2013-04-10, 16:03
Medlem
Tjena flashback! Hoppas att tråden är rätt placerad!

Jag har länge funderat över och varit sugen på att göra en egen typ av "snack" som man sedan kan sälja i butik. Värt att nämna att jag tidigare haft två företag och är utbildad inom företagsekonomi, men denna gången är jag sugen på att ge mig in i snacks industrin, men är ganska rookie inom produktion. Vore roligt att höra om någon haft erfarenhet av att skapa en egen matprodukt, godisprodukt, snacksprodukt eller liknande och kan dela med er av erfarenhet hur ni gjorde vid starten. Här är några frågor jag undrar över:
  • Startade ni "hemma" eller investerade ni en större summa pengar i en maskin som tillverkar produkten?
  • Hur gör man med att räkna ut fettmängden/kolhydrater och allt sånt och få det till en tabell som alltid brukar finnas med?
  • Hur gjorde ni med förpackningen, måste kan köpa någon slags maskin som vakuumförpackar produkten eller hur går det till?
  • Hur "sålde" ni in den till butiker om ni gjorde det, om inte vad gjorde ni då?
  • Hur gör man med tillsatser så som konserveringsmedel etc, hur vet man hur mycket man skall tillsätta?
  • Hur räknar man ut hållbarheten på en produkt?
Citera
2013-04-10, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malariaz
Tjena flashback! Hoppas att tråden är rätt placerad!

Jag har länge funderat över och varit sugen på att göra en egen typ av "snack" som man sedan kan sälja i butik. Värt att nämna att jag tidigare haft två företag och är utbildad inom företagsekonomi, men denna gången är jag sugen på att ge mig in i snacks industrin, men är ganska rookie inom produktion. Vore roligt att höra om någon haft erfarenhet av att skapa en egen matprodukt, godisprodukt, snacksprodukt eller liknande och kan dela med er av erfarenhet hur ni gjorde vid starten. Här är några frågor jag undrar över:
  • Startade ni "hemma" eller investerade ni en större summa pengar i en maskin som tillverkar produkten?
  • Hur gör man med att räkna ut fettmängden/kolhydrater och allt sånt och få det till en tabell som alltid brukar finnas med?
  • Hur gjorde ni med förpackningen, måste kan köpa någon slags maskin som vakuumförpackar produkten eller hur går det till?
  • Hur "sålde" ni in den till butiker om ni gjorde det, om inte vad gjorde ni då?
  • Hur gör man med tillsatser så som konserveringsmedel etc, hur vet man hur mycket man skall tillsätta?

Är du intresserad av tips på snacks du kan tillverka?
Citera
2013-04-10, 18:27
Medlem
Codens avatar
Jag kan inga detaljer men jag är starkt övertygad om att det finns MASSOR av regler för hur livsmedelsproduktion får gå till i Sverige.

Lokalhygien, Personalhygien, Smittskydd, Allergiinformation osv, osv

Det är inte så enkelt som att bara skaffa en maskin och dra igång hemma i köket.
Citera
2013-04-10, 19:37
Medlem
eilahtans avatar
Har också funderat över att starta typ en chipsföretag alternativt ta OLW, estrella till länder som har KASST snacks, typ danmark etc.

Alltså, en grej som cheezeballz skulle ju sälja som fan i Köpenhamn. Inte bara utav nedrökta munchade svenskar utan av alla som älskar att muncha efter en runda i Chris.

Behöver du någon med kapital så finns jag här, har erfarenhet av att jobba inom produktion av andra livsmedel. Men är väl mitt kapital som väger tyngst, har en del pengar jag gärna skulle vilja lägga på en idè som denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Coden
Jag kan inga detaljer men jag är starkt övertygad om att det finns MASSOR av regler för hur livsmedelsproduktion får gå till i Sverige.

Lokalhygien, Personalhygien, Smittskydd, Allergiinformation osv, osv

Det är inte så enkelt som att bara skaffa en maskin och dra igång hemma i köket.

Självklart, men här i närheten har vi faktiskt en gård som producerar mandelpotatischips. Man hade ju kunnat dra dit och kolla hur själva produktionen fungerar. Sen är det ju SJÄLVKLART att det är en jävla massa regler som ska följas, men det är ju ingenting man inte kan lära sig. Jag hade då lätt kunnat lätta ner ett år eller två för att plugga livsmedel osv.

Vill bara ha en idè, en investering som man kan jobba vidare på.
Senast redigerad av eilahtan 2013-04-10 kl. 19:39.
Citera
2013-04-10, 19:42
Medlem
Daineas avatar
Googla på "Sørlandschips", dom startade i extremt liten skala.
Citera
2013-04-10, 22:20
Medlem
Rigor Mortiss avatar
En släkting hade företag i livsmedelsbranschen där hon tillverkade och sålde charkprodukter och färdigmat. Jag var med och hjälpte till emellanåt så jag fick lite insyn i hur det hela fungerade med lagar och regler. Lägg ihop alla fördomar om svenska regler och lagar ni har. Rubb som stubb och ni behöver inte vara blyga med de mer osnygga fördomarna ni har. Sen multiplicerar ni hela rasket med fem och då kommer ni hyfsat nära.... Jag har haft mycket kontakt med indisk byråkrati genom åren och svenska livsmedelslagar ligger inte långt efter.
Citera
2013-04-11, 03:02
Medlem
Misstänkte att det skulle vara en hel drös med regler som behövs följas, har haft ett företag som sysslade lite med försäljning av livsmedel, dock inte produktion och även då var det en massa regler som skulle följas. Men som nämndes, detta går alltid att lära sig/ta reda på hur det funkar.

Nej är inte ute efter att fiska efter en snacks ide, bor i nuläget i utlandet men kommer komma "hem" om någon månad eller så och har en solklar ide som jag är övertygad om skulle kunna ge ett bra klirr i kassan, delvis eftersom detta inte finns i Svedala (ännu).

Anledningen till att jag är fundersam är för att det känns som om det är omöjligt att vart ända litet snacksmärke som finns där ute skulle startat i storskala, det måste finnas någon som började i "garage nivå". Men det kanske var på den gamla gyllene tiden då man inte behövde ge staten en avsugning för att få tillstånd att släppa en fis.... Vad vet jag...
Citera
2013-04-11, 13:01
Medlem
lrtzs avatar
Hemma skulle du nog inte få starta. Redan från början krävs det en godkänd produktionslokal
Ja, alltså. Förhoppningsvis vet du väl vad du stoppar i för ingredienser? Läs på dem, och addera.
Beror helt på hur du vill ha förpackningen. Vakuumpackat snacks är nog inte så vanligt. Men klart att en maskin som "svetsar" igen dina förpackningar är en effektiv investering.
Mässor brukar vara ett bra sätt att få folk att prova nya produkter. Det här är nog annars den svåraste delen. De stora butikerna idag äger alldeles för stor del, det är svårt att slå sig in.
Du behöver hjälp av någon som kan det där. Hållbarhet räknas ut utifrån vilka råvaror du har i, hur lång tid kan man garantera att bakterietillväxten inte blir för stor. För att motverka det kan du ha i konserveringsmedel. Finns säkert lab som kan hjälpa dig med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in