2023-06-16, 15:57
Medlem
Varför skulle du inte hata Ryssland?
Är inte Rysslands högsta mål att væra hatat?
För att bli hatad måste man mobba, hota och använda ogrundat våld – är det inte det Ryssland gör?
Varför vill inte de tidigare vasallstaterna af Ryssland i Östeuropa bli ryska vasallstater igen?
Går inte allt som Ryssland vill?
Citera
2023-06-16, 19:01
Medlem
Vi hatar väl inte Ryssland eller ryssar men den genomkorrupta och fascistiska statsledningen som terrorbombar en europeisk stat.
Sen kan man väl förakta det ryska folket som kröker rygg, dricker vodka och finner sig i en misär där unga män tvångsutskrivs och dödas i ett orättfärdigt terrorkrig och eliten berikar sig.
Citera
2023-06-16, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Ok nu har jag inte lagt ner så mycket energi på historia och är inte så påläst när det gäller krig mellan Sverige och Ryssland.
Men tycker ni endå inte att det är fel att vi målar ut Ryssen som en fiende eller ett hot när dom varken har varit det de närmsta 30 åren eller i dagsläget..

Man ser ju vad som har hänt med typ USA där Araben alltid har varit utmålad som boven i tex media och filmer vilket leder till att alla Amerikaner hatar Araben vilket som det ingår i naturen...
Du kan läsa på om Poltava. Då var det Sverige som härjade i Ukraina mot ryssarna. Kanske det är något som påverkar även nutiden?!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Slaget_vid_Poltava
Citera
2023-06-16, 19:12
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Du kan läsa på om Poltava. Då var det Sverige som härjade i Ukraina mot ryssarna. Kanske det är något som påverkar även nutiden?!

Slaget vid Poltava var en del av det Stora Nordiska Kriget 1700-1721, som bröt ut därför att Ryssland, Danmark och Sachsen/Polen bildade en angreppsallians och förklarade krig mot Sverige.

Alltså ytterligare ett i raden av alla exempel där Ryssland varit ett direkt hot mot Sverige.
Citera
2023-06-16, 19:16
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE

Ett krig som Ryssland startade och där Sverige såg en möjlighet att bryta loss Ukraina från det ryska styret.

Det var ju bra att du tog upp detta, för historien verkar ju upprepa sig nu. Ukraina vill närma sig väst och hamna under de normer och regler som gäller inom EU och NATO.

Detta är helt enkelt för att det objektivt sett är till fördel för Republiken Ukraina.

Så läs gärna på om det s k Holodomor istället.
Citera
2023-06-16, 19:42
Medlem
Vi må hata Ryssland av historiska och globalpolitiska skäl väl redogjorda för här ovan, men jag måste tillägga att det inte betyder att vi hatar ryssar. Jag har verkligen gillat alla ryssar jag blivit närmare bekant med och en jag gick på samma internat som är fortfarande en av mina bästa vänner, även om vi sällan ses numera. Ryska män är som finnar fast ännu hårdare, ännu rakare och ännu galnare. Ryska kvinnor är stenhårda med askön humor och självironi. De är också balnd de största kattälskare jag stött på i världen, slår turkarna med hästlängder.
Citera
2023-06-16, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane
Vi må hata Ryssland av historiska och globalpolitiska skäl väl redogjorda för här ovan, men jag måste tillägga att det inte betyder att vi hatar ryssar. Jag har verkligen gillat alla ryssar jag blivit närmare bekant med och en jag gick på samma internat som är fortfarande en av mina bästa vänner, även om vi sällan ses numera. Ryska män är som finnar fast ännu hårdare, ännu rakare och ännu galnare. Ryska kvinnor är stenhårda med askön humor och självironi. De är också balnd de största kattälskare jag stött på i världen, slår turkarna med hästlängder.

Ja precis. Ryska folket som sådant, det är inget större fel med dom... Men de har haft otur med sina regimer...
Det hela blir väldigt tydligt åskådliggjort i krigssituationer, tex ww2 och faktiskt, här i kriget mot Ukraina..
Med en hygglig befälhavande officer uppförde sig manskapet hyggligt, ja godmodigt, även mot fångar.
Klart mera godmodigt än tex nazityska vakter mot SINA fångar.

Men med en officer som var ett as, ja då kunde manskapet uppföra sig som as. Då kunde de våldta å plundra friskt och inte alls enbart tyskar...

Det är inte bara jag som har gjort dylika iakttagelser. Jag har sett även andra skriva så utifrån det de upplevt, sett hört läst.
Citera
2023-06-17, 03:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hahahohoyrsovane

Ukrainska soldater slåss bra också. De vet vad de vill och det är inte samma som Ryssland vill.
Citera
2023-06-17, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sulle82
Jaa som tråden säger...

Vad har vi Svenskar emot Ryssar egentligen varför har vi en sån Ryssfobi i detta land.
Så fort Ryssland gör nånting så ska det kopplas till Sverige.

Ryssland rustar upp sin militär ja då fan ska Sverige spendera tusentals kronor för att rusta upp här i Sverige.

Dagens Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/an...cle16579866.ab

Varför skall vi vara rädda?? Varför ska vi ens behöva tänka att vi är chanslösa mot Ryssland??
Jag har gjort min värnplikt och alla våra övningar var motståndaren Ryssland...
I ett av övningarna var vi kidnappade och bundna med ögonbindel där våra befäl låtsades vara Ryssar...?

5 av 10 artiklar som kommer upp i Aftonbladet som handlar om Rysslands militär slutar med att vi känner oss hotade här i Sverige vilket jag inte förstår mig på.

Är det nån som kan förklara mig varför vi har så mycket emot Ryssar i detta land eller är det bara jag som inbillar mig detta ingen som håller med angående detta??
Ingen har något emot Ryssar men de har alltid varit ett hot mot Sverige tyvärr sedan Carl den 12. Nu att Ryssarna tror sig kunna styra grannländer och slaver är ett hot och något de själva hatar naturligtvis. Se på vilket skit Putin ställt till med i Ukraina.
Citera
2023-06-17, 03:27
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Ingen har något emot Ryssar men de har alltid varit ett hot mot Sverige tyvärr sedan Carl den 12. Nu att Ryssarna tror sig kunna styra grannländer och slaver är ett hot och något de själva hatar naturligtvis. Se på vilket skit Putin ställt till med i Ukraina.
Tala för dig själv. Nästan alla har det.
Just saying. Frågan är varför.

Det är bara att titta på den nuvarande situationen.
Finns det nån som gillar det förutom ryssar och enstöringar på FB?
Citera
2023-06-17, 03:32
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuspiciusMind
Tala för dig själv. Nästan alla har det.
Just saying. Frågan är varför.

Det är bara att titta på den nuvarande situationen.
Finns det nån som gillar det förutom ryssar och enstöringar på FB?

Fast det är väl dock skillnad på att vara emot hur Rysslands ledning agerar och att vara emot ryssar överlag.
Citera
2023-06-17, 03:35
Medlem
SuspiciusMinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast det är väl dock skillnad på att vara emot hur Rysslands ledning agerar och att vara emot ryssar överlag.
Vi tittar närmare på det.

När kriget startade så viftade ryssarna med sina flaggor utomlands och pekade finger.

Har frågat vid några tillfällen vad folk utomlands tycker om ryssar. Turkarna och grekerna avskyr dem som pesten. Speciellt ryska turister. Varenda en.

Är det en slump? Det tror jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in