2013-04-10, 19:49
Medlem
Goda intressanta rätter man kan tillaga på ett även billigt sätt utan den så viktiga ingrediensen elektricitet. Eld finns inte heller. Förutom smörgåsar med pålägg som är så långt min fantasi sträcker sig för tillfället. Helst rätter gjorda från grunden. Inga färdigfabrikat. Vad säger ni, några tips? Bär och det skogen ger är inte heller aktuellt utan ingredienser som kan köpas i närmaste affär. Frågar inte om dyrt kallskuret från delikatessdisken utan recept på billigare men ändå goda saker som kan tillagas utan spis eller ugn.
Senast redigerad av retro1234 2013-04-10 kl. 19:53.
Citera
2013-04-10, 19:52
Medlem
BigFatCones avatar
Sallad så klart.
Citera
2013-04-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Sallad så klart.
Sallad är ett alldeles för vitt begrepp för att accepteras som svar Precisera gärna din favoritsallad och dess ingredienser. Gärna fler alternativ än sallad dessutom. Skulle det tillexempel gå att blötlägga nudlar och blanda med något rökt kött som kassler och kanske bönor, bara en snabb idé, Skulle torkade nudlar bli ätbara efter en längre tids blötläggning i kallt vatten?
Senast redigerad av retro1234 2013-04-10 kl. 20:03.
Citera
2013-04-10, 20:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retro1234
Sallad är ett alldeles för vitt begrepp för att accepteras som svar Precisera gärna din favoritsallad och dess ingredienser. Gärna fler alternativ än sallad dessutom.

Vanlig jävla grönsallad med precis vilka grönsaker du vill helt. Tomat, gurka, lök, paprika, bladsallad av något slag, kanske morötter eller bönor av nåt slag? Rostad lök är lite spexigt att ha i.
Citera
2013-04-10, 20:04
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Sallad är ett alldeles för vitt begrepp för att accepteras som svar Precisera gärna din favoritsallad och dess ingredienser. Gärna fler alternativ än sallad dessutom.
Fan vad dryg du är... Du har kylskåp således?

Potatissallad och rostbiff/skinka/kalkon

Gubbröra, snaps och öl

Färdiggrillad kyckling med sallad

Kycklingsallad

Äggsallad

Skinksallad

Sen finns det en massa färdigrätter att köpa som går att käka kalla... pizza, köttbullar, korv etc

Köp ett Trangiakök?
Citera
2013-04-10, 20:05
Bannlyst
Som ovan nämnde, sallad!
Kassler går att få tag på hyffsat billigt du kan även hacka ner lite konsrverade eller färska champinjoner, rota lite bland konserverna kryddhyllan och frysta grönsaker så ska du se att det blir riktigt gott!

Majs
Burkskinka
Korv
Knäckebröd
Frukter
Buljongtärningar
Lök, gul röd och vit
Krossade tomater
Färsk pasta
Sallad
Paprika
Gurka
Rökt fläskfile
Tomater
Tonfisk
Makrill
Ärtor
Morötter
Bönor
osv osv osv osv ........ det går att göra oändligt med gott kallt käk.

Har för mig att jag läst någonstans att pasta kan tillagas i kallt vatten alltså bara låta den stå i kallt vatten väldigt länge men jag är inte säker.
Senast redigerad av DecentDick 2013-04-10 kl. 20:15.
Citera
2013-04-10, 20:05
Medlem
Blacknesss avatar
Lyssna på bigfatcone men släng i lite även tonfisk/skinka så blir det lite mer matigt.
Självklart ska du också ha dressing till. Finns färdiga om du inte pallar göra egen annars kolla ett recept på tex rhode island, den passar utmärkt till tonfisken.
Citera
2013-04-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Vanlig jävla grönsallad med precis vilka grönsaker du vill helt. Tomat, gurka, lök, paprika, bladsallad av något slag, kanske morötter eller bönor av nåt slag? Rostad lök är lite spexigt att ha i.
Javisst, men grejen är att jag skulle vilja ha tillgång till intressantare saker än så. Gärna med kött eller fisk som en av huvudingredienserna. Rostad lök var ett bra tips.

Edit: tack för tipsen och inspirationen, en hel del att fundera på nu som får det att vattnas i munnen.
Citera
2013-04-10, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DecentDick
Har för mig att jag läst någonstans att pasta kan tillagas i kallt vatten alltså bara låta den stå i kallt vatten väldigt länge men jag är inte säker.
Låter intressant! Någon som har provat? Färsk pasta kanske går att tillaga på detta sätt men torkad dito låter ju svårare?
Ris borde väl mjukas upp efter blötläggning i kallt vatten?
Vill ha en kolhydratbas som inte grönsallad kan ge. Bönor?
Men vill även ha kött eller fisk och då får det väl bli rökt dito för kött och tex tonfisk eller makrill i burk för fisk..grejen är att det ska vara gott också.
Andra idéer välkomna.
Senast redigerad av retro1234 2013-04-10 kl. 20:19.
Citera
2013-04-10, 20:13
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Låter intressant! Någon som har provat?

Jag har inte ätit det utan att sedan tillaga nudlarna, men tunna risnudlar (vermicelli) blir bra mjuka av att ligga i kallvatten en stund, så det är inte omöjligt att det går bra att äta utan tillagning. Borde passa bra i en sallad också.
Citera
2013-04-10, 20:14
Medlem
HamWorths avatar
Skinka, ägg, diverse grönsaker.
Citera
2013-04-10, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HamWorth
Skinka, ägg, diverse grönsaker.
Menar du att man ska äta råa ägg?? Fyf*n va äckligt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in