2013-04-10, 22:50
Medlem
Jag hade i princip alla rätt på högskoleprovet och kan nog komma in vart jag vill pga det och har behörigheten efter nästa år på gymnasiet går i 2an för tillfället. Mitt mål är att bli rik men jag ser inte riktigt vägen till rikedomen så en utbildning som ger ett välbetalt jobb, jag vill nog rikta mig in på något åt entreprenörs hållet och starta och driva ett företag och senare sälja skiten och bli smutsigt rik! Rik enligt mig är att tjäna 1 000 000+ om året brutto.

Ni som kan det där me rika snubbar hjälp mig välja rätt utbildning
Citera
2013-04-10, 22:54
Medlem
sharkbaits avatar
Hint, bara för att man har ett läshuvud betyder det nödvändigtvis inte att man får ett jobb som ger >1mkr/år
Citera
2013-04-10, 22:56
Medlem
Satsa på någon ekonomiutbildning för att sedan kanske bege dig ut i världen. HHS, kanske.
Citera
2013-04-10, 22:56
Medlem
HerrVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharkbait
Hint, bara för att man har ett läshuvud betyder det nödvändigtvis inte att man får ett jobb som ger >1mkr/år
Än mindre att man kommer på en bra idé för ett företag..

Entreprenörsprogrammet i Borås bli väl perfekt
http://www.boras.se/forvaltningar/ut...800017848.html
Citera
2013-04-10, 22:57
Medlem
Finns ingen utbildning som ger lönen du tänker. Men att utgå från dina mål så är väl en grund som denna bra:
1. Hetsa hhs med toppbetyg + dubbling med juridik/indek
2. Hetsa Indek med toppbetyg + dubbling med ekonomi.
3. Civilingenjör inom typ data och lansera något revolutionärt.

4 ekonom/ingenjör och satsa stenhårt på karriär på större bolag för att sen sitta i styrelsen.
Citera
2013-04-10, 23:02
Medlem
Jadu, jag vet inte riktigt om din kunskap om urgamla synonymer och huvudräkning utan miniräknare kommer ge dig en miljon om året.
Citera
2013-04-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rbz
Jadu, jag vet inte riktigt om din kunskap om urgamla synonymer och huvudräkning utan miniräknare kommer ge dig en miljon om året.

Tänkte mer att jag siktar på en utbildning med bra förutsättningar
Citera
2013-04-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilfHuntard

Det är lugnt, jag är bara avundsjuk på alla 17åringar med färsk kunskap. Det är inte lätt för oss 25-30åringar som på senare tid insett vad vi vill göra. Matten är ju som bortblåst
Citera
2013-04-10, 23:06
Medlem
henduriks avatar
Kvadrupelexamen med HHS, Teknisk Fysik, Jurist och Läkare. Allt samtidigt givetvis.
Glöm inte att du dessutom behöver minst två internships per examen.
Citera
2013-04-10, 23:06
Medlem
Chaz-_-s avatar
Gör något du vill syssla med istället för att jaga slantar. Att välja karriär är något du noga bör överväga, så se till att välja något som du faktiskt är intresserad av. Det bådar gott för din framtid då.
Citera
2013-04-10, 23:11
Medlem
karatekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilfHuntard
Civilingenjör (Lund, KTH, Linköping, Chalmers), eller läkare.

Du kan kombinera ekonomi med civilingenjör och det är MYCKET mer värt än bara ha kandidat i ekonomi. Finns många som läser enbart ekonomi i nuläget så kommer konkurrensen att bli hög om du utbildar dig till ekonom. Civilingenjörer och läkare är bristvaror.
Duktiga ingenjörer kan lätt tjäna 1M/året. Dock behöver inte det betyda att bara för att man fick 2.0 på HP att man är bra inom yrket.

Tycker de borde anpassa högskoleproven utifrån inriktning som de gör i England...

/KK
Citera
2013-04-10, 23:14
Medlem
RutSvenssons avatar
Juridik eller ekonomi kan väl vara av intresse. Endast de bästa skolorna då.
Risken är ju att du kanske kommer på att du faktiskt ville göra något du tycker är kul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in