• 1
  • 2
2013-04-11, 14:16
Medlem
Har nyligen börjat köra lite cardio, och föredrar att cykla p.g.a plattfothet. Just nu cyklar jag ca 24km/timme (brukar cykla 45min-1h) på gymmet.

Ni som också brukar köra denna motionsform vad ligger ni på och vad ska man aima mot?
Citera
2013-04-11, 14:44
Medlem
Jag cyklar ju visserligen inte på gymmet utan ute i "vildmarken" så det är ju backigt och liknande. Men jag brukar cykla 3-4 mil åt gången, normalt sett runt 30 km/h (har en väldig bra cykel).

Jag har hastighetsmätare och allt sådant på cykeln så jag vet hastigheten/sträcka/tiden m.m.

Kommer ihåg att jag tävlade mot brorsan för ett år sedan eller så, han tog mopeden och han skulle hålla 30 så mycket han kunde, vi körde strax över 2,5 mil och jag vann med ungefär 1 km
Citera
2013-04-11, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Namemelater
Jag cyklar ju visserligen inte på gymmet utan ute i "vildmarken" så det är ju backigt och liknande. Men jag brukar cykla 3-4 mil åt gången, normalt sett runt 30 km/h (har en väldig bra cykel).

Jag har hastighetsmätare och allt sådant på cykeln så jag vet hastigheten/sträcka/tiden m.m.

Kommer ihåg att jag tävlade mot brorsan för ett år sedan eller så, han tog mopeden och han skulle hålla 30 så mycket han kunde, vi körde strax över 2,5 mil och jag vann med ungefär 1 km

Jag bor i Thailand för tillfället och här är det för varmt för mig att cykla utomhus, men har fått smak för detta med cykling tror jag, så när jag flyttat tillbaka till Sverige om en månad ska jag nog fan ta och köpa mig en hyffsad cykel och börja cykla lite mer seriöst=) Kul att ha hittat ett motionsform som jag inte får ont av.

Men 30km/h är det "Normal" hastighet eller är det någon bara vana cyklister pallar med att hålla under?
Citera
2013-04-11, 15:14
Medlem
SiSeniors avatar
Jag cyklar utomhus 2-3ggr i veckan. Brukar ligga på 32-35km/t som snitthastighet undra några timmar. Vad det ger mig för sträcka per timme får du gärna räkna ut.
Citera
2013-04-11, 15:17
Medlem
Brukar vara runt ca 26km (Brukar dock sällan träna i en timme.) men förstår inte varför det är intressant att veta hur fort andra cyklar?
Det beror ju på vad man har för cykel, vilken form man är i och hur terrängen ser ut mm.
Senast redigerad av BallaRune 2013-04-11 kl. 15:20.
Citera
2013-04-12, 23:58
Medlem
Millediablos avatar
Helt ointressant med hastighet inomhus. Kadens (trampvarv) är mer intressant samt tid på cykeln. Kör RPM pass på 100-120 kadens i 20 min på lätt belastning (håll varvtal eller sänk belastn.) tekniken ska köras utan att skinkorna lämnar sadeln. Det är kardioträningen det. Kolla även Tacx hemsida för fler övningar.
Citera
2013-04-13, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Jag cyklar utomhus 2-3ggr i veckan. Brukar ligga på 32-35km/t som snitthastighet undra några timmar. Vad det ger mig för sträcka per timme får du gärna räkna ut.

Men om du ligger på en hastighet av 32-35 km/h så är det ju 32-35 km du cyklar på en timma. Är väl inget att räkna ut?
Citera
2013-04-13, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Helt ointressant med hastighet inomhus. Kadens (trampvarv) är mer intressant samt tid på cykeln. Kör RPM pass på 100-120 kadens i 20 min på lätt belastning (håll varvtal eller sänk belastn.) tekniken ska köras utan att skinkorna lämnar sadeln. Det är kardioträningen det. Kolla även Tacx hemsida för fler övningar.

Okej jag brukar ligga mellan 90-110 RPM på ganska lätt belastning (nivå 7-10 men det säger väl inte så mkt) , i 40-45 minuter när jag kör på motionscykeln på gymmet, senast hann jag ganska exakt 20km på 45 minuter. Läste något om "naturlig kadens", hur kommer man fram till den, eller hur vet man vad som är optimalt för en själv? Har bara motionscyklat i tre veckor nu.
Citera
2013-04-13, 05:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vekk
Men om du ligger på en hastighet av 32-35 km/h så är det ju 32-35 km du cyklar på en timma. Är väl inget att räkna ut?

Tror han var ironisk:P
Citera
2013-04-13, 09:01
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vekk

Ironin är svår ibland
Citera
2013-04-13, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ironin är svår ibland

Jag tänkte väl nästan att du inte kunde vara så dum :P
Citera
2013-04-13, 13:15
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerbsandInk
Har nyligen börjat köra lite cardio, och föredrar att cykla p.g.a plattfothet. Just nu cyklar jag ca 24km/timme (brukar cykla 45min-1h) på gymmet.

Ni som också brukar köra denna motionsform vad ligger ni på och vad ska man aima mot?

Beror ju vad dom har för cyklar på gymmet men hastigheten brukar stämma ganska dåligt om man jämför med riktiga cyklar enligt min erfarenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in