• 3
  • 4
2013-04-16, 22:43
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retro1234
Apropå oxfilet, finns det vissa typer/delar av nöt som lämpar sig bättre och är mindre farligt att äta rått eller tillagat på detta sättet än andra?

Ju mörare styckdel, desto lättare att tugga. Mindre möra bitar brukar ju ha mer smak, så där har de en fördel. Då är det viktigare att få till tunna skivor. Såvitt jag vet skiljer sig inte olika styckdelar åt när det gäller risk för infektion/förgiftning, utan det viktiga är att köttet är färskt och helst skivas strax före förtäring, för att minimera tiden som ytan på köttet exponeras för ev bakterier. Köper du en bit kött och ber butiken skiva den åt sig, eller skivar hyfsat färskt kött själv samma dag som du ska äta, så skulle jag inte oroa mig.
Citera
2013-04-16, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Ju mörare styckdel, desto lättare att tugga. Mindre möra bitar brukar ju ha mer smak, så där har de en fördel. Då är det viktigare att få till tunna skivor. Såvitt jag vet skiljer sig inte olika styckdelar åt när det gäller risk för infektion/förgiftning, utan det viktiga är att köttet är färskt och helst skivas strax före förtäring, för att minimera tiden som ytan på köttet exponeras för ev bakterier. Köper du en bit kött och ber butiken skiva den åt sig, eller skivar hyfsat färskt kött själv samma dag som du ska äta, så skulle jag inte oroa mig.
Tackar, riktigt hungrig nu!! Återkommer med fullständig rapport när godbiten är inmundigad vilket kan ta någon dag eller så!
Citera
2013-04-20, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av retro1234
Trött på röror nu, fler förslag? Behöver kolhydrater. Ris, pasta, potatis, hur tillaga utan värme?

Zeta har färdigkokt matvete på burk. Kolhydratrikt och gott med någon röra till. Avokado, creme fraiche, oliver, pesto och sånt
http://www.zeta.nu/produkter/bonor/z...te-durum-2-6kg
Citera
2013-04-20, 09:57
Medlem
Varför har du ej någon el i huset?
Citera
2013-04-21, 17:54
Medlem
HugSeals avatar
Det slår ig att det finns färdikkokt potatis i glasburkar. De är ändå helt okej
Citera
2013-04-22, 00:16
Medlem
Bbobis avatar
Tonfisk & feta sallad.

Hacka sallad, rödlök och gurka. Tillsätt en burk tonfisk och smula ner ett paket feta.

Brie & rostbiff mackor

Ta en bit bröd, lägg på en bit rostbiff, en bit brie samt en slice orange paprika. Njut!
Citera
2013-04-22, 01:06
Medlem
Grava kött går finfint. Eller skaffa en grill.
Citera
2013-04-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makesitalright
Zeta har färdigkokt matvete på burk. Kolhydratrikt och gott med någon röra till. Avokado, creme fraiche, oliver, pesto och sånt
http://www.zeta.nu/produkter/bonor/z...te-durum-2-6kg
Tackar, matvete skall provas.
Citera
2013-04-22, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugSeal
Det slår ig att det finns färdikkokt potatis i glasburkar. De är ändå helt okej
Är det så? Känns vidrigt men kanske jag har fel?
Citera
2013-04-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Tonfisk & feta sallad.

Hacka sallad, rödlök och gurka. Tillsätt en burk tonfisk och smula ner ett paket feta.

Brie & rostbiff mackor

Ta en bit bröd, lägg på en bit rostbiff, en bit brie samt en slice orange paprika. Njut!
MMM, goda tips. Tack!
Citera
2013-04-22, 21:03
Medlem
zeta matvete var en höjdare! lax, fetaost, oliver, rödlök+stor mängd vitlök och en aning creme fraiche och olivolja + svartpeppar och salt, slängde i lite torkad basilika jag hade hemma... Mums!
Senast redigerad av retro1234 2013-04-22 kl. 21:08.
Citera
2013-04-22, 21:20
Medlem
christerys avatar
Kul retro1234 att du återkopplar, det är så sällsynt. Uppskattas säkert.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in