2013-04-11, 16:12
Medlem
Hej, jag är en kille på 21 år och har rökt cannabis med jämna mellanrum sen jag var 13 år.

De 3 senaste åren (sedan min bror gick bort av en överdos) har jag rökt cannabis dagligen och det är i princip det ända jag gjort. Bara suttit vid datorn och kollat tv och rökt, jag har kommit in i en ond spiral och jag orkar verkligen inte röka längre för det är i princip det ända jag lever för.

Jag är deprimerad pga av att jag röker, när jag inte röker känner jag mig helt ok men det har blivit en vana att röka så jag röker ändå.

Jag hade behövt några råd i hur man kan sluta med detta och finns det några faror i att sluta? Tacksam för alla råd!
Citera
2013-04-11, 16:24
Medlem
För det första finns det inga direkta faror förknippat med avslutat långvarigt cannabisbruk, du får med andra ord ingen abstinens på det sättet som vid t.ex. ett avslutat herionbruk. Du kommer möjligtvis att få mindre effekter i form av sömnlöshet och sämre humör samt svettningar. Dessa symptom går över på mellan 2 till 4 veckor skulle jag säga, kan variera ganska mycket beroende på hur länge personen rökt, graden av aktivitet(träning) osv.

Mina tips är väl att du hittar något annat du kan göra. Hitta någon sport eller förening som håller på med något du tycker är kul. Detta för att få något annat att tänka på. Ta och se om du kan starta någon ny hobby eller börja träna. Träningen hjälper också mot depression och ger dig en fin dos endorfiner som får dig att må gott, blir som ett substitut för cannabis på sätt och vis. Skulle rekommendera konditionsträning till att börja med.

Nu vet jag inte om du är sysslolös eller har jobb, men om du inte har något jobb så borde du försöka hitta ett(finns massa tips överallt på hur man ska gå tillväga här). Detta för att få ännu en sak att fokusera på utöver ditt avslutade cannabisbruk och depression. Om du mår riktigt dåligt rekommenderar jag att du tar kontakt med en psykolog eller terapeut av något slag, du bör dock inte prata om ditt cannabisbruk(om du inte litar på psykologen/terapeuten till 100%) då det finns exempel på när dessa då krävt att man ska till behandlingshem och annat jobbigt. Här vill jag dock tillägga att om du försöker och försöker men misslyckas med att lägga av så borde du ta kontakt med någon som inriktar sig på beroende-och missbruksvård så du kan få professionell hjälp.

Sist skulle jag vilja säga lycka till, hoppas det löser sig!
Citera
2013-04-11, 17:29
Medlem
Du kommer troligast att känna dig jävligt slö och efterbliven i skallen de 2-3 första dagarna sen ska du nog se att det bara blir lättare och lättare att ta avstånd från weed . Ju längre uppehåll/du slutar desto bättre tror jag du kommer känna dig så ge inte upp för lätt.
Citera
2013-04-11, 18:14
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunners007
Hej, jag är en kille på 21 år och har rökt cannabis med jämna mellanrum sen jag var 13 år.

De 3 senaste åren (sedan min bror gick bort av en överdos) har jag rökt cannabis dagligen och det är i princip det ända jag gjort. Bara suttit vid datorn och kollat tv och rökt, jag har kommit in i en ond spiral och jag orkar verkligen inte röka längre för det är i princip det ända jag lever för.

Jag är deprimerad pga av att jag röker, när jag inte röker känner jag mig helt ok men det har blivit en vana att röka så jag röker ändå.

Jag hade behövt några råd i hur man kan sluta med detta och finns det några faror i att sluta? Tacksam för alla råd!

De är inte din onda cirkel som är boven i dramat, utan jag skulle snarare säga att det är ditt undermedvetna som plågar dig, du använder alltså cannabis som själv medicinering emot något underliggande, tex en depprision igenom att din bror gick bort. Det är inte konstigt att du inte kan sluta om cannabisen är medicinen emot det underliggande eller hur? det du behöver är terapi för det som hänt, eller så ska du fixa något anti depprisivt, bearbeta allt som hänt. För det är inte svårt att sluta röka cannabis serriöst, det är lättare att bryta ett cannabis beroende en tex "nikotin"

Det är mer en bara drogen iaf som är problemet, fast det är ju enklare att skylla alla sina problem på en drog lr hur? börja bearbeta dig själv först o främst i stället.
Citera
2013-04-11, 18:34
Medlem
Dinks avatar
Att använda droger för att fly från verkligheten gör bara att man mår sämre, med det menar jag att du kommer bara må bättre om du slutar.

Det första du behöver göra är att du sätter fan på att du ska sluta, utan en sådan inställning kan du lika gärna ge upp redan nu. Motivera dig själv.

Den första månaden kommer vara allra jobbigast speciellt den 3:e veckan. Det du behöver göra är att aktivera dig, träning är absolut den bästa lösningen för att du kommer slita på kroppen och somna gott på nätterna istället för en holk. Träningen kommer att hjälpa dig få ut cannabisen snabbare ur kroppen samt din hälsa kommer vara i topp, bara positivt eller hur?

Om du ska försöka sysselsätta dig med saker du har gjort när du är påverkad som tex spela spel, titta på film osv så kommer du finna det ytterst tråkigt för du är inte van att njuta av sånt när du är nykter så strunta i det i början.

Var med vänner och familj dela med dig vad du känner hur du mår stöd från människor<3 är det bästa tro mig.
Citera
2013-04-11, 19:03
Moderator
kvm3s avatar
Cannabis --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2013-04-11, 19:15
Medlem
Tack så mycket för alla bra råd. Jag säger inte att cannabis är boven i dramat, jag vet om att det är jag själv som är den riktiga boven. Men när jag röker hela dagarna så kommer jag in i en förlorad verklighet och det gör mig verkligen passiv och känner att ingenting har någon mening längre.

Jag ska börja träna nu om några dagar för min kropp mår inte som bäst just nu, och jag ska börja spela fotboll nu igen har jag tänkt mig. Jag har även tänkt lämna in en remiss så jag får prata med någon psykolog om mina övriga problem så att jag kommer till ro med min själ.

Idag är det andre dagen utan cannabis och jag känner mig väldigt seg i huvudet ja, jag var även nära att få en panik ångestattack för en timme sedan men jag kom väldigt lindrigt undan. Jag ska försöka inte tänka på det så mycket och försöka njuta av att jag fortfarande lever efter alla andra missbruk (fentanyl, tramadol och olika slags benso preparat)
Citera
2013-04-12, 03:04
Medlem
Mommejrs avatar
Citat:
Tack så mycket för alla bra råd. Jag säger inte att cannabis är boven i dramat, jag vet om att det är jag själv som är den riktiga boven. Men när jag röker hela dagarna så kommer jag in i en förlorad verklighet och det gör mig verkligen passiv och känner att ingenting har någon mening längre.

Jag ska börja träna nu om några dagar för min kropp mår inte som bäst just nu, och jag ska börja spela fotboll nu igen har jag tänkt mig. Jag har även tänkt lämna in en remiss så jag får prata med någon psykolog om mina övriga problem så att jag kommer till ro med min själ.

Idag är det andre dagen utan cannabis och jag känner mig väldigt seg i huvudet ja, jag var även nära att få en panik ångestattack för en timme sedan men jag kom väldigt lindrigt undan. Jag ska försöka inte tänka på det så mycket och försöka njuta av att jag fortfarande lever efter alla andra missbruk (fentanyl, tramadol och olika slags benso preparat)

Bara köra på, lycka till!
Citera
2013-04-12, 13:04
Medlem
Tack så mkt Är det vanligt att man har ont i magen och bajsar löst de första dagarna?
Citera
2013-04-12, 13:12
Medlem
Citat:
Tack så mkt Är det vanligt att man har ont i magen och bajsar löst de första dagarna?
Cannabis påverkar matsmältningen (sök på cannabis + gastrointestinal effects el dyl) så det låter inte osannolikt. Särskilt om man rökt kopiösa mängder under en lång tid och sedan slutar tvärt. Obehagligt klara drömmar under natten och rastlöshet är typiskt under uppehållets första dagar men går över så fort kroppen vant sig av vid att ha THC i blodet. En "avtändning" på cannabis är ingen avtändning alls - den största risken är uttråkning.
Citera
2013-04-12, 13:16
Medlem
Okej tack för svaret
Citera
2013-04-12, 13:45
Medlem
Skartaks avatar
Gå ut och gå, spring, cykla eller vadfan som helst, viktigaste är att du hittar på något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in