Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Diverse vittnesmål som ögonvittnet, personliga erfarenheter etc väger absolut ingenting om man försöker undersöka något vetenskapligt. Det spelar ingen roll vad det rör sig om för något, våran hjärna är helt enkelt det absolut sämsta redskapet för att samla information på ett objektivt vis.
Nej, naturligtvis. Demoner är inte ett vetenskapligt väsen och det är svårt att undersöka det vetenskapligt.
Men i vissa fall kan inre upplevelser vara den enda metoden och av den anledningen även den bästa. Tyvärr (om du vill). Det gör det givetvis väldigt svårt att undersöka det vetenskapligt, ex. mycket inom psykologin.
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Jag ser inte detta som "information" på samma sätt som du gör.
Frågar någon någonting om en mytologisk varelse, är då inte informationen (vilken eventuellt är den enda att tillgå) man hittar i t.ex. skrifter vilka beskriver figuren och historiska, påstådda möten och händelser med den då relevant? Exempelvis om någon frågar vad en enhörning är för något (likt TS frågar vad en demon är för väsen), så är det ju frågor som "Var uppstod myten?", "När uppstod den?", "Har den flera ursprung eller har den funnits i endast en tidsålder vid endast en del av världen?", "Hur ser den ut?" som ger svar på frågan vad en enhörning är för något. Varför klassificeras inte detta som information enligt dig?
Demoner till skillnad från enhörningar är något som har existerat i alla tidsåldrar, över hela världen i olika kulturer och religioner och tusentals människor påstår sig uppleva demonrelaterade fenomen än idag. Det finns massor med religiösa skrifter, från antika till moderna, och berättelser att tillgå som beskriver dessa.
Citat:
Sömnparalys har jag förresten själv upplevt. Jag känner inte att existensen av demoner skulle hjälpa mig att förstå det fenomenet.
För att detta skall vara relevant överhuvudtaget utgår jag ifrån att du under din sömnparalys hade möte med något som skulle kunna tolkas som en demon, och ber dig gärna dela med dig av detaljer.
Ett relativt vanligt fenomen för folk som drabbas av sömnparalyser är möten av gestalter eller väsen. Den vetenskapliga förklaringen är då att folk är tenderar hallucinera under sömnparalyser, det finns dock inget bevis för detta men förklaringen är ju logisk. Folk ifrågasätter förstås vad som
egentligen händer under deras sömnparalyser.
Citat:
Du verkar ha en väldigt generös syn på kunskap.
Vill du hålla diskussionen på någon slag vettig nivå, får du försöka förklara dina synpunkter och åsikter efter bästa förmåga så att folk förstår vad du menar, istället för att komma med one-liners.
Varför verkar jag ha en väldigt generös syn på kunskap?
Citat:
Så är det, men tyvärr har vi ofta inget val där.
Precis min poäng. Man utgår ifrån den, ibland lilla, information man har att tillgå.
Citat:
Jag skulle säga att han har betydligt högre kunskap om vad folk tror och har trott om demoner. Det betyder inte att han kan mer om demoner.
Är kännedom bättre ordval? Jag dock håller fast vid det jag skrev om varför du ofta upplever att du har fel.