, svettningar och lättirritabilitet. Detta är klassiska "avtändningssymtom" från cannabis och många känner av dom. Och framförallt då man slutat tvärt med cannabis och i synnerhet då man rökt mycket och dagligen. Det är inget som "sitter i huvudet" utan högst påtagliga sympton. MEN, om man inte puffar mycket och varje dag märker man inte av detta vid uppehåll, och jag gissar att du talar utifrån dina erfarenheter och att du håller ditt cannabisbruk på en måttlig nivå och därför inte märker speciellt mycket då du tar uppehåll.
Senast redigerad av Bdonk 2013-04-22 kl. 04:26.
Citera
2013-04-22, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunners007
Jag har pratat om det med min mamma och vi sitter och snackar framför TVn varje kväll Ja iaf ett av de svårare stegen, men jag har som sagt fuskat och tar mogadon så att jag kan somna och komma upp på morgonen för har skolan att tänka på. Jag använder det dock inte i berusnings syfte och har inget sug av det överhuvudtaget, som sagt tar det för att kunna somna direkt så jag slipper sömnlösa nätter vilket leder till att jag skippar skolan.

Jättebra!! Du har kommit riktigt bra igång nu, ge inte upp. Mycket är vunnet när du erkänner för dig själv att du är illa ute.

Vissa piller är bra att använda för att klara sig ur cb då dessa piller är lagliga (om du har recept då) och de är nedtrappningsbara.

Du tar dom inte i russyfte så då anser jag inte att det är ett problem
Citera
2013-04-22, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Jättebra!! Du har kommit riktigt bra igång nu, ge inte upp. Mycket är vunnet när du erkänner för dig själv att du är illa ute.

Vissa piller är bra att använda för att klara sig ur cb då dessa piller är lagliga (om du har recept då) och de är nedtrappningsbara.

Du tar dom inte i russyfte så då anser jag inte att det är ett problem

Att erkänna för sig själv är viktigt.

Men att byta ut cannabis mot receptmediciner är ren idioti, om man inte lider av psykisk ohälsa. Låt det gå ett tag, lägg inte på flera beroenden - vilket är risken.

Bensodiazapiner, opiater, centralstimulanter, antidepp - alla är grovt beroendeframkallande (ÄVEN i medicinska doser under läkarkontroller) och du lär ha mycket svårare att sluta med dem sen. Enda är att du får dem utskrivet, dock inte för alltid(gäller endast vissa) - blir du beroende lär läkaren inte vilja skriva ut mer. Vad gör man då? givetvis återgår till sitt gamla mönster med cannabis. Dessutom så är personlighetsförändringarna bra mycket värre av ångestdämpande, antidepp eller antipsykotika än av cannabis.

Men är man försiktig, tar det läkaren skriver ut (om inte läkaren är en idiot och skriver ut massa rusdoser) och funderar på att trappa ner. Samtidigt måste man ha andra planer, sysselsättning i livet, att sitta och vänta ut tiden kommer definitivt att göra det svårt att inte tända en spliff.
Citera
2013-04-22, 08:06
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
De är inte din onda cirkel som är boven i dramat, utan jag skulle snarare säga att det är ditt undermedvetna som plågar dig, du använder alltså cannabis som själv medicinering emot något underliggande, tex en depprision igenom att din bror gick bort. Det är inte konstigt att du inte kan sluta om cannabisen är medicinen emot det underliggande eller hur? det du behöver är terapi för det som hänt, eller så ska du fixa något anti depprisivt, bearbeta allt som hänt. För det är inte svårt att sluta röka cannabis serriöst, det är lättare att bryta ett cannabis beroende en tex "nikotin"

Det är mer en bara drogen iaf som är problemet, fast det är ju enklare att skylla alla sina problem på en drog lr hur? börja bearbeta dig själv först o främst i stället.

Att sluta röka på är nog med terapi. Det kommer tvinga honom att bli aktiv och ta tag i sitt liv. Har man ett jobb och ett socialt liv mår man bättre med sig själv än om man bara sitter hemma och röker på.

Att han hamnade in i denna situationen p.g.a. sin brorsas död är förståeligt, men cannabis gör en passiv. Idag handlar ångesten förmodligen till lika stor del om att han nånstans inser att han slösar bort sitt liv istället för att göra något meningsfullt.

Till TS; Radera telefonnr till dina pushers i telefonen. Flytta om nödvändigt till en annan ort. Börja ett nytt liv. Alla nuförtiden tror att de behöver terapi och att livet är så jävla hårt för dem. Bullshit. Döden har folk fått hantera i alla tider. Att bli helt pacificerad p.g.a. bortgång är en lyx bara människor i det moderna samhället kan unna sig utan att det har konsekvenser.
Citera
2013-04-22, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heyhey1
Att erkänna för sig själv är viktigt.

Men att byta ut cannabis mot receptmediciner är ren idioti, om man inte lider av psykisk ohälsa. Låt det gå ett tag, lägg inte på flera beroenden - vilket är risken.

Bensodiazapiner, opiater, centralstimulanter, antidepp - alla är grovt beroendeframkallande (ÄVEN i medicinska doser under läkarkontroller) och du lär ha mycket svårare att sluta med dem sen. Enda är att du får dem utskrivet, dock inte för alltid(gäller endast vissa) - blir du beroende lär läkaren inte vilja skriva ut mer. Vad gör man då? givetvis återgår till sitt gamla mönster med cannabis. Dessutom så är personlighetsförändringarna bra mycket värre av ångestdämpande, antidepp eller antipsykotika än av cannabis.

Men är man försiktig, tar det läkaren skriver ut (om inte läkaren är en idiot och skriver ut massa rusdoser) och funderar på att trappa ner. Samtidigt måste man ha andra planer, sysselsättning i livet, att sitta och vänta ut tiden kommer definitivt att göra det svårt att inte tända en spliff.

Ja det är inte bra att påbörja ett beroende av en annan drog så klart, men jag tänkte liksom att det var kontrollerat och att det absolut inte används till rus. För då har man ju bara bytt.
Citera
2013-04-26, 20:31
Medlem
nosferatuzens avatar
Det stör mig lite hur vissa kan säga att CB avtändning är "löjligt" eller "inget speciellt".
För när jag lägger ner tvärt efter några månaders rökning (varje kväll) så mår jag piss i ca en vecka, kanske lite till.
Då är min kropp LÖJLIGT orolig, stressad i bröstet och har total sömnbrist. Detta påverkar mig väldigt negativt och gör det svårt att gå till jobbet och bete sig som om allting vore en vanlig dag lixom.

Jag har tänt av från sub, benso och alkohol för några år sen och detta är helt klart den snällaste varianten att tända av från såklart men att påstå att det är lätt att ta sig igenom är en lögn.

Hoppas allt går bra TS. Bra att du väljer att gå framåt och lägga CB't bakom dig.
Citera
2013-04-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatuzen
Det stör mig lite hur vissa kan säga att CB avtändning är "löjligt" eller "inget speciellt".
För när jag lägger ner tvärt efter några månaders rökning (varje kväll) så mår jag piss i ca en vecka, kanske lite till.
Då är min kropp LÖJLIGT orolig, stressad i bröstet och har total sömnbrist. Detta påverkar mig väldigt negativt och gör det svårt att gå till jobbet och bete sig som om allting vore en vanlig dag lixom.

Jag har tänt av från sub, benso och alkohol för några år sen och detta är helt klart den snällaste varianten att tända av från såklart men att påstå att det är lätt att ta sig igenom är en lögn.

Hoppas allt går bra TS. Bra att du väljer att gå framåt och lägga CB't bakom dig.
Det är inte en lögn. Det är individuellt helt enkelt. Jag påstår utifrån mina egna subjektiva upplevelser att en avtändning på cannabis är löjligt enkel. Jag har rökt dagligen i perioder flera år och får inga sömnsvårigheter eller svettningar som många talar om när jag lägger ner. Det jag märker när jag tar uppehåll är att min mage inte riktigt hänger med, men det ger med sig efter ett par dagar.
Senast redigerad av Knockaround 2013-04-29 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in