Citat:
Ursprungligen postat av melua
Vi kan en gång för alla konstatera att ämnet paranormala fenomen är öppet för diskussion. Det finns olika trosuppfattningar och dagens vetenskap har inte lyckats mäta eller bevisa särskilt många.
Att vetenskapen inte har lyckats "bevisa" andra trosuppfattningar är helt enkelt för att de inte existerar. Vetenskapen har gett sitt svar på den mest fundamentala delen av universum och lyckats bevisa hur det hänger ihop. Tyvärr finns det ingen plats för spöken i denna världsåskådning.
Citat:
Med det sagt är det självklart att det finns människor som inte tror att demoner finns. Trådskaparen tar i sin frågeställning utgångspunkten att de finns. Oavsett om det är rent teoretiska frågor är detta förutsättningen.
Med det sagt så vet den utbildade delen av välden att spöken inte finns. I alla fall inte på det sättet som ni tror att de existerar. Att vi försöker hjälpa er att förstå detta behöver inte nödvändigtvis betyda att vi vill förstöra era trådar. Men jag vet att det finns många troll.
Citat:
Vad tror du ska hända när du kavat beger dig in i en tråd och konstaterar att demoner inte finns (för det tror inte du)? Tror du att du räddar människor från att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som skiljer sig från din egen (vi upplever alla redan olika verkligheter, varför skulle detta vara negativt)?
Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag går ofta in i sådana här trådar för att inte människorna som läser dem ska tro att paranormala fenomen är sanningen. Jag vill att folk ska se att utbildade människor inte tror på sagor. Och ja, även om det var en sarkastisk ton på frågan. Jag tror att jag kan rädda en och annan människa att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som inte kan existera sida vid sida med vetenskapen. Vetenskapen är det som tar samhället framåt, och ju fler som accepterar att vetenskapen kan hjälpa en ju bättre.
Citat:
Vad som kännetecknar användare som dig är att när ni väl börjar diskutera sakfrågorna i det här forumet har ni ingen som helst koll. "Poltergeist brukar välta möbler och spöken hörs inte"... du svarade inte alls på frågan.
Finns det några rätta svar menar du? Jag har också fått uppfattningen om att en poltergeist välter möbler. Spöken rasslar dock med kedjor, så att där är
patwotrik helt fel ute.