2012-05-10, 22:01
Medlem
Om tråden redan skulle finnas varsågod och sammanfoga den mod!

Efter att länge läst runt om demoner, exorcism och relaterade ämnen så har jag ett par frågor jag skulle vilja har svar på. De riktar sig till er som kan, märkt att det finns mycket kunskap om de här områdena på FB.

1. Vad är demoner egentligen för slags väsen?
2. Om nu demoner nu existerar hur kan man ta kontakt med de? Är ouijaboard det ända tillvägagångssättet?
3. Kan man bli kontaktad utav de? Isåfall hur går det till? Hur märker man av deras närvaro? Vad bör man isåfall inte göra säga till de eller fråga om?
4. Vad är skillnaderna mellan en demon och t.ex. en poltergeist eller ett spöke?

Tack på förhand!
Citera
2012-05-10, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackrabbitSlims
Ett sagoväsen
Citat:
2. Om nu demoner nu existerar hur kan man ta kontakt med de? Är ouijaboard det ända tillvägagångssättet?
Om de nu skulle existera skulle jag kunna tänka mig andra sätt.
Citat:
3. Kan man bli kontaktad utav de? Isåfall hur går det till? Hur märker man av deras närvaro? Vad bör man isåfall inte göra säga till de eller fråga om?
Nej det kan man inte. De finns inte.
Citat:
4. Vad är skillnaderna mellan en demon och t.ex. en poltergeist eller ett spöke?
En poltergeist ger, enligt myten, sig till känna genom att möbler välter och liknande. Spöken brukar inte höras, utan bara synas.
Citera
2012-05-10, 22:12
Medlem
SevMs avatar
Citat:

Efter att länge läst runt om demoner, exorcism och relaterade ämnen så har jag ett par frågor jag skulle vilja har svar på. De riktar sig till er som kan, märkt att det finns mycket kunskap om de här områdena på FB.

Tack på förhand!

1. Någon slags tomte med obestämd skepnad.

2. Skulle rekommendera någon psykadelisk drog. Starka mängder DMT kan ge dig kontakt med andra sidan.

3. Prova nr 2 och hoppas på det bästa. Undvik att kränka deras mammor.

4. Ett spöke beskrivs ofta som en ande som inte lämnat jordlivet. Dvs någon som har dött men själen har inte hittat härifrån. Kanske har något krav innan den kan gå vidare? Medans en demon är oftast ett väsen som beskrivs ont. Som tomtar. De biter folk i armen och liknande.
Citera
2012-05-10, 22:20
Medlem
Citat:

1. Djävulens budbärare och hantlangare (ur religiös synvinkel)
2. Ouija-brädan är skapad av Hasbro, som ett brädspel. Gissa vad du tror. Som nån nämnde, psykadeliska och hallucinogena droger is the way too go.
3. Är du tillräckligt körd i huvudet så kan dom. Vad du sen gör är upp till dig. Bara ditt psyke kan stå för eventuella effekter.
4. Demon anses vara ett ont väsen, poltergeist är ett spöke, vars viloplats har blivit störd, och den söker "hämnd", ett spöke är en själ vars syfte inte uppnåtts, och om det inte uppnås för spöket aldrig sin eviga vila.
Citera
2012-05-10, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Ett sagoväsenOm de nu skulle existera skulle jag kunna tänka mig andra sätt.Nej det kan man inte. De finns inte.En poltergeist ger, enligt myten, sig till känna genom att möbler välter och liknande. Spöken brukar inte höras, utan bara synas.
Vi kan en gång för alla konstatera att ämnet paranormala fenomen är öppet för diskussion. Det finns olika trosuppfattningar och dagens vetenskap har inte lyckats mäta eller bevisa särskilt många. Med det sagt är det självklart att det finns människor som inte tror att demoner finns. Trådskaparen tar i sin frågeställning utgångspunkten att de finns. Oavsett om det är rent teoretiska frågor är detta förutsättningen. Varför tror du att det finns minsta behov av att du ska in och yttra din helt egen personliga tro? Varför är det så många av dig som förstör varenda tråd vareviga dag i det här forumet? Vad tror du ska hända när du kavat beger dig in i en tråd och konstaterar att demoner inte finns (för det tror inte du)? Tror du att du räddar människor från att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som skiljer sig från din egen (vi upplever alla redan olika verkligheter, varför skulle detta vara negativt)? Eller är det snarare så att ditt inlägg är skräp?

Vad som kännetecknar användare som dig är att när ni väl börjar diskutera sakfrågorna i det här forumet har ni ingen som helst koll. "Poltergeist brukar välta möbler och spöken hörs inte"... du svarade inte alls på frågan. När ska det bli dags att inse att ödmjukhet kan vara på sin plats i det här forumet. Det är till brädden fyllt av det här tramset.

TS:

Demoner är en benämning på något som kan vara många olika saker. Som kort sammanfattning kan sägas att det är en varelse som existerar på ett annat plan än det vi befinner oss, vilket brukar räcka för att klassificera något som övernaturligt, det är ett i högsta grad disharmoniskt väsen och det har relativt stor makt (det finns många onda varelser som inte kallas demoner). Med andra ord ställer det till elände och inget gott kommer ur kommunikation med sådana väsen. En hel del människor blir förvirrade av kulter och litteratur som menar att man på olika vis kan kommunicera med dem för att få något i utbyte. Alla sådana affärer har ett stort pris (ofta mot din vetskap) och ingen garanti. Det finns ingen som helst anledning att kommunicera med dem men visst går det på fler sätt än att använda ett ouijabräde. Det räcker mer eller mindre att tala rakt ut i luften. Allt du säger med uppriktig inlevelse blir hörsammat men det finns både enklare och mer invecklade ritualer som underlättar kontakt. Vissa har ju lättare än andra. Du bör inte "göra, säga eller fråga" om någonting. Det finns inget som helst skäl till att kontakta dem. Den enda gemensamma nämnaren för dem är att de är onda, helt och hållet egoistiska i alla fall i relation till dig och kan i värsta fall vara omöjliga att bli av med. Du måste förstå att det inte är som på film där den framträder i någon sorts skepnad. Jag vet inte vad du har för skäl att fråga detta men vad du än har i åtanke kan du glömma bort. Om du verkligen tar kontakt så kan du få personlighetsklyvningar, få mardrömmar, bli en helt annan person eller bara bli en sämre person på ett odramatiskt vis. Det är smutsiga och onda energier som du har bjudit in. Du kanske inte har en aning om det eller märker av någon förändring på egen hand. Jag avråder med andra ord. Poltergeist är en typ av fenomen, det är spökerier genom ljud eller att saker flyttar sig. Upphovsman till detta är en ande (möjligtvis också en demon). Vad jag vet har demoner inte tillgång till vår värld på samma sätt som spöken har det, de kan besätta personer men inte spöka runt. Vad vet jag. Ett spöke är anden av en avliden person. Det kan också vara ett så kallat energi-minne, det innebär att man ser ett förlopp utspela sig men personerna man ser är inte där i andeform, det är bara bilder.
Citera
2012-05-10, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melua
Vi kan en gång för alla konstatera att ämnet paranormala fenomen är öppet för diskussion. Det finns olika trosuppfattningar och dagens vetenskap har inte lyckats mäta eller bevisa särskilt många. Med det sagt är det självklart att det finns människor som inte tror att demoner finns. Trådskaparen tar i sin frågeställning utgångspunkten att de finns. Oavsett om det är rent teoretiska frågor är detta förutsättningen. Varför tror du att det finns minsta behov av att du ska in och yttra din helt egen personliga tro? Varför är det så många av dig som förstör varenda tråd vareviga dag i det här forumet? Vad tror du ska hända när du kavat beger dig in i en tråd och konstaterar att demoner inte finns (för det tror inte du)? Tror du att du räddar människor från att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som skiljer sig från din egen (vi upplever alla redan olika verkligheter, varför skulle detta vara negativt)? Eller är det snarare så att ditt inlägg är skräp?

Vad som kännetecknar användare som dig är att när ni väl börjar diskutera sakfrågorna i det här forumet har ni ingen som helst koll. "Poltergeist brukar välta möbler och spöken hörs inte"... du svarade inte alls på frågan. När ska det bli dags att inse att ödmjukhet kan vara på sin plats i det här forumet. Det är till brädden fyllt av det här tramset.

TS:

Demoner är en benämning på något som kan vara många olika saker. Som kort sammanfattning kan sägas att det är en varelse som existerar på ett annat plan än det vi befinner oss, vilket brukar räcka för att klassificera något som övernaturligt, det är ett i högsta grad disharmoniskt väsen och det har relativt stor makt (det finns många onda varelser som inte kallas demoner). Med andra ord ställer det till elände och inget gott kommer ur kommunikation med sådana väsen. En hel del människor blir förvirrade av kulter och litteratur som menar att man på olika vis kan kommunicera med dem för att få något i utbyte. Alla sådana affärer har ett stort pris (ofta mot din vetskap) och ingen garanti. Det finns ingen som helst anledning att kommunicera med dem men visst går det på fler sätt än att använda ett ouijabräde. Det räcker mer eller mindre att tala rakt ut i luften. Allt du säger med uppriktig inlevelse blir hörsammat men det finns både enklare och mer invecklade ritualer som underlättar kontakt. Vissa har ju lättare än andra. Du bör inte "göra, säga eller fråga" om någonting. Det finns inget som helst skäl till att kontakta dem. Den enda gemensamma nämnaren för dem är att de är onda, helt och hållet egoistiska i alla fall i relation till dig och kan i värsta fall vara omöjliga att bli av med. Du måste förstå att det inte är som på film där den framträder i någon sorts skepnad. Jag vet inte vad du har för skäl att fråga detta men vad du än har i åtanke kan du glömma bort. Om du verkligen tar kontakt så kan du få personlighetsklyvningar, få mardrömmar, bli en helt annan person eller bara bli en sämre person på ett odramatiskt vis. Det är smutsiga och onda energier som du har bjudit in. Du kanske inte har en aning om det eller märker av någon förändring på egen hand. Jag avråder med andra ord. Poltergeist är en typ av fenomen, det är spökerier genom ljud eller att saker flyttar sig. Upphovsman till detta är en ande (möjligtvis också en demon). Vad jag vet har demoner inte tillgång till vår värld på samma sätt som spöken har det, de kan besätta personer men inte spöka runt. Vad vet jag. Ett spöke är anden av en avliden person. Det kan också vara ett så kallat energi-minne, det innebär att man ser ett förlopp utspela sig men personerna man ser är inte där i andeform, det är bara bilder.

Välskriven och insiktsfull text! Jag har för övrigt inga planer och skulle aldrig överväga på att ta kontakt eller något liknande, skulle aldrig röra ett ouijabräde t.ex. Jag ville bara få några saker förklarade för mig. Men du menar alltså att de finns runtomkring oss människor? Samt är vissa personer mer mottagliga för sådana "energier" än andra?
Citera
2012-05-10, 23:39
Medlem
Citat:
Bevisa för mig att demoner och liknande finns så ska jag be om ursäkt. Tills dess ser jag ingen anledning till att jag skulle sluta. Min verklighetsuppfattning bygger på vetenskap. Jag det helt klart som negativt när folk bygger sin verklighet utifrån något annat. Vill man slippa kritik finns det alldeles utmärkta forum där det i princip bara finns folk som tror på sagor.

Och om vi nu tar "demoner existerar" som premiss, så förstår jag inte riktigt vad för vettigt diskussionen skulle kunna utmynna i. I så fall är mina gissningar precis lika bra som dina.
Citat:
Vad som kännetecknar användare som dig är att när ni väl börjar diskutera sakfrågorna i det här forumet har ni ingen som helst koll. "Poltergeist brukar välta möbler och spöken hörs inte"... du svarade inte alls på frågan.
Jag håller med om att mitt svar på frågan var något bristfälligt, men det är ju intressant att du säger saker som "ha koll". Finns det några fakta kring ämnet?
Citat:
När ska det bli dags att inse att ödmjukhet kan vara på sin plats i det här forumet. Det är till brädden fyllt av det här tramset.
Just ödmjukhet är något jag tycker folk som tror på paranormala fenomen ofta saknar fullständigt. Jag behöver inte visa någon som helst respekt för andras tro, och det gör jag inte heller om jag tycker de tror på något helt vansinnigt. Däremot är jag alltid beredd att erkänna att jag har fel. Det har jag ofta.
Citera
2012-05-16, 12:42
Medlem
Citat:
Vi kan en gång för alla konstatera att ämnet paranormala fenomen är öppet för diskussion. Det finns olika trosuppfattningar och dagens vetenskap har inte lyckats mäta eller bevisa särskilt många.
Att vetenskapen inte har lyckats "bevisa" andra trosuppfattningar är helt enkelt för att de inte existerar. Vetenskapen har gett sitt svar på den mest fundamentala delen av universum och lyckats bevisa hur det hänger ihop. Tyvärr finns det ingen plats för spöken i denna världsåskådning.

Citat:
Med det sagt är det självklart att det finns människor som inte tror att demoner finns. Trådskaparen tar i sin frågeställning utgångspunkten att de finns. Oavsett om det är rent teoretiska frågor är detta förutsättningen.
Med det sagt så vet den utbildade delen av välden att spöken inte finns. I alla fall inte på det sättet som ni tror att de existerar. Att vi försöker hjälpa er att förstå detta behöver inte nödvändigtvis betyda att vi vill förstöra era trådar. Men jag vet att det finns många troll.

Citat:
Vad tror du ska hända när du kavat beger dig in i en tråd och konstaterar att demoner inte finns (för det tror inte du)? Tror du att du räddar människor från att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som skiljer sig från din egen (vi upplever alla redan olika verkligheter, varför skulle detta vara negativt)?
Jag kan ju bara svara för mig själv. Jag går ofta in i sådana här trådar för att inte människorna som läser dem ska tro att paranormala fenomen är sanningen. Jag vill att folk ska se att utbildade människor inte tror på sagor. Och ja, även om det var en sarkastisk ton på frågan. Jag tror att jag kan rädda en och annan människa att förvirra sig in i en verklighetsuppfattning som inte kan existera sida vid sida med vetenskapen. Vetenskapen är det som tar samhället framåt, och ju fler som accepterar att vetenskapen kan hjälpa en ju bättre.

Citat:
Vad som kännetecknar användare som dig är att när ni väl börjar diskutera sakfrågorna i det här forumet har ni ingen som helst koll. "Poltergeist brukar välta möbler och spöken hörs inte"... du svarade inte alls på frågan.
Finns det några rätta svar menar du? Jag har också fått uppfattningen om att en poltergeist välter möbler. Spöken rasslar dock med kedjor, så att där är patwotrik helt fel ute.
Citera
2012-05-16, 13:24
Bannlyst
Jag kan tyvärr inte svara på alla dina frågor, men min tolkning av demoner är inte att dom är flesh and bones eller dyl. Dom är nog snarare bara "mörka entiteter".
Religon har ju söndertolkat det och praktiskt taget tagit patent på ord som demon, ängel, mirakel, och framförallt Gud. Mörk/ond energi / entiteter är det jag håller mig till.

Tänk positivt~
Citera
2013-04-06, 19:45
Medlem
castanedas avatar
Citat:

Tack på förhand!

1. De är fantasifigurer och existerar inte, trots volymer av texter som påstår motsatsen.

2. Punkt ett utesluter punkt två.

3. Det är en stor skillnad mellan demoner och poltergeister och spöken, det första existerar inte medan de två andra fenomen existerar.
Citera
2013-04-06, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av castaneda
3. Det är en stor skillnad mellan demoner och poltergeister och spöken, det första existerar inte medan de två andra fenomen existerar.
Ursäkta?
Citera
2013-04-07, 16:26
Medlem
Citat:

1. Verklighetstrogna mardrömsväsen där andras ansikten förvrids och ger ifrån sig hemska tjutande vrål.
2. Hur man tar kontakt? Stressa som fan, ät dåligt och sätt på högsta värmen på elementet så du sover riktigt dåligt. Då kan man drömma om dom dessa väsen.
3. se tidigare svar.
4. Ingen aning. Tror att dessa väsen endast existerar i sagor, fantasier, filmer och mardrömmar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in