2013-04-09, 22:01
Medlem
Min arbetsgivare kräver sjukintyg från dag 1 man blir hemma. Kan dom verkligen kräva det? Där jag bor får man inte ens tid på samma dag hos vårdcentralen.
Vem betalar läkarbesöket?

Samtidigt jobbar jag med livsmedel så det är ganska strikta regler med att man ska vara hemma om man är sjuk.
Citera
2013-04-09, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hangover3
Min arbetsgivare kräver sjukintyg från dag 1 man blir hemma. Kan dom verkligen kräva det? Där jag bor får man inte ens tid på samma dag hos vårdcentralen.
Vem betalar läkarbesöket?

Samtidigt jobbar jag med livsmedel så det är ganska strikta regler med att man ska vara hemma om man är sjuk.
Arbetsgivaren betalar intyget, angående tid hos vårdcentral får arbetsgivaren teckna ett avtal för sina anställda att de erhåller tid samma dag som de ringer, om det inte kan fixas på annat vis (företagsläkare)
Citera
2013-04-09, 22:31
Medlem
kringelikrokarnas avatar
Precis som fislurken sa. Arbetsgivaren måste tillhandahålla företagsläkare om han/hon vill kunna kräva sjukintyg från dag 1. Dessutom måste arbetsgivare och arbetstagare upprätthålla ett skriftligt avtal sinsemellan där det står klart och tydligt varför arbetsgivaren kräver att den specifika arbetstagaren behöver visa sjukintyg från dag ett.

Detta avtal är inte ett tillsvidareavtal utan får tecknas för max ett år fram i tiden.
Citera
2013-04-09, 22:31
Medlem
herrcarlssons avatar
Saxat

Tidigare kunde endast Försäkringskassan fatta beslut om att en viss arbetstagare skulle vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen. Efter en lagändring som började gälla den 1 januari 2008 kan dock numera även en arbetsgivare själv bestämma att en viss arbetstagare ska vara skyldig att visa läkarintyg från första sjukdagen ”om det finns särskilda skäl för det”. En sådan begäran får inte avse längre tid än ett år och ska vara skriftlig
Citera
2013-04-09, 22:44
Medlem
Är detta nåt jag måste skriva under eller räcker det att företaget ger mig ett avtal?

Gäller detta även om man kan uppvisa att man lider av en kronisk sjukdom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in